koningin bewaren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hermani
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

koningin bewaren

Bericht door hermani » wo 20 jun 2012, 20:55

Beste imkervrienden ,
Op welke manier kan ik een reservekoningin uit uitgebroken doppen best bewaren en hoe lang ?

m.v.g.
Herman(i)

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: koningin bewaren

Bericht door Arnold » wo 20 jun 2012, 23:07

drieramertje met aantal bijen lijkt mij een meest praktische oplossing dan heb je zeg maar een redvolkje :). kun je telkens ook mooi een raam broed uithalen en in een ander volk hangen

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koningin bewaren

Bericht door Oude Essink » do 21 jun 2012, 19:05

Ik neem aan, een net uitgelopen, niet bevrucht moertje. Enige dagen te bewaren in een moerkooitje met een likje voederdeeg, bij plm.27 Gr. C. (broedstoof is het beste); daarna moet zij toch echt in een kastje met minimal een pollepel bijen om zich op haar bruidsvlucht voor te bereiden.

Hennie oes iPad.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: koningin bewaren

Bericht door Bart de Coo » do 21 jun 2012, 19:56

Lang geleden schijnen onbevruchte moeren bewaard te zijn door ze in moerkooitjes op te sluiten, die dan aan de binnenkant van een korf vastgeprikt werden. Het volk dat in de korf zat was uiteraard moerloos. Dat schijnt dan lange tijd goed te gaan.

Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om het uit te proberen. Volgens mij heeft Hennie gelijk: hoogstens een paar dagen bewaren. Zorg dat ze een beetje te eten heeft.

Groet,

Bart

hermani
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: koningin bewaren

Bericht door hermani » do 21 jun 2012, 21:37

De oplosssing die Arnold en /of Hennie naar voor brengen zal wel het beste zijn en spreekt mij aan..
Hartelijk dank voor die nuttige tips..
Vorig seizoen had ik ook 2 moertjes en wist niet wat mee aangevangen....
Tot overmaat van ramp verongelukte mijn koningen in mijn enig volk en daar stond ik dan hé zonder moertje...vandaar mijn vraag.

m.v.g.
Herman(i)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: koningin bewaren

Bericht door semar » vr 22 jun 2012, 09:18

ik heb begrepen dat moertjes maar tussen hun 5e en 20e dag op bruidvlucjt moeten omdat ze anders niet meer bevrucht kunnen worden.
dus onbevruchte moertjes niet te lang bewaren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koningin bewaren

Bericht door Oude Essink » vr 22 jun 2012, 18:31

Hallo Lex,
Een algemene richtlijn zou kunnen zijn:
Doppen haal je uit het pleegvolk op- of na de 10e dag; je bewaart ze in de stoof bij 34o C en luchtvochtigheid van 50%.
Moeren bewaar je in de stoof bij 27o C en eveneens 50%. Je kunt ze 12 - 36u in de stoof laten; als langer nodig is, doe je er plm. 10 jonge bijen bij (teveel stress voorkomen. met groet,

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten