misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door roosje2012 »

K weet het, het is misschien een gekke vraag, maar toch weet ik dat er iemand mij zal helpen.

Stel dat je de bijen hebt ingewinterd met het nodige aantal kilo's voeding en dat het in augustus en september super goed weer wordt. Kan je dan terug een honingzolder geven? Of zal er zowieso niet genoeg dracht meer zijn, zelfs bij supergoed weer?
En indien je dan nog wel nectar kan verwachten, zie je het verschil met het suikerwater?
Ook dezelfde vraag bij prikkeldeeg. Hoe weet je dat ze het suikerdeeg niet in de honingzolder stapelen? Of verbruiken ze het suikerdeeg onmiddellijk zonder het weg te steken?
En tenslotte, honing die in nieuwe raat gestapeld werd, maar die niet verzegeld is, kan je die in de diepvries bewaren en beetje bij beetje verbruiken? De open honing dus. Ik vraag dit omdat ik er pas laat een hoogsel op heb gezet en het meeste is nog niet verzegeld. Maar wegens maagproblemen verdraag ik honing veel beter dan suiker. En ik gebruik alleen nog maar honing in plaats van suiker, en in grote hoeveelheden. daarom stel ik mij die vragen. Eigenlijk in de hoop dat ik aan mijn kastje nog wat heb dit jaar.
Oeps, het is weeral een hele hoop vragen die ik mij stel. Wie steekt er mijn licht op?

roosje :be9:
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door Oude Essink »

Nectar en "bijvoeding" wordt door de bijen niet gescheiden behandeld. Als je zuivere honing wilt oogsten, moet je niet gelijktijdig bijvoeren,dat werkt niet. Als je in het najaar nog wilt oogsten, zul je een toereikend drachtgebied moeten opzoeken; heel vroeger hadden ze daar boekweit voor; tegenwoordig komt eigenlijk alleen een heideveld daarvoor in aanmerking; en ook dan mag je niet te ver in het seizoen komen, als je ze nog wilt inwinteren ook. Uiterlijk half september moet je toch well klaar zijn met de honingoogst. Ik zelf winter half augustus de bijen in. Over het algemeen stelt men, dat op 1augustus het bijeenjaar over is.
Als honingraten niet voor minstens 2/3e verzegeld zijn, loop je het risico van gisten; deze honing mag je niet in de handel brengen.
Voor jezelf kun je enig risico nemen. Houd het raam met de niet verzegelde honing op zijn kop en stoot ertegen, als de honing eruit vloeit is zij echt te vochtig om uit te slingeren en bewaren. je kunt de uitgeslingerde honing het beste koel zetten en goed op gisting controleren. Als je geluk hebt houd je het een tijdje droog anders moet je er mede van maken.

Hennie oes. iPad
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door LWPisa »

Afhankelijk van je habitat is er in augustus-september mogelijk een goede dracht: sneeuwbes. In en net buiten de bebouwde kom kan dat massaal staan.

In sneeuwbes habitat zou het wel eens kunnen dat je nauwelijks of niet hoeft te voeren voor de winter.

Onverzegelde honing die dik genoeg is hoeft niet perse te gaan gisten, een paar % meer water is niet zo belangrijk, ikzelf heb altijd een kilo of 5 merendeels onverzegelde honing voor eigen gebruik geslingerd/geperst en die blijft wel goed, bij twijfel zou ik de potten in de koelkast zetten. Maar echt waterige honing is wel een risico.

Lennard
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door Albert Stoter »

roosje2012 schreef:Ik vraag dit omdat .... wegens maagproblemen verdraag ik honing veel beter dan suiker. En ik gebruik alleen nog maar honing in plaats van suiker, en in grote hoeveelheden. daarom stel ik mij die vragen.
Als je de bijen suikerwater geeft dan geef je ze in water opgeloste sucrose, en jouw maag reageert negatief op sucrose.

Als de bijen dat in de raten opslaan dan is dat echter al geen sucrose meer. De bijen hebben het dan zelf al omgezet (geïnverteerd) in de enkelvoudige suikers die ook in "normale" honing zitten.
Om de bijen dit inverteringswerk te besparen zijn er ook imkers die hun volken inwinteren met siropen met reeds geïnverteerde suikers.

Hoogstwaarschijnlijk maakt het voor jouw (sucrose-gevoelige) consumptie dus niet uit of het eindproduct nectar of sucrose als oorspronkelijke bron heeft. Ik zou het voorzichtig eens proberen.
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door roosje2012 »

Dus Hennie, als ik het goed begrepen heb, ook suikerdeeg met water en invertine of met honing die ik gegeven heb, omdat het een slechte zomer was, zal ook door de bijen opgeslagen worden tussen de bloemnectar. Men kan dus niet meer van zuivere honing spreken? Of vergis ik me. Maar kwaad kan het toch niet voor de gezondheid dan. :be9:
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door semar »

roosje2012 schreef: Maar kwaad kan het toch niet voor de gezondheid dan. :be9:
nee maar als het ooit uitkomt is je reputatie als imker ernstig beschadigd en kan het een tijd moeilijk zijn ´klanten´ te vinden.

het is precies het soort praktijken wat mij zoveel noordafrikaanse klanten heeft opgeleverd.
(men vertrouwd hun eigen imkers niet en zecht dat er regelmatig met suiker wordt bijgemengt.
als voerhoning of eigen gebruik kan het natuurlijk wel.



Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door roosje2012 »

Dus stel dat ik raathoning heb, die afkomstig is van bijen die suikerdeeg of suikerstroop gekregen hebben als bijvoeding in lente of zomer of najaar, dan is dit ook geen zuivere honing, want misschien zit die suiker wel in die raten.(Hoogstwaarschijnlijk zelfs. Ben ik juist of niet?
Als dit het geval is, dan heb ik vandaag wel iets bijgeleerd. Dan denk ik dat er weinig zuivere honing in omloop moet zijn. :be3:
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door Nicolas Jacob »

roosje2012 schreef:Dus stel dat ik raathoning heb, die afkomstig is van bijen die suikerdeeg of suikerstroop gekregen hebben als bijvoeding in lente of zomer of najaar, dan is dit ook geen zuivere honing, want misschien zit die suiker wel in die raten.(Hoogstwaarschijnlijk zelfs. Ben ik juist of niet?
Als dit het geval is, dan heb ik vandaag wel iets bijgeleerd. Dan denk ik dat er weinig zuivere honing in omloop moet zijn. :be3:
Het is logisch dat je niet bijvoedert als de honingzolder erop staat. Indien je dat wel doet moet je niet meer slingeren hé !! en is alles om zeep. De enige mogelijkheid is een suikerraam in de honingzolder hangen.
in principe als je genoeg wintervoeding hebt gegeven moet je heus niet gaan bijvoederen hoor !! :)

Ik mag er niet aan denken om geïnverteerde suiker te eten :lol:
debora
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 16:07
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door debora »

Maar wegens maagproblemen verdraag ik honing veel beter dan suiker. En ik gebruik alleen nog maar honing in plaats van suiker, en in grote hoeveelheden.
Misschien ook een gekke vraag, maar waarom eet je zulke grote hoeveelheden zoetigheid? Suikerverslaafd?
Veel zoet is niet zo best voor je gezondheid (tenzij je aan topsport doet natuurlijk) dus je maag heeft misschien wel gelijk.

Onverzegelde honing bewaar ik ook apart. Het wordt vanzelf mede mmm


groetjes
Debora
www.demagischebongerd.nl
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: misschien wel een gekke vraag over suikerwater

Bericht door roosje2012 »

Suikerverslaafd?

Neen, dat niet. Maar het gaat hier niet over mijn maagproblemen, maar wel over de kwaliteit van de honing. Ik wilde alleen maar zeggen dat ik op mijn boterhamen 's morgens honing neem en in al mijn warme dranken, de suiker heb vervangen door honing. Ja, zelfs in koffie. In kwark doe ik honing, in yoghurt, noem maar op. Dus 1 pot honing per week is bij ons niet genoeg. Daarom even een bedenking over geïnverteerde suiker die mee verzegeld is in raten.

Maar nu weet ik dat je niet mag bijvoederen wanneer je een honingzolder plaatst, dus dat lost het probleem op en mijn vraag dan ook beantwoord.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 136 gasten