Goed gehandeld?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

vdiesveld
Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld » ma 30 apr 2012, 16:20

Beste imkers,

Ik heb vanwege een nekhernia operatie en bijbehorende revalidatie een week of drie niet bij mijn enige bijenvolk kunnen kijken. Ze stonden op 1 broedbak. Drie weken terug heb ik daar twee (van de vijf) ramen voer uit verwijderd en er twee niet-uitgebouwde kunstraat ramen terug ingehangen. Ik heb toen heel optimistisch (het was toen heeeel even lekker weer) ook een honingbak met een moerrooster ertussen, erboven geplaatst.
Net met een tweede broedbak en 10 niet-uitgebouwde kunstraatramen erheen gegaan in de veronderstelling dat ze ondertussen wel wat extra ruimte konden gebruiken.
Tot mijn grote schrik kwam ik onderaan de raten, naast flinke klompen darrenbroed, een stuk of tien moerdoppen tegen. Belegd, want toen ik er eentje openmaakte, kwam daar een prachtige jonge koningin uitkruipen. Ik heb twee vragen:
1. Is in zo'n situatie de oude moer (met de helft van haar dochters) al weg? Ik ben niet goed in het vinden van een koningin, dus ik heb dat niet eens geprobeerd.
2. Wat had ik moeten doen?
Ik wacht eerst de reacties van de experts af en dan zal ik zeggen wat deze beginner heeft gedaan. En dan maar hopen dat dat het goede is...

Groet, Vincent

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 30 apr 2012, 20:07

Als er al een rijpe koningin uit een gesloten moerdop loopt, dan is de oude moer absoluut vertrokken. De enige manier om de schade nog te beperken is, alle aanwezige doppen uit te breken en over een week of drie, vier controleren of de jonge moer aan de leg is. Als er flinke dracht is (bij mij is dat het geval) kun je het moerrooster ook wel weer weghalen. Tegen de tijd dat de jonge moer aan de leg is, kan de honingbak al volgedragen zijn.
Nu ben ik wel nieuwsgierig wat je hebt gedaan......

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door A.A. Staals » ma 30 apr 2012, 22:19

Eddy Geurtsen schreef:Als er al een rijpe koningin uit een gesloten moerdop loopt, dan is de oude moer absoluut vertrokken.
Het kan voorkomen dat zwermen wordt uitgesteld ddor weersomstandigheden. Het kan voorkomen dat je dan een zwerm krijgt met jonge en oude koningin. Zingende voorzwerm genaamd.

ad staals

vdiesveld

Re: Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld » ma 30 apr 2012, 22:24

Eddy, bedankt voor je reactie. dan heb ik misschien nog wel het goede gedaan ook nog. Ik heb de jonge koningin de kast in laten lopen. Daarna heb ik er alleen nog een moerdop losgepeuterd en heb ik ook een tweede laten inlopen. Ik weet niet of dit slim is geweest, maar ik was een beetje bang dat ik er misschien wel een beschadigd had met het lospeuteren van de dop. Ik had alleen een (bot) aardappelschilmesje bij de hand en het was eigenlijk de eerste keer dat ik dit deed. Ook ging door mijn hoofd dat ik misschien wel te vroeg ben met lospeuteren en dat zo'n koningin nog helemaal niet volgroeid is en snel daarna dood gaat. Ik dacht met twee heb ik meer kans dan met eentje. Ik hoop erop dat als ze wel beiden goed zijn, dat ze het vannacht wel uitvechten. De rest van de doppen heb ik voor zover ik kon overzien verwijderd. Nou zit ik wel met nog een paar vragen:
-als zo'n jonge moer, nadat ik de dop open heb gepeuterd, er zelf uitkruipt en ook de kast inkruipt, is er dan nog een kans dat zij niet rijp genoeg is en in de kast doodgaat?
-bestaat de kans dat een van die twee nieuwe er vandaag of morgen in een soort nazwerm vandoor gaat of vechten zij het nu uit? Het was drie uur vanmiddag dat ik ze liet inlopen.
-Ik hoop nu dat er een van de twee bevrucht gaat worden de komende dagen. Stel dat ik een dop vandaag vergeten ben. Wat gebeurt er dan? Gaat de nieuwe bevruchte moer er dan weer vandoor met de helft van het overgebleven volk?
-Mocht het met deze twee mis gaan, dan is het voorbij toch?
Pff stressen die zwermtijd , ik hoop niet dat ik het verprutst heb. Ik vind het wel mooi dat ik op koninginnedag nota bene twee jonge koninginnen geholpen heb met geboren worden. Daarentegen heb ik wel de andere zes vermoord...

vdiesveld

Re: Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld » ma 30 apr 2012, 22:27

A.A. Staals schreef:
Eddy Geurtsen schreef:Als er al een rijpe koningin uit een gesloten moerdop loopt, dan is de oude moer absoluut vertrokken.
Het kan voorkomen dat zwermen wordt uitgesteld ddor weersomstandigheden. Het kan voorkomen dat je dan een zwerm krijgt met jonge en oude koningin. Zingende voorzwerm genaamd.

ad staals
Ad,

Stel dat dit het geval zou zijn. Kan dat in mijn geval ook nog steeds of gaan de drie (een oude en twee nieuwe) vannacht op de vuist in mijn kast tot er een overblijft?

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 30 apr 2012, 23:49

Gegeven de weersomstandigheden van de afgelopen dagen zal de oude moer echt wel zijn vertrokken. Er zijn (althans in mijn woonomgeving) voldoende gelegenheden geweest voor een zwerm om er op uit te trekken.
Als alle aanwezige moerdoppen zijn uitgebroken / en of de jonge moeren zijn ingelopen, dan vechten ze het de eerstkomende nacht wel uit en komt het vast wel goed. Mocht je een dop over het hoofd hebben gezien, dan bestaat er nog een kans dat er alsnog een zwerm afkomt.... Heb voorlopig maar vertrouwen in een goede afloop!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door Hans van der Post. » di 01 mei 2012, 00:10

vdiesveld schreef:Beste imkers,

Ik heb vanwege een nekhernia operatie en bijbehorende revalidatie een week of drie niet bij mijn enige bijenvolk kunnen kijken.
[..............]Ik wacht eerst de reacties van de experts af en dan zal ik zeggen wat deze beginner heeft gedaan.
En dan maar hopen dat dat het goede is...
Groet, Vincent
Vincent heb je geen imker mentor? die je "uit de brand" had kunnen helpen?
Je bent toch lid van een afdeling :!: Hopelijk leest een imker bij jou uit de buurt dit verhaal.
!Hans.

vdiesveld

Re: Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld » di 01 mei 2012, 09:11

Hallo Hans,

Ik ben inderdaad lid van een vereniging en die zullen me ook zeker helpen wanneer nodig, alleen ben ik zelf stom geweest. Ik heb ze niet gevraagd te helpen. Door die kou en regen van de afgelopen tijd ben ik er vanuit gegaan dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen. Ik hoorde en las ook over bijvoeren en stilstand in groei bij veel imkers en ik had ook tot gisteren nog niemand gehoord die al een zwerm had gehad. Dus ik heb het hierdoor maar op zijn beloop gelaten en erop gegokt dat ze bij mij nog geen zin hadden om te zwermen. Een grote beginnersfout dus :oops: , maar wel weer veel geleerd. In ieder geval geleerd dat bijen minstens zo eigenwijs als imkers zijn en gewoon doen waar ze zelf zin in hebben.
Op zich ben ik niet zo rouwig, mocht de oude moer en een deel van het volk vertrokken zijn. Die vinden vast wel weer een goed onderkomen. Maar ik zou het wel doodzonde vinden als de twee nieuwe moertjes die ik gisteren uit de doppen heb gepeuterd het niet halen. Enerzijds voor het volk zelf wat dan afgeschreven is. Anderzijds kan ik dan weer helemaal opnieuw beginnen. Mijn kast staat namelijk in een schooltuin en ik had gehoopt dit jaar met de leerlingen voor 't eerst honing te kunnen slingeren.
Ik kan alleen maar zeggen "eigen schuld, dikke bult" en duimen dat het nog goed komt.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Goed gehandeld?

Bericht door semar » di 01 mei 2012, 12:48

vdiesveld schreef: In ieder geval geleerd dat bijen minstens zo eigenwijs als imkers zijn en gewoon doen waar ze zelf zin in hebben.
Ze volgen ook niet noodzakelijk de boekjes (die lezen ze niet)!
:wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

vdiesveld

Re: Goed gehandeld?

Bericht door vdiesveld » ma 21 mei 2012, 23:05

Even om het vervolg te vertellen (zie bovenstaand verhaal). Mijn oude moer was door omstandigheden vertrokken. Ik heb twee jonge moertjes uit doppen laten lopen en heb drie weken gewacht. Vandaag gekeken: geen eitjes, geen larven, geen gesloten broed. Alleen een paar open redcellen waar nooit wat in heeft gezeten :( . Ik vrees dat ik moerloos ben...
De bijen staan op twee broedbakken. Het zijn er nog redelijk wat. Ze vliegen ook nog gewoon af en aan, alsof er niets aan de hand is. Ze slaan (een beetje) honing op, ik zie zelfs nog een heel klein beetje stuifmeel binnenkomen. Nog geen enkel teken van een eierleggende werkster.
Ik heb vandaag een zwermpje gekregen. Of het een voor- of nazwerm is, is niet bekend. Die staat er nu naast in een zesramertje. Wat nu te doen?? Zelf had ik gedacht (maar dat zal wel helemaal niet slim zijn) het zwermpje, er vanuit gaande dat het blijft, te verenigen met het oude volk. Mijn idee is: oude volk in de onderste bak brengen, krant erop en daarbovenop de tweede broedbak met het zwermpje daarin. Kan dat of is dat vragen om moeilijkheden voor de nieuwe koningin?

Groet, Vincent

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten