Stekende zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Stekende zwerm

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 03 jul 2012, 14:31

Jojuist werd ik gebeld door iemand van het volkstuincomplex waar mijn bijen staan. Er was een zwerm en de buurman was al 10 keer gestoken! Zwerm van mijn bijen? Dat kan haast niet: zondag doppen gebroken en zeker weten alle doppen gehad, ik had ook een volk in een 6-ramer (maar 3 raampjes bijen) waar 2 koninginnen uit gingen lopen. De zwerm was te groot voor die kast. Het 3e volk vertoonde zaterdag nog geen enkel teken van zwermen. Dus vermoedelijk een wilde zwerm. Kunnen bijen agressief worden omdat ze zich door de zwerm aangevallen voelen? Waarom hebben ze mijn buurman gestoken?

Overigens had de buurman 2 fouten gemaakt: hij had aftershave op en is in de vliegende zwerm terecht gekomen en gaan slaan naar de bijen.
We hebben de zwerm geschept, mijn mentor met blote handen en werden niet gestoken of aangevallen...

En zo wordt een dagje thuis werken ineens weer anders dan gedacht...

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Stekende zwerm

Bericht door Arnold » di 03 jul 2012, 17:17

ik zelf denk dat hij is gestoken omdat wat je zelf ook al aangeeft dat hij aftershave op had en sloeg naar de bijen. wel vreemd dat ze staken eigenlijk want een bijenzwerm kan niet steken is mij geleerd. dat je andere volk aggresief werd komt grootkans van de aftershave van je buurman.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Stekende zwerm

Bericht door semar » di 03 jul 2012, 17:58

als je niet met aftershave hebt ´gedouched´kun je normaal makelijk door een zwerm heenlopen.
en dat hij om zich heen slaat begrijp ik wel, een indrukkwekkend fenomeen wat voor een leek vast wel wat beangstigend is.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique

ps, bijen uit een bijenzwerm kúnnen wel degelijk steken, ze zullen het echter bijna nooit doen.
ik schep normaal gesproken in t-shirt en korte broek.( wel vrij zijn van luchjes alkohol, zweet etc) :lol:
Laatst gewijzigd door semar op wo 04 jul 2012, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Stekende zwerm

Bericht door Bok » di 03 jul 2012, 18:37

semar schreef:
ps, bijen uit een bijenzwerm kúnnen wel degelijk steken, ze zullen het echter bijna nooit doen.
ik schep normaal gesproken in t-shirt en korte broek.( wel vrij zijn van luchjes alkohol, zweet etc) :lol:

Afgelopen week een zwerm boven uit een boom gehaalt. Alles zoals semar schrijft alleen veel zweet. Ze staken niet.

Dat bijen die zwermen niet steken komt omdat ze het eenvoudigweg niet kunnen. Ze zitten bartsensvol met honing.(een duitser van 150 kilo kan ook niet steken :snooty:)
Misschien hing de zwerm al wat langer ?
groet,

Peter

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Stekende zwerm

Bericht door nhl_bit » wo 04 jul 2012, 00:59

Santtu Pikkarainen schreef: Overigens had de buurman 2 fouten gemaakt: hij had aftershave op en is in de vliegende zwerm terecht gekomen en gaan slaan naar de bijen.
Is dat een fout van de buurman, aftershave opdoen?

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Stekende zwerm

Bericht door jomme » wo 04 jul 2012, 08:47

Bok schreef:
semar schreef:Dat bijen die zwermen niet steken komt omdat ze het eenvoudigweg niet kunnen. Ze zitten bartsensvol met honing.(een duitser van 150 kilo kan ook niet steken :snooty:)
Misschien hing de zwerm al wat langer ?
Niet kunnen? Waar haal je dat?
Ze zouden rustiger zijn omdat ze nog geen geen broed of 'huis' te beschermen hebben maar aals er iets serieus misloopt bij het scheppen van de zwerm kan je toch aardig wat steken oplopen dacht ik (en als een Duitser van 150kk niet steekt een klop zou ik er toch niet willen van krijgen :D )

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Stekende zwerm

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 04 jul 2012, 08:50

nhl_bit schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: Overigens had de buurman 2 fouten gemaakt: hij had aftershave op en is in de vliegende zwerm terecht gekomen en gaan slaan naar de bijen.
Is dat een fout van de buurman, aftershave opdoen?
Niet zo letterlijk nemen... natuurlijk is het geen fout van de beste man. Waar wel zag ik het als mogelijke oorzaak van de stekers. Het slaan is ook een erg natuurlijke reactie op een zooi bijen om je hoofd.
De zwerm was zich aan het verplaatsen. Toen ik aankwam hingen ze netjes in de heg, ik weet niet hoe het daarvoor was.

Zou het nog kunnen dat mijn eigen bijen agressief geworden zijn doordat er een vreemde zwerm zo dicht bij hun huis in de buurt kwam?

Gisteravond laat heb ik de 4-ramer op mijn stand gezet en nog 2 extra raampjes kunstraat en een sluitblok gegeven, ze hadden maar 1 raampje. Het kastje zoemde als een bezetene! Is dat normal?

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Stekende zwerm

Bericht door semar » wo 04 jul 2012, 11:36

jomme schreef:
Bok schreef:
semar schreef:Dat bijen die zwermen niet steken komt omdat ze het eenvoudigweg niet kunnen. Ze zitten bartsensvol met honing.(een duitser van 150 kilo kan ook niet steken :snooty:)
Misschien hing de zwerm al wat langer ?
Niet kunnen? Waar haal je dat?
Ze zouden rustiger zijn omdat ze nog geen geen broed of 'huis' te beschermen hebben maar aals er iets serieus misloopt bij het scheppen van de zwerm kan je toch aardig wat steken oplopen dacht ik (en als een Duitser van 150kk niet steekt een klop zou ik er toch niet willen van krijgen :D )
inderdaad, bij mij gaan ze meestal nét boven mijn bereik zitten, ik moet ze dan via steeds opnieuw opschudden ´verleiden´lager te gaan zitten.
het eindigd meestal dat de zwerm dan zo´n 2, 2,5 meter boven in een boompje hangt, die haal ik dan met korf op hooivork of emmer aan stok binnen.
natuurlijk donderen er dan enige dames bij het eronder werken dan op mijn kalende bol en in mijn t-shirt en dat levert wel degelijk wat steken op.
(kun je ze moeilijk kwalijk nemen)
maar daar laat je je natuurlijk niet door afschrikken.
:lol:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
vriendelijkie groet

ps.dus als je ónder de te scheppen massa bijen staat kan het handig zijn om even de kapop te zetten om ´schriksteken´te voorkomen!

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Stekende zwerm

Bericht door jomme » wo 04 jul 2012, 11:42

En Santtu,

Uw koningin uit de bak met doppen nog gezien de laatste tijd? :D
Ik dacht de laatste keer ook alle doppen gebroken te hebben maar er zat een onzichtbare bij :be3:

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Stekende zwerm

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 04 jul 2012, 13:16

jomme schreef:En Santtu,

Uw koningin uit de bak met doppen nog gezien de laatste tijd? :D
Ik dacht de laatste keer ook alle doppen gebroken te hebben maar er zat een onzichtbare bij :be3:
Nee, ook niet naar gezocht. Maar gezien de hoeveelheid bijen in die kast denk ik niet dat ze daar vandaan kwamen. Is er iets over te zeggen aan de hand van de hoeveelheid honing? Deze kast wordt namelijk goed volgestopt met honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 53 gasten