Klaarmaken voor het fruit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DE BIEZEN
Berichten: 315
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 21:34
Locatie: Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Klaarmaken voor het fruit

Bericht door DE BIEZEN »

Binnenkort reizen we weer naar het fruit.

Ik heb alle kasten op 10 ramen staan en zou graag ruimte geven door "suikerramen"te vervangen.

Door het koude weer heb ik dit steeds uitgesteld.
Vraag: Wat is jullie advies: Een 10 ramer eronder en de rest gewoon laten zitten tot hogere temeraturen of ondanks de koude snel handelen en wat ramen vervangen (Overigens wil ik alles op twee broedkamers gaan zetten)

Met vriendeleijke groeten,

Gerard
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Klaarmaken voor het fruit

Bericht door m.kolsters. »

Is dat niet wat laat? Wanneer wil je naar het fruit. Voor de bestuiving van pruim, kers en peer ben ik al 20 kasten wezen plaatsen en op verschillende kasten heb ik daar al de derde bak opgeplaatst.
En op 10 ramen weg brengen is maar de helft beuren.
Als je nu geen dracht hebt kun je ook niet een bak erop plaatsen of je moet uitgebouwde ramen hebben.
Tinus Kolsters
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Klaarmaken voor het fruit

Bericht door Nicolas Jacob »

Aangezien het warme weer van maart moesten de overtollige suikerramen al reeds vervangen zijn.
In principe kun je dit nog doen als je snel handelt ondanks het koude weer. Kies wel een moment met volle zon.
Wat ik altijd doe is een deel van de overtollige suikerramen uitslingeren en in de honing kamer plaatsen. de lege plaatsen in broedkamer met waswafels opvullen.
Veel imkers spreken dit tegen omwille van de broedafkoeling maar als je over echt sterke volken beschikt is dit zeker geen probleem.
Ik zou zeker de waswafel kast er niet onder plaatsen aangezien je naar het fruit reist
en de bijen de honing het hoogst steken anders dreigt er broed beperking in de bovenste kast.
en tegen dat de bijen de onderste ramen beginnen op te bouwen kan de zwerm stemming er al inzitten (ik spreek uit ervaring).
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Klaarmaken voor het fruit

Bericht door A.A. Staals »

Nicolas Jacob schreef:Aangezien het warme weer van maart moesten de overtollige suikerramen al reeds vervangen zijn.
En de bijen nu maar hongerlijden. Wie zegt dat ze komende tijd (o.a. op het fruit) iets halen.

ad staals
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Klaarmaken voor het fruit

Bericht door Nicolas Jacob »

Daarom zeg ik Overtollige suikerramen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten