bijen in Thailand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

future expat harm
Berichten:2
Lid geworden op:do 10 mei 2012, 21:25
Contacteer:
bijen in Thailand

Bericht door future expat harm » do 10 mei 2012, 21:50

Goede avond,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik zal mij eerst even voorstellen
Ik ben vooralsnog werkzaam in NL maar wij zijn van plan te gaan emigreren naar het homeland van mijn vrouw, zijnde Thailand.
Ook in Thailand moet je iets doen voor de kost / hobby.
Daar je als buitenlander niets mag doen wat een Thai ook kan om zijn dagelijks brood te verdienen blijft er niet veel over om te gaan doen als alleen een hobby.
Mijn vrouw opperde nadat wij een aantal bijen kasten hadden gezien om dit ook uit te gaan voeren in Thailand.
Kasten als zodanig kent men (bijna) niet. Althans niet in het deel van Thailand waar mijn vrouw vandaan komt. Meestal wordt het nest nadat het gevonden is in bv een boom gewoon uit die boom gewerkt. Nadat men de honing heeft geroofd wordt het bijenvolk aan zijn lot overgelaten. Dit is niet mijn intentie, ik wil het op een nette manier gaan proberen uit te voeren.
Wellicht kan zij dan zelfs de honing te koop aanbieden.
1) Nu zit ik met een vraag en die is heeft Thailand dezelfde honingbij die wij in Nederland hebben?
2) Van een collega hoorde ik dat in Azie de zg. "killerbee" redelijk veel voorkomt aan u de vraag of dit ook zo is, en kunnen deze evt een "volkje" besmetten?
3) Indien "onze" honingbij in Thailand niet voorkomt is er daar dan een vergelijkbare soort voor handen ( die men evt kan domestiseren)

bij voorbaat vriendelijk dank voor uw antwoord(en)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen in Thailand

Bericht door Oude Essink » do 10 mei 2012, 22:42

De inheemse bij zal ongetwijfeld de apis cerana zijn; onze westerse honingbij is er geïntroduceerd vanwege de betere honingopbrengst. Toch maar ter plekke bekijken hoe het zit en wat de beste perspectieven zijn. In hoeverre kunnen onze westerse bijen zich aanpassen aan het geheel andere, seizoenloze klimaat in Thailand. heeft het zin een imkerij op te zetten met de apis cerana?

Hennie oes - iPad

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: bijen in Thailand

Bericht door agastache » do 10 mei 2012, 23:40

Harm,
vorig jaar nog heb ik een imker in Thailand bezocht. Dit was vlakbij Chang- rai (Phan) dus in het noorden waar wel degelijk een warm en minder warm seizoen heerst. De imker die we bezochten had type spaarkasten, zullen wel Langstroh maten geweest zijn, en zijn eerste belangstelling was om stuifmeel te oogsten hetgeen voor export naar Japan ging. Honing werd voor de lokale markt gewonnen vooral tijdens de bloei van de Lychee en Longan. Opvallend was dat hij geen honingkamers gebruikte maar dagelijks, in de drachtperiode, langs zijn kasten ging om volle raten met verzegelde honing om te ruilen voor lege.
De bijen die hij had leken mij Buckfast, iig een europese bij, bijzonder vriendelijk , we konden de kasten op een paar meter naderen zonder dat ze vervelend werden.
groeten Meindert

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: bijen in Thailand

Bericht door LWPisa » vr 11 mei 2012, 12:00

Thailand heeft van zichzelf 3 honingbijen, Apis florea, Apis dorsata en Apis cerana. De laatste lijkt nog het meest op onze honingbij en er wordt ook in Thailand mee geimkerd.

Zoek in het Engels of Frans met google: "Thailand beekeeping" "Thailand apiculture" of anderzins.

Het invoeren van onze honingbij Apis mellifera heeft wel tot problematiek geleid, infecties van Nosema van mellifera naar cerana en overstap van Tropilelaps mijten van cerana naar mellifera. Het houden van europese mellifera in de tropen is problematisch.

Voor zover ik weet zit de "killerbee", een afrikaanse tropische mellifera variant nog niet in tropisch Azie. Tropisch Amerika zit er vol mee. Ik hoop dat men die daar ook niet brengt, de "killerbee" zou het wel eens heel goed kunnen doen en zich sterk vermeerderen in het vrije veld. Of niet, maar ik zou het liever niet testen. Het is geen prettige bij om mee te werken maar je kan er wel aardige opbrengsten mee halen met de juiste bedrijfsmethoden (lees: gewoon heel veel kasten, veel splitsen en intrek van wilde zwermen).

Lennard

future expat harm
Berichten:2
Lid geworden op:do 10 mei 2012, 21:25
Contacteer:

Re: bijen in Thailand

Bericht door future expat harm » vr 11 mei 2012, 12:24

Dank voor jullie reacties

Meindert heb jij ( als ik jij mag zeggen) een e-mail adres van die imker in Chang Rai?
Dat mag in het nl zijn maar ook in het thaise schrift.

Chang Rai ligt nog noordelijker als waar wij gaan wonen.
Wij gaan wonen in Uttaradit vanuit Bangkok gerekend nog zo'n 5 a 6 uur door rijden naar het noorden
voordat je in de noordelijkste punt van Thailand komt ( Chang Rai)

Qwa temperatuur/klimaat etc is daar toch al een redelijk verschil te merken

's winters (nov t/m januari) wordt het in Uttaradit niet kouder als zo'n 10 gr C. 'snachts en overdag tot max. 28 gr C.
's zomers (maart t/m mei) regelmatig 40 tot 42 gr C. overdag en 's nachts blijft de temperatuur zo rond de 34 a 35 gr C. hangen.
De natte periode (juni t/m augustus) wordt het zo'n beetje 28 tot 30 gr C. overdag en 's nachts 23 gr C.

In Chang Rai kun je bv aardbeien telen bij ons lukt dat van geen kant, als je de aardbeien niet na elke vrucht periode van het land haalt en opbergt in een koelcel zodat de plant het idee van een winter krijgt.
Appels kunnen wij bv ook niet telen omdat die ook een rust (winter) periode nodig hebben, de temperatuur blijft daarvoor te hoog waar wij gaan wonen.
In Chang Rai kent men soms op de bergen sneeuw, die is in het binnenland nog nooit gevallen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: bijen in Thailand

Bericht door semar » vr 11 mei 2012, 12:27

Thailand weet ik niet , maar in indonesie wordt er niet zo veel geimkerd zoals wij dat doen.
er zijn inporten van europese honingbijen, vooral in de berggebieden waar het een stuk koeler is en waar op somigeplekken (bv bij tumpang) appelboogaarden zijn die het in het warme laagland niet doen.
lokale honing is een dun en watirig goedje wat in kleine flesje te koop is voor een erg goede prijs.
wordt meer als medicijn dan als voedsel gezien (waarschijnlijk vanwege de prijs).

zou eerst een en ander uitzoeken, ben jaloers op je joh, wat een avontuur.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: bijen in Thailand

Bericht door GerbenS » vr 11 mei 2012, 22:23

Hoewel ik niet jaloers ben op je, Harm, want voor mij is 25 graden al aan de warme kant, zou ik het fijn vinden als je ons vanuit Thailand op de hoogte blijft houden van je activiteiten daar!
Misschien zou je een imkermuseum/winkel kunnen oprichten :wink:

Heel veel succes!

Gerben

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: bijen in Thailand

Bericht door agastache » vr 11 mei 2012, 23:46

Harm,
nee, helaas kan ik je niet verder helpen
m vr gr; meindert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten