onderkoelde bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:
onderkoelde bijen

Bericht door Bjorn » do 12 apr 2012, 19:29

Bij 2 van mijn kasten zaten er deze avond een 10 tal bijen op en rond de kast. Ik dacht eerst dat het dode winterbijen waren maar van dichtbij is het goed te zien dat ze nog hun volledige haarkleed hebben , het zijn dus jonge bijen.
Ze zijn ook niet dood , als je er over uitademt komen ze tot leven.
Hebben ze zich mispakt aan de buitentemperatuur of is er mogelijk iets anders aan de hand . Het zijn er nog niet zo veel (10 tot 100) verspreid over 2 kasten. Iemand een idee ?

grtz bjorn

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: onderkoelde bijen

Bericht door Nicolas Jacob » do 12 apr 2012, 19:43

Normaal hoef je je daar zeker geen zorgen over te maken. Die bijen hebben zich inderdaad mispakt aan de buitentemperatuur, dit heb ik ook al meerdere keren gezien.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: onderkoelde bijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 20 apr 2012, 08:41

Gisteravond even snel bij mij kasten wezen kijken, niet erin uiteraard. Rond de stal trof ik meerdere groepjes bijen aan die nog wel leefden, maar heel traag waren. Het leek erop dat ze tegen elkaar gekropen waren opzoek naar warmte. Ik vond dit een heel droevig gezicht, alsof ze besloten hadden samen te gaan sterven, ze zaten vaak met de kopjes tegen elkaar... Sommige bijen nog met stuifmeel in de stuifmeelkorfjes. Allemaal bijen die zit door het te koude prutweer hebben laten verrassen? April doet wat 'ie wil, maar de bijen hebben daar toch wel last van.

Zo trof ik meerdere groepjes aan (fotokwaliteit is niet best, met mijn telefoon gemaakt):
Afbeelding

Afbeelding
In de netten rondom mijn stal zaten wat losse bijen. De harde kant van het imkeren?
Laatst gewijzigd door Santtu Pikkarainen op vr 20 apr 2012, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: onderkoelde bijen

Bericht door Erik Konijn » vr 20 apr 2012, 08:57

Had er ook last van. Bijen die op het gras en krokus bleven zitten. Ik heb nog maar 1 kast. Ik heb de bijen verzameld en op de plezier dekplank gelegd. In mum van tijd vlogen ze de kast weer in.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: onderkoelde bijen

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 20 apr 2012, 09:04

Bij sterke wind ontstaat er bij de hoek van mijn huis, dichtbij mijn volken, een soort draaiwind waarin veel bijen verongelukken. Ze landen dan op de tegels waar ze vervolgens verkleumen. Ik ga dan regelmatig met een bekertje bijen rapen. Afgedekt met een bierviltje komen ze bij de centrale verwarming weer snel tot leven. Ik weet wel dat het maar een druppel op de gloeiende plaat is, maar toch.
p.s.
Wel oppassen, want een stelletje levendige bijen heeft weinig moeite met een bierviltje......

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: onderkoelde bijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 20 apr 2012, 09:10

Ik heb een paar bijen bij het vlieggat gelegd, in de hoop dat ze naar binnen zouden kruipen en weer warm zouden worden. Bij mijn stal heb ik helaas geen verwarming, dus zo even opwarmen zat er niet in. Het gaat qua aantallen maar om een klein deel van het volk, maar voor iedere bij vind ik het toch triest om zo te eindigen.
Het is de natuur, maar moeder natuur is soms wel een beetje hard... :think:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: onderkoelde bijen

Bericht door Albert Stoter » vr 20 apr 2012, 10:23

Van de grond af (op een takje?) en in het zonnetje is meestal ook voldoende. Moet de zon soms wel even schijnen natuurlijk.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: onderkoelde bijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 20 apr 2012, 11:21

Dat was gisteravond juist het probleem, het was rond half 9, dus geen zon meer. Toch maar wollen jasjes breien... :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten