Koolzaad.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Koolzaad.

Bericht door Cor Van Pelt » do 02 aug 2012, 05:16

Hallo imker vrienden, Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag,maar vooruit maar.

Vroeger heette koolzaad,koolzaad! Nu wordt het hier Canola genoemd. Maar ook in Nederland wordt dat Canola als zaaizaad vanuit Duitsland aangeboden . Nu mijn vraag: die canola honing wordt in een paar weken hard als beton(gekristalezeerd?? Er moet dan ook vlug geslingerd worden. Ik was van daag bij een vriend met 4000 volken. Die begonnen gisteren te slingeren. Hij heeft als opslag plaats een ruimte die verwarmd is tot 30 graden C.
Het zweet breekt je uit.

Als jullie koolzaad geslingerd hebben,welke dracht is er dan nog voor winter voedsel? Die koolzaad honig hier is totaal ongeschikt voor winter voer. Kunnen jullie koolzaad honing voeren voor de winter? Of is er een manier om dat toch te kunnen voeren?

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

NoudvanWageningen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Bastaart / Buckfast
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Koolzaad.

Bericht door NoudvanWageningen » do 02 aug 2012, 08:15

Cor Van Pelt schreef:Die canola honing wordt in een paar weken hard als beton(gekristalezeerd?? Er moet dan ook vlug geslingerd worden. Ik was van daag bij een vriend met 4000 volken. Die begonnen gisteren te slingeren. Hij heeft als opslag plaats een ruimte die verwarmd is tot 30 graden C.
Het zweet breekt je uit.
Als jullie koolzaad geslingerd hebben,welke dracht is er dan nog voor winter voedsel? Die koolzaad honig hier is totaal ongeschikt voor winter voer. Kunnen jullie koolzaad honing voeren voor de winter? Of is er een manier om dat toch te kunnen voeren?
Koolzaadhoning wordt keihard in een pot als je direct na het slingeren de potjes afvuld. Mij is verteld dat de kristalvorm staafjes zijn die gebroken moeten worden om de hardheid van de honing te veranderen in een soort pasta. Dat duurt dagen en veel roeren. Het proces kan ingang gezet worden door het enten met andere honing zodat de kristalvorming anders is verloopt.
Hier op het forum is daar al heel wat over geschreven.
Het koolzaad bloeit in het voorjaar. We moesten ervoor met de bijen reizen naar de Noord-Oostpolder. Na het koolzaad staan ze weer thuis waar de acasia en de linden voor nogal dunne honing zorgen. Nu bloeit het springzaad (balsemien). Eind volgende week reizen we met de bijen naar de hei. Die honing is wel taai, vorig jaar voor het eerst de raten geperst ipv geslingerd.
Ik voer liever suikerwater bij dan honing.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Koolzaad.

Bericht door semar » do 02 aug 2012, 09:32

koolzaad is hier een voorjaars dracht (meestal rond mei) en daarna is er njog tijd genoeg om naar een andere dracht te gaan.
ik begrijp dat je kennis nu koolzaad honing heeft?


vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad.

Bericht door m.kolsters. » do 02 aug 2012, 11:47

Dag Cor als je na het slingerende honing laat versuikeren en als het versuikerd is weer vloeibaar maken en dan roeren, blijft het hier besmeer baar.
Je kan ook heel dunnen honing toevoegen ( hier kan balsemien )acacia.
Je kan het op voeren als je het op te hogen temp. verwarmd (75 gr.) en weinig water toevoegen.
En Cor als je het in brokken hakt en dan malen, dan heb je koolzaad suiker.
Het is jammer dat je zo ver weg woont ik zou er ook mede van maken en honing bier.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Koolzaad.

Bericht door Cor Van Pelt » do 02 aug 2012, 15:21

Imker vrienden,bedankt.

Ik had er bij moeten zeggen dat koolzaad hier in het voorjaar gezaaid wordt. In Nederland in de herfst. De honing die nu geslingerd wordt komt voor een groot deel van koolzaad dat voor zaai goed geteeld wordt. Een paar rijen vrouwelijke planten en dan een rij mannen planten. Dit wortdt voor Monsanto en Pioneer geteeld. Die bedrijven hebben werelds wijd geen beste naam!! gmo zaad?

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Koolzaad.

Bericht door O Peatey » do 02 aug 2012, 15:55

Koolzaad heet inderdaad in de USA en Canada canola (Canadian oil, low acid) omdat rapeseed toch een beetje een nare bijsmaak heeft.
De meeste canola van beide bedrijven is inderdaad GMO (herbicide (RoundUp)resistentie) en de olie ervan komt mogelijk ook hier op de markt!
Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten