hopeloos moerloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Paulusje
Berichten:8
Lid geworden op:vr 11 mei 2012, 20:24
Contacteer:
hopeloos moerloos

Bericht door Paulusje » do 17 mei 2012, 13:01

Beste forumleden,

Afgelopen maandag heb ik een raam brias van een hulpvaardige collega-imker, in m'n hopeloos moerloos volk gehangen.
Vandaag gekeken en geconstateerd dat er aardig wat redcellen zijn opgetrokken.

Zondag over een week hebben we dus een geboortefeestje.
Nu vraag ik me af, als ik de dertiende dag, de meeste doppen ga breken en enkele overlaat om uit te lopen of ik indien ik meerdere koninginnen zie uitkomen met één van hen meteen een kunstzwerm kan maken.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en/of adviezen.

Mvg,

Paul.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Freek » do 17 mei 2012, 13:08

Ter overdenking:
Hopeloos moerloos = niet geheel hopeloos, maar hoopvolle kans op overschakelen naar ander bijenras (F1 Carnica, F1 Buckfast) bij inhangen van een raam Buckfast of Carnica eitjes. :D

Groet,

Freek

Paulusje
Berichten:8
Lid geworden op:vr 11 mei 2012, 20:24
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Paulusje » do 17 mei 2012, 16:15

Hoi Freek,

Ik begrijp wat je zegt, maar gaat mij erom of ik met een toekomstig uitlopende koningin meteen een kunstzwerm kan maken .


Mvg,

Paul.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Ruinerweg » do 17 mei 2012, 16:26

Nog een kunstzwerm maken, hoe groot is je volk eigenlijk nog?
Heb je genoeg jongen bijen b.v. uit de honingkamer?

Misschien is het slim de doppen mooi te laten zitten tot je een tuter hoort, alle doppen breken en er een aantal koninginnen in laten lopen en nog een paar moertjes opsluiten in een moerkluisje, een jampotje o.i.d. Je kunt er vast iemand blij mee maken. Heb je er eitjes in hangen uit een F 1 of F 0 volk? Als het van een een F 16 is zou ik me de moeite besparen en zorgen dat het oorspronkelijke volk weer op gang komt.
Misschien kun je es met die collega imker praten.

Succes,

Roel

Paulusje
Berichten:8
Lid geworden op:vr 11 mei 2012, 20:24
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Paulusje » do 17 mei 2012, 17:37

Hoi Roel,

Genoeg jonge bijen (nog wel)
Maar de komende weken wordt dat natuurlijk minder, zal nog wel zo'n week of 4 duren voordat er broed is, en het volk is nu al minstens een dag of 10 zonder eitjes en larven. Gesloten broed is er nog wel.

Het raam met brias is waarschijnlijk van een F1 moer, maar dat hoor ik nog wel.

Denk dat ik maar geen kunstzwerm maak en inderdaad het huidige volk op gang ga brengen.
Maar ben er nog steeds niet achter of ik met een uitlopende koningin een kunstzwerm zou kunnen maken de dertiende dag.

Groet,

Paul.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Ruinerweg » do 17 mei 2012, 17:57

Alles kan.
Kunstzwerm maken en het volkje wegbrengen zodat de vliegbijen niet terug kunnen vliegen naar de oude kast.
Maar een kunstzwerm make op je eigen stand lijkt me in jouw situatie lastig. Ik weet ook niet hoe groot je volk is.
Als het volk nu op twee bakken staat en elke bak zit barstenvol met bijen zit is het een andere situatie.

Roel

Paulusje
Berichten:8
Lid geworden op:vr 11 mei 2012, 20:24
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Paulusje » do 17 mei 2012, 18:53

Hoi Roel,

Volk is nu nog aardig op sterkte, 2 broedbakken en een honingbak.
Afhankelijk van de grootte v.h. volk over een dag of tien zal ik beslissen, wel of geen kunstzwerm.

Groet,

Paul.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Freek » do 17 mei 2012, 18:58

Roel,
Kunstzwermpje in zes of als het hopeloos moerloze volk niet zo groot is bijv drie of vier raams kastje op de eigen stand maken lukt ook wel, echter dan wel wat meer bijen bij de jonge koningin kloppen.
Handig is ook om de jonge koningin in een koninginnehuisje, afgesloten met bijv. krantenpapier met een paar gaatjes in te voeren in de kunstzwerm, als ik zelf een kunstzwerm maak met een jonge net uitgelopen moer doe ik dit altijd.
De andere dag kun je het moerhuisje eruit halen de moer is dan uitgelopen uit het huisje.
Als je zo'n kunstzwerm met jonge koningin wat voert, heeft ie nog een heel jaar voor zich en groeit hij zeker uit tot een goed inwinterbaar volk.
Ligt er beetje aan, of het volk voldoende bijen bezit om dit te doen, uiteraard heb je voor een drieramer minder bijen nodig en die kan omdat het nog maar half mei is nog goed uitgroeien tot een inwinterbaar volk als je hem in het begin flink bijvoert met suikerwater.

M.vr.Groet,

Freek

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door Fay » za 19 mei 2012, 13:17

Freek schreef:Ter overdenking:
Hopeloos moerloos = niet geheel hopeloos, maar hoopvolle kans op overschakelen naar ander bijenras (F1 Carnica, F1 Buckfast) bij inhangen van een raam Buckfast of Carnica eitjes. :D

Groet,

Freek
Als je zo'n raam haalt bij een andere imker... op bijv. 40 minuten afstand met de auto. Kan dat? Zo ja, hoe doe je dat het beste?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: hopeloos moerloos

Bericht door LWPisa » zo 20 mei 2012, 11:28

In een 3-6 ramer met weinig horten en stoten vervoeren. Of anderszins stabiel, ijsdoos, koelbox. Jonge larven en zeker eieren kunnen vrij goed tegen tijdelijke afkoeling.

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten