nog steeds geen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door G.B. » zo 05 aug 2012, 00:02

Even concluderend over Paul naar aanleiding van zijn berichten en imkergeschiedenis:

Als hij deze lijn vast kan houden heeft hij over 10 jaar 1 bijenvolken van het merk buckfast met een honingopbrengst van een dikke 500 kg/jaar
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door bee-aware » zo 05 aug 2012, 01:09

Met vriendelijke groet gb?

Azijnzeiken op een leuk gebeuren is treurmans verdriet.

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door belrgerbal » zo 09 sep 2012, 22:55

ik heb toch nog wel wat honing after all, nadat ik alle honingramen had afgenomen bleek er toch wel wat verzegelde ramen in te zitten.... ik moet zeggen dat deze honing de lekkerste is die ik ooit geproefd heb. Echt de grand cru onder de honing dus, ik heb nog nooit zulke lekkere honing geproefd en dat meen ik echt, dit is niet omdat het nu van mijn bijen is... Dit is ook beaamd door anderen die hier geproefd hebben... Echt waanzinnig lekker!

Dus niet veel honing door wat pech en een paar niet adequate reacties van mij als imker tijdens de zwermtijd. Maar dit ter lering voor volgend seizoen.. dit jaar extreem hoge kwaliteit en lage kwantiteit, hopelijk volgend jaar beide.... :)

GerbenSlings
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 22:39
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door GerbenSlings » ma 17 sep 2012, 23:46

Ik heb 3 honingkamerraampjes en 2 broedkamerkantramen geslingerd, beter iets dan niets dus. Ik weet dat mijn volk nog zeker 10 kg honing in de broedkamers had zitten, maar daar zat ook nog wat broed bij. Ik heb het maar laten zitten... Nu ben ik allang aan het voeren, en ga ik er van uit dat er geen broedkamerramen meer zijn waar geen suikerwater in zit. Maar mn vader suggereerde dat het best mogelijk moet zijn om broedkamerramen met nog enkele tientallen cellen broed te slingeren, je vangt wat varroa, die paar bijen maakt ook niet zoveel uit en je hebt toch een heleboel honing erbij, was zijn conclusie. Jullie raden het al: ik ben zeer benieuwd naar jullie mening hierover.

Bijelijke groeten,

Gerben
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door renske » di 18 sep 2012, 12:52

Als je voert zit er toch zeker 'suikerwater' in de broedkamerraten? Dus je slingert geen honing maar voer volgens mij. Verder lijkt mij dat elke winterbij telt en helpt voor de overleving van de bijen, dus ik zou zeker geen ramen met broed eruit halen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

GerbenSlings
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 22:39
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door GerbenSlings » di 18 sep 2012, 16:37

Ik bedoelde duidelijk te maken dat ik het voor dit jaar dus geen zin meer heeft, maar voor volgend jaar...
Tegen je opmerking is in te brengen, dat de varroa als de hoeveelheid broed mindert in de kast in het najaar, elke kans, en dus ook elke cel zal aangrijpen om de populatie nog zoveel mogelijk op te bouwen. Ik vermoed dus in elke cel varroa aan te treffen... Wat dat betreft heb ik liever minder broed en minder varroa dan meer broed en meer varroa. Want 100 extra varroamijten kunnen denk ik meer schade aanbrengen dan 100 bijen goed kunnen doen...
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Erik Konijn » di 18 sep 2012, 17:34

Dan heb je je varoa bestrijding niet op orde.

GerbenSlings
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 22:39
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door GerbenSlings » di 18 sep 2012, 20:44

Daar heb je gelijk in. Vorig jaar heb ik het hele jaar nauwelijks varroa gehad, dus geen zomerbestrijding gedaan. Dit jaar ben ik er vanwege drukte en hectiek niet toe gekomen om een zomerbestrijding te doen, heb in het voorjaar 4 ramen daarenbroed uitgesneden en ben nu bezig met Thymovar. Merkte dat de kleine volken nog een groot broednest hebben, en er vallen nog steeds vele tientallen mijten per dag. Het volk is overigens in uitstekende conditie voor de rest. Ik vraag me alleen af of ik er nu alsnog een mierenzuurbehandeling tegenaan zal gooien. Zou 1 keer verdampen nog kunnen nu ze ook al een klap hebben gehad van de thymovar?

Groeten,
Gerben
Gepassioneerd imker en kaarsenmaker. Bezoek gerust mijn website eens: kaarsen.slings.nu
Heel veel informatie over mijn Imkerij & Kaarsenmakerij, en tevens de mogelijkheid om kaarsen en honing te bestellen!

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Eddy Geurtsen » di 18 sep 2012, 21:10

Een klein volk met een relatief groot broednest kan een Varroa-probleem in zich verbergen. Als de besmetting aan het einde van de zomer vrij groot was, dan kun je aannemen dat er momenteel veel broed is besmet. Een volk aan het eind van de zomer heeft een toenemende besmetting, terwijl het volk krimpt en het broednest ook. Daardoor neemt de besmetting van het broednest relatief gezien extra snel toe.
Met de Thymovar heb je alleen de opzittende mijten bereikt, maar niet de ingesloten mijten in het broed. Met mierenzuur zou je de ingesloten mijten nog een gevoelige klap kunnen uitdelen. Niets doen kon wel eens uitlopen op een klein drama, vooral omdat je al aangeeft dat de zomerbestrijding achterwege is gebleven.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door jawi » do 20 sep 2012, 22:25

Eddy Geurtsen schreef: Met mierenzuur zou je de ingesloten mijten nog een gevoelige klap kunnen uitdelen.
Is het nog niet te laat voor mierenzuur dan?
Jan-Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten