Tuuter en varroabehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Tuuter en varroabehandeling

Bericht door AndreasH » ma 02 jul 2012, 23:13

Heren en dames,

Ik heb gisteren een tuuter in een van m'n volken het nazwermen onmogelijk gemaakt door de doppen te breken die er nog in het volk hingen. Nu is hier (voor zover ik het kan zien aan de uitgebloeide bloesems) de lindedracht zo ongeveer afgelopen en dus wordt het weer tijd voor de varroabehandelingen van de diverse volken. Waaronder dus deze. Een regelrechte 'winner' gaat het worden want er zal zo al een hoop aan varroa doodgaan door de langere broedloosheid van het volk.
Nu vraag ik me echter wel nog even af hoe ik het nou het best kan aanvliegen. Gelijk na de eerste 3 weken (na doppen breken volkje 3 weken met rust laten is mij geleerd in de cursus) de varraobehandeling inzetten of over 'n week of twee? Koningin zou dan al bevrucht moeten zijn, als het weer 'n beetje meezit tenminste...

Wie heeft raad??

Alvast bedankt!

Andreas
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tuuter en varroabehandeling

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 03 jul 2012, 07:58

Bij mijn aflegger was de moer na twee weken al aan de leg. Ik heb toen (op aanraden van mijn mentor) oxaalzuur gesproeid. Dat was op dag 14 na het doppen breken (27e dag na het maken van de aflegger).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten