Veel doppen met nieuwe moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Laurent1
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 10:51
Locatie: Eefde
Contacteer:

Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door Laurent1 » do 21 jun 2012, 12:22

Half mei had ik een veger gemaakt van een volk. Hij was er aan toe, met veel moerdoppen die ik ook toen gebroken heb.
13 dagen later de doppen willen breken. Ik hoorde geen tutter. Ik heb de kast geopend, er waren 2 - 3 open doppen (hoe kan dat? en 1 moerdop, waarvan de moer uitgelopen was (dekseltje open)
Sindsdien heb ik vorige week op eitjes gecontroleerd. Ik zag er, ook soms meerdere per cel, maar meestal wel aaneengesloten, en daarnaast veel nieuwe moerdoppen. Ik heb ze gebroken, een paar dagen later nog gecontroleerd en er zijn weer veel moerdoppen. Ik vermoed dat de moer het niet goed doet en dat de bijen een nieuwe moer wensen te kweken.
Kan ik ze hun gang laten gaan (stille moerwisseling) of krijg ik dan zwermen? En is dat zo, hoe moet ik dan de zwermen voorkomen? Alle doppen breken en 13 dagen later luisteren naar tutters en kwakers? :think:

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door A.A. Staals » do 21 jun 2012, 12:38

Eierleggende werkbij!

ad staals

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door Arnold » do 21 jun 2012, 13:50

A.A. Staals schreef:Eierleggende werkbij!

ad staals
hoeft niet lijkt mij. nieuwe koniningin legt in het begin wel eens meerdere eitjes in een celletje.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Laurent1
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 10:51
Locatie: Eefde
Contacteer:

Re: Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door Laurent1 » do 21 jun 2012, 14:25

Ik wacht ook even af, om te kijken als de belegde eitjes darrenraat wordt of werksterraat. De bijen vliegen veel- zijn actief alsof er een moer is, volk is ook rustig wanneer ik de kast opent.
Zouden het eierleggende werksters zijn, dan weet ik hoe ik moet handelen. Zou de koninging niet goed zijn, dan weet ik het niet, vandaar mijn vraag of ik zwermen moet voorkomen of niet.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door Arnold » do 21 jun 2012, 14:26

of het darrencellen zijn kun je eenvoudig herkennen aan de grote van de cel.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door A.A. Staals » do 21 jun 2012, 17:19

Arnold schreef:
A.A. Staals schreef:Eierleggende werkbij!

ad staals
hoeft niet lijkt mij. nieuwe koniningin legt in het begin wel eens meerdere eitjes in een celletje.

Arnold
Er stond bij veel nieuwe moerdoppen, dat zie je ook bij eierleggende werkbij in het begin.

ad staals

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door renske » do 21 jun 2012, 20:19

Ik had ook een jonge koningin met meer eitjes per cel, maar een week later alles in orde, open broed en gesloten broed ziet er normaal uit. Blijkbaar beginners foutje.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door semar » vr 22 jun 2012, 09:15

2 moertjes zijn hier niet goed, waarschijnlijk met het slechte weer oncvoldoende gepaard.
het lever een sterk hagelschot broednest op.

Volgende serie hopenlijk beter.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Laurent1
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 10:51
Locatie: Eefde
Contacteer:

Re: Veel doppen met nieuwe moer

Bericht door Laurent1 » ma 25 jun 2012, 10:27

Het zijn leggende werksters....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten