Koningin legt niet meer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ana
Berichten:12
Lid geworden op:zo 05 feb 2012, 10:59
Contacteer:
Koningin legt niet meer

Bericht door Ana » ma 18 jun 2012, 15:37

Beste imkers,
Begin mei een veger gemaakt. Twee weken later keurig een nieuwe koningin die ook aan de leg is gegaan. Dat heeft ze een zo'n twee weken volgehouden en is toen gestopt. Ze zit er nog in want ik heb haar gezien.
Iemand enig idee waarom ze gestopt is? Tekort aan voer kan haast niet want er zat honing in. Ook heb ik wat suiker gegeven maar daar waren ze niet erg mee bezig.
Arno

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door nieuweling » ma 18 jun 2012, 15:54

Ik heb gehoord dat als er niet genoeg (of geen) stuifmeel binnenkomt omdat het te slecht weer is de koningin zich daaraan aanpast en het leggen vermindert of stopt.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Arnold » ma 18 jun 2012, 15:56

nieuweling schreef:Ik heb gehoord dat als er niet genoeg (of geen) stuifmeel binnenkomt omdat het te slecht weer is de koningin zich daaraan aanpast en het leggen vermindert of stopt.
klopt helemaal, ook als er geen of erg weinig ruimte is stopt ze met leggen
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

berna
Berichten:2
Lid geworden op:wo 13 jun 2012, 20:26
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door berna » wo 20 jun 2012, 20:00

Zelfde situatie hier, alleen is de jonge koningin nog helemaal niet aan de leg. Vier weken geleden een veger gemaakt. Vorige week gekeken, geen eitjes. Wel mooie schone raten. Niet actief naar koningin gezocht. Vandaag weer geen eitjes en geen broed. Gelukkig kwam de koningin nu wel even goeiedag zeggen. Inderdaad vrijwel uitsluitend honing, heel weinig stuifmeel. Zit in een stuifmeelrijk gebied, maar helaas hebben de bijen daar dit voorjaar nauwelijks van kunnen profiteren.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Arnold » wo 20 jun 2012, 23:05

berna schreef:Zelfde situatie hier, alleen is de jonge koningin nog helemaal niet aan de leg. Vier weken geleden een veger gemaakt. Vorige week gekeken, geen eitjes. Wel mooie schone raten. Niet actief naar koningin gezocht. Vandaag weer geen eitjes en geen broed. Gelukkig kwam de koningin nu wel even goeiedag zeggen. Inderdaad vrijwel uitsluitend honing, heel weinig stuifmeel. Zit in een stuifmeelrijk gebied, maar helaas hebben de bijen daar dit voorjaar nauwelijks van kunnen profiteren.
de konining legt pas als al het broed is uitgelopen, en als ze bevrucht is, maar dat zou ze naar 4 weken wel moeten zijn.
vandaag heb ik in mijn volken gekeken. ook daar was het lichte armoede maar van dat volk heb ik een kunstzwerm gemaakt en heeft nu weer een koningin die binnenkort weer gaat leggen :D. ze zijn gelukkig niet meer zo opvliegerig als ze waren. de kunstzwerm begint mooi te groeien. en de zesramer die ik is uitgewinterd staat inmiddels op 20ramen waarvan 8vol met broed(vandaag 10ramen gegeven), deze heeft momenteel nog geen zwermneigingen gehad en begint nu een beetje darrenbroed aan te zetten dus nog maar wel ff in de gaten houden :)

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Freek » za 30 jun 2012, 21:54

Hoi allemaal,

Die jonge koninginnen gaan vaak pas laat eitjes leggen, heb zelfs het idee dat het bij Carnica bijen nog wat langer duurt dan bij asbakkenras.
Bij asbakkenras had ik vaak na 2 weken na het breken van de doppen toch wel dat ik eitjes kon zien.
De Carnica (f1, dochters van Schier carnica P volk dat ik heb opgebouwd uit een Schiermoer van 2011), heb ik 2 weken na breken doppen geinspecteerd, toen geen eitjes en vandaag (4 weken na breken van de doppen) geinspecteerd en hadden nu broed in alle stadia.
Toch na 4 weken geen eitjes zo'n volk had ik ook, en dan is zo'n koningin verongelukt gedurende de bruidsvlucht o.i.d, dan is het uitermate belangrijk een raam eitjes in te hangen zodat zo'n volk alsnog een koningin kan trekken of verenigen met een volk dat wel een koningin heeft, want anders blijft zo'n volk zonder koningin! => krijg je eierleggende werkbijen en dat soort narigheid, kortom een volk waarmee je niet veel meer mee kunt beginnen.
Wat me ook opvalt is dat in geval van schaarste, en dat een reservevolkje van 3 ramen bijen met 1 raam eitjes, in die periode doppen moet optrekken, bijvoeren met een jampot met 6 gaatjes in de deksel (beter denk ik nog dan met een voerbak) enorm helpt.
De bijen zitten dicht bij die jampot, en nemen die suikeroplossing makkelijk op, resultaat 5 keurige doppen terwijl mijn hoofdvolken met moeite 3 dopjes trokken.
Eigenlijk is het denk ik mooier wat mooiere koninginnenteelt te bedrijven dan dat Aalsteren met die redcellen, dus met een starter, broedstoof enz. zodat je mooi wat koninginnen op kunt vangen, en opkweken in kirchainers of 3ramers, en dus ook niet 4 weken hoeft te wachten op een moer voor een hoofdvolk... Nou waren die redcellen in die 3 ramer al weggeknaagd op de 13e dag, en is er in mijn reservevolkje maar 1 koningin over voor het reservevolkje zelf.

Groet,

Freek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Hans van der Post. » zo 01 jul 2012, 00:00

Ana schreef:Beste imkers,
Begin mei een veger gemaakt. Twee weken later keurig een nieuwe koningin die ook aan de leg is gegaan. Dat heeft ze een zo'n twee weken volgehouden en is toen gestopt. Ze zit er nog in want ik heb haar gezien.
Iemand enig idee waarom ze gestopt is? Tekort aan voer kan haast niet want er zat honing in. Ook heb ik wat suiker gegeven maar daar waren ze niet erg mee bezig.
Arno
Even terug naar het onderwerp: "jonge moer legt na twee weken niet meer".
Dit is voor mij nieuw.
Mijn vraag; Is er uit de gelegde eitjes werkster broed ontstaan?

Verder zou ik de moer opzoeken en haar vervangen.

De opmerking elders in deze topic, als zou de oorzaak weinig stuifmeel zijn stel ik mijn vraagtekens.
Juist het aanwezig zijn van openbroed geeft aanzet tot stuifmeel verzamelen.
Dus geen open broed = weinig tot geen stuifmeel verzamelen.

Nog een opmerking; Het is juist dat de carnica het broeden stopt als er geen voedsel binnen komt.
Dit is een perfecte overlevings strategie.
Neem aan dat bij jouw het deze dagen nectar "regent".
!Hans.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Koningin legt niet meer

Bericht door Freek » zo 01 jul 2012, 08:00

Hans,

Dat een jonge moer stopt met leggen is inderdaad raar, heb ik in meer dan 25 jaar bijenhouden ook nog niet meegemaakt.
Als ze bij voeren niet meer gaat leggen, zou het een a twee weken aan zien dan beter vervangen door verenigen met reservevolkje of raam eitjes inhangen naar mijn idee.

Groet,

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten