Hoe raampje uitlopend broed vervoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Hoe raampje uitlopend broed vervoeren

Bericht door Freek » za 04 aug 2012, 13:19

Hallo,

Ik heb een hobby volkje in mijn achtertuin, opgekweekt uit 3 raampjes broed in een 3 ramer, van mijn P volk, dit heb ik voortdurend gevoerd met een jampot, de bijen hebben hierop doppen aangetrokken, er is een koningin uitgekomen dus een Carnica F1 koningin en die heeft inmiddels broed in alle stadia dus ook gesloten en uitlopend broed, maar het volkje groeit maar langzaam. Dit komt denk ik omdat de oude bijen nu dood gaan en worden vervangen door de eerste jonge bijen die uitlopen uit het broed van de nieuwe Carnica F1 koningin.
Inmiddels is het volkje ongeveer 3 1/2 raam, het zit nu in een 6 raams kastje (eigenlijk nog aan de grote kant) en ik voer elke dag in de hoop dat ze de 3 raampjes geplaatste kunstraat uitbouwen maar voorlopig snuffelen ze alleen maar aan die kunstraat :D :be1: .
Ik zit met een vraag, is het mogelijk een raampje uitlopend broed te vervoeren om een 3 raams carnica volkje mee te versterken, zodanig dat het ongeveer 2 uur zonder bijen is? (Ik denk aan sterven van het broed door afkoeling, hoe te voorkomen?) Ik heb hier geen ervaring mee.

Bij voorbaat dank voor tips,

Freek

Gebruikersavatar
trischka
Berichten:22
Lid geworden op:vr 29 apr 2011, 22:03
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):zwarte Bij
Locatie:roswinkel
Contacteer:

Re: Hoe raampje uitlopend broed vervoeren

Bericht door trischka » za 04 aug 2012, 22:54

heb geen ervaring met gesloten broed, maar wel met een raam met open broed, ik had een 6 ramer waar ik een raam brias in heb gehangen van een p-moer, echter hier zat ook een uur tussen, heb ik als volgt gedaan..

heb het raam met brias compleet met opzittende bijen in een 3 raams kastje gedaan en goed afgesloten. vervolgens toen ik thuis was heb ik mijn 6 ramer gecontroleerd en heb alle ramen besproeit met water in een plantenspuit met hierin een scheut jenever... dit heb ik ook gedaan met het nieuwe raam brias met bijen. vervolgens heb ik het raam met brias en opzittende bijen in mijn 6 ramer gezet. hierdoor heb je direct meer bijen in je volkje en tevens broed waar het volk vervolgens een F1 op heeft aangetrokken.....

nu een goed volk met een F1...

suc6 en groetjes vanuit drenthe

theo
Net als je op het punt staat om een GEWELDIG iemand te omhelzen....

Klap je met je bek op de spiegel

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoe raampje uitlopend broed vervoeren

Bericht door Freek » zo 05 aug 2012, 09:53

T,

Bedankt voor de tip, ben benieuwd of de bijen nog koers houden bij het vliegen na het toedienen van de jenever. :D

Groet,

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 113 gasten