Zwermt een nieuwe koningin?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:
Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door jomme » do 05 jul 2012, 09:35

Heren met ervaring,

Enkele pertinente vragen over het mooie (en soms lastige) zwermgebeuren.
Heeft iemand een sluitend antwoord of doen de beestjes lekker hun zin?


1. Hebben jullie het al meegemaakt dat een nieuwe koningin aan het zwermen gaat of of is dit enkel het geval in haar tweede levensjaar (in haart eerste voorjaar)?

2.Gebeurt het dat een volk gaat zwermen zonder doppen aan te zetten of is er altijd een niet-geziene dop in het spel?

:whistle: :whistle:

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door petro » do 05 jul 2012, 09:46

1. Ja,en niet één keer!Hoewel ik nu met een ras werk het eigenlijk niet meer is voorgekomen.
2.Ik heb in voorgaande jaren een vijftal keren een zwerm gehad van volken die toen beslist geen doppen hadden(wel daarna aangezet of net aangezet)
Ondank dat het volgens andere imkers in die tijd onmogelijk was,ben ik daar 100 procent zeker van!
Bijen hebben de gewoonte het altij op hun eigen manier te doen,ondanks de mens.
Petro

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Nicolas Jacob » vr 20 jul 2012, 12:07

Ten eerste een volk gaat niet zomaar zwermen zonder doppen op te trekken.

Waar heb je je koningin ingevoerd ??

In het hoofdvolk (waarschijnlijk niet), in een kunstzwerm??

In het kunstzwerm geval is het vrij zeldzaam dat ze gaan zwermen, het zou eigenlijk helemaal niet mogen!! :o

Je voert een nieuwe moer in met jonge bijen, vaak een drieramer à zesramer groot, hoe kunnen die nieuwe volken nu zwermplannen krijgen??

je zal zowieso een dop over het hoofd gezien hebben.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door semar » vr 20 jul 2012, 12:37

een moertje van een kunstzwerm kan wel degelijk na een of twee generaties in het zesramertje weer onieuw zwermplannen maken , het is zelf vreemd als dit niet het geval zou zijn.

een fastsoenlijk groote veger (5-6 afgeschudde raampjes)zal eerst zich vernieuwen en dan gaan groeien, in een zesramertje is de groeimogelijkheid erg beperkt, is er dan een stevige dracht of groei zal de zesramer normaal ergens in july augustug weer zwermplannen krijgen en dit is niet ongewoon.

wil je dit voorkomen dan haal je gesloten broed uit de veger of laat ze afvliegen op het hoofdvolk.
je gaat zo terug naar de oude aalster methode die hierop was gebaseerd, je maakt een kunstzwerm in eind mei en gebruikt deze als melkkoe voor het hoofdvolk.
het zesraamkastje is voor een fatsoenlijkee moer/volk als snel veel te klein. wil je zwermen voorkomen kun het volkje laten groeien tot een volwaardig volk in een tienramen of melken en op die manier klein houden.

het wel of niet zwermen van een volk/je hangt van een antal factoren af, het ras, oude of jonge moer, de dracht de groeimogelijkheid.
er is niet echt een regel voor en je zult je volken in de gaten moeten houden.
Hoewel er in de boekken veel regeljes staan, gaan die nooit helemaal op en het is aan jouw om de vinger op de pols te houden, als je meer ervaring krijgt krijg je ook meer vingerspitzen gefül wat je aanmerkelijk kan helpen.

maar puntje bij paaltje zijn het de bijen die de beslissingen nemen en niet de imker.

hoewel wij dat natuurlijk wel graag denken :lol:

sukses met je ontdekkingstocht in imkerland.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door petro » vr 20 jul 2012, 15:41

Grappig dat je het tegenspreekt,ik houdt al tientallen jaren bijen!
Het feit dat ik al zo lang bijen houdt en dat ik ook wat ouder ben is geloof ik mede oorzaak dat ik geen dingen uit mijn duim zuig!
Heeft namelijk geen enkele functie(althans voor mij)
Ik heb het meer als één keer meegemaakt en het vervolg van de ontwikkeling van de volken indertijd,sluit het hebben van doppen totaal uit.
Ik ben blij dat je de stelligheid bezit dat volken zulks niet doen,maar zelf waarschuw ik mensen liever dat de bijen hier anders over denken.
Verder heb je het nog over een nieuwe koningin invoeren,wat helemaal niet ter sprake is met het maken van een kunstzwerm.
En wat betreft het zwermen van de kunstzwerm,dat gebeurt dus regelmatig.Dus dat zeldzaam kan je daar wel bij weglaten. :D
Petro
Nicolas Jacob schreef:Ten eerste een volk gaat niet zomaar zwermen zonder doppen op te trekken.

Waar heb je je koningin ingevoerd ??

In het hoofdvolk (waarschijnlijk niet), in een kunstzwerm??

In het kunstzwerm geval is het vrij zeldzaam dat ze gaan zwermen, het zou eigenlijk helemaal niet mogen!! :o

Je voert een nieuwe moer in met jonge bijen, vaak een drieramer à zesramer groot, hoe kunnen die nieuwe volken nu zwermplannen krijgen??

je zal zowieso een dop over het hoofd gezien hebben.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Nicolas Jacob » vr 20 jul 2012, 15:54

Ja dat is dan toch nieuw voor mij. Misschien zal ik het ook nooit meemaken, dat een volk zonder zwermdoppen vertrekt wat een goed teken zou zijn qua koningin kwaliteit, of is dat ook uit mijn duim gezogen :D

Ik zou niet weten wat je anders zou doen met een kunstzwerm dan een nieuwe koningin invoeren??

petro schreef:Grappig dat je het tegenspreekt,ik houdt al tientallen jaren bijen!
Het feit dat ik al zo lang bijen houdt en dat ik ook wat ouder ben is geloof ik mede oorzaak dat ik geen dingen uit mijn duim zuig!
Heeft namelijk geen enkele functie(althans voor mij)
Ik heb het meer als één keer meegemaakt en het vervolg van de ontwikkeling van de volken indertijd,sluit het hebben van doppen totaal uit.
Ik ben blij dat je de stelligheid bezit dat volken zulks niet doen,maar zelf waarschuw ik mensen liever dat de bijen hier anders over denken.
Verder heb je het nog over een nieuwe koningin invoeren,wat helemaal niet ter sprake is met het maken van een kunstzwwerm.
Petro
Nicolas Jacob schreef:Ten eerste een volk gaat niet zomaar zwermen zonder doppen op te trekken.

Waar heb je je koningin ingevoerd ??

In het hoofdvolk (waarschijnlijk niet), in een kunstzwerm??

In het kunstzwerm geval is het vrij zeldzaam dat ze gaan zwermen, het zou eigenlijk helemaal niet mogen!! :o

Je voert een nieuwe moer in met jonge bijen, vaak een drieramer à zesramer groot, hoe kunnen die nieuwe volken nu zwermplannen krijgen??

je zal zowieso een dop over het hoofd gezien hebben.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door petro » vr 20 jul 2012, 20:04

Nicolas,
ik weet niet hoe lang je bijen houdt.Het maken van een kunstzwerm is in principe een handeling om zwermen te voorkomen.
Het is het afnemen van de moer van het volk met of zonder broed tezamen met een aantal bijen.(hoeveelheid naar eigen keuze.)
Het achtergebleven volk heeft dan na een dertiental dagen in principe nieuwe moeren uit en in dop.
Ook al zou je dan een nieuwe moer in kunnen kopen/kweken en invoeren het heeft niets te maken met de handeling zelf.
Petro

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Nicolas Jacob » vr 20 jul 2012, 21:39

petro schreef:Nicolas,
ik weet niet hoe lang je bijen houdt.Het maken van een kunstzwerm is in principe een handeling om zwermen te voorkomen.
Het is het afnemen van de moer van het volk met of zonder broed tezamen met een aantal bijen.(hoeveelheid naar eigen keuze.)
Het achtergebleven volk heeft dan na een dertiental dagen in principe nieuwe moeren uit en in dop.
Ook al zou je dan een nieuwe moer in kunnen kopen/kweken en invoeren het heeft niets te maken met de handeling zelf.
Petro
Ik weet dat ik niet altijd gelijk maar in dit geval wel :D , misschien maken jullie in Nederland geen verschil tussen een Veger en een kunstzwerm
Maar hier wordt er duidelijk een onderscheid gemaakt. Een veger: is het afnemen van de oude moer voor het zwermen (aalster methode) met broed en opzittende bijen in bv een drieramer
Een kunstzwerm is het afkloppen van jonge bijen zonder broed en daarop een nieuwe moer invoeren. Zo is dat hier gekend.
Ik heb nu 15 volken. Maak elk jaar een kunstzwerm of 6-8 van de productiekasten waar ik eerst een veger van gemaakt heb.

Er zijn duidelijk een aantal verschillen bij jullie en hier in België

2 maand geleden had ik ook een werkmethode genoemd hier op het forum de Zuigeling methode geen kat die wist wat dat was.
Bij de imkers hier in Vlaanderen een bekende methode maar in Nederland kent men het niet. :lol:

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door Ewout » vr 20 jul 2012, 22:06

Bij ons (in NL) is een veger een van de manieren om een kunstzwerm (wat wij als algemene term gebruiken) te maken.

Veger: koningin met een aantal afgeveegde bijen in een nieuwe kast naast het hoofdvolk
Vlieger: hoofdvolk verplaatst, vliegbijen met koningin in een nieuwe kast op de oude plek

In Nederland heet een zuigeling een afzuiger.

Wat jij omschrijft als kunstzwerm noemen wij een schudzwerm

of, zoals mijn mentor zei: maakt niet uit hoe je het noemt, als je maar weet hoe je het doet! :dance:

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Zwermt een nieuwe koningin?

Bericht door petro » vr 20 jul 2012, 23:31

En uiteindelijk gaat het om de bijen zelf en dat we plezier van ze hebben en niet zozeer om;hoe of wat.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en alle met een verschillende naam,het gaat er om
hoe je er komt op de voor jou beste manier.
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 141 gasten