Inwinteren op 1of2 Bk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door p.zwartepoorte » di 07 aug 2012, 12:56

Ik heb een volk die is zo groot dat hij nu op dit moment op 2 bk staat moet ik die zo inwinteren of teug brengen na 1bk
Wat is het beste ?
Paul
Vanaf mij iPad
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door Tieme » di 07 aug 2012, 15:31

Ik zou inwinteren op 2 broedbakken. Voer ze nu gewoon en kijk als je klaar bent of het volk nog steeds groot genoeg is voor twee bakken. Mocht de onderbak dan leeg zijn kan die altijd nog weg.

gerda
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door gerda » di 07 aug 2012, 21:01

Beste,

Inwinteren op 2 bakken is het best als je een groot volk hebt, zijn jouw kasten goed geisoleerd, dan maakt het niet veel uit .
Eerst varroa behandelen en voederen, en dan zie je wel ,
groeten
Gerda

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door p.zwartepoorte » di 07 aug 2012, 21:17

Ik heb het volk nu 2 keer mierenzuur gedaan er vielen alle bij de keren
Rond de 20 mijten dus dat is goed teken en ik heb segerberger dus goed
Geisoleerde kasten en inwinteren doe ik in sept dan ben ik voor 1 okt klaar dat heb ik vorig jaar
Gedaan en beviel me goed toen had je ook tot in okt goed weer en dat verwacht ik dit jaar weer lange zomer
Gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door Nicolas Jacob » wo 08 aug 2012, 09:10

p.zwartepoorte schreef:inwinteren doe ik in sept dan ben ik voor 1 okt klaar dat heb ik vorig jaar
Gedaan en beviel me goed toen had je ook tot in okt goed weer en dat verwacht ik dit jaar weer lange zomer

Ja maar dan belast je de wintergeneratie met het stockeer werk

Arnaud
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 11:31
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door Arnaud » wo 08 aug 2012, 18:54

Beste Paul,

grappig ik ging net dezelfde vraag op het forum zetten en nu had jij hem al gesteld.
Ik had bedacht dat voor het inwinteren ik twee vulblokken langs de kant wilde zetten. Dan hield ik nog 8 ramen over.
Ik wilde 12 liter suikerwater 3:2 voeren. Ik denk dat dat ongeveer 4 ramen vult (klopt dat?). Met 1 raam broed in de kast (1 raam broed levert twee ramen bijen) en toch nog zo'n vijf ramen bijen, past het bij mij ook net niet. Weet iemand of het mogelijk is om een broedkamer en een honingkamer in te winteren?

vriendelijke groet,
Arnaud

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 08 aug 2012, 18:59

Ja hoor, dat is geen probleem. De bijen maakt het niet uit wat het is.

gerda
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door gerda » wo 08 aug 2012, 22:05

hallo,

ik zorg altijd dat ik tegen eind augustus gedaan heb met inwinteren, dan kunnen de winterbijen in weelde geboren worden, wachten tot oktober , dan zullen ze honger hebben, denk ik , zeker als je in juli geslingerd hebt. Bij ons is er in juli, augustus heel weinig dracht, als er bij jullie nog heel veel dracht is , zullen ze het wel erbij halen; maar beter wat teveel dan te weinig,
groeten,

Gerda

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door p.zwartepoorte » wo 08 aug 2012, 22:24

Vorig jaar had het volk ook geen honger want ze halen bij mij nog wel nectar niet veel maar genoeg om het volk aan de gang te houden en als ik nu gaat inwinteren en de moer heeft ruimte gebrek dan heb je kans op zwermen En je krijgt nog 2weken goed weer dus de moer kan mooi hoop winterbijen produceren :wink: en als ik nu ga inwinteren dan hebben ze daar geen ruimte meer voor dan proppen ze alles vol
Gr. Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Inwinteren op 1of2 Bk

Bericht door Kroese » vr 10 aug 2012, 10:53

p.zwartepoorte schreef:Vorig jaar had het volk ook geen honger want ze halen bij mij nog wel nectar niet veel maar genoeg om het volk aan de gang te houden en als ik nu gaat inwinteren en de moer heeft ruimte gebrek dan heb je kans op zwermen
Als je volk niet naar de heide gaat, en thuis blijft dan kun je het volk ook in tweeen delen. Vergeet niet dat je vorig jaar uit een opgekweekte 3 Ramer een goed inwinter volk hebt gekweekt. Dat zelfde volk is dit jaar een enorm produktie volk geweest.
Door er een 2e volk bij te maken verklein je het sterfte risico. Tevens op de juiste wijze kun een goede varoa bestrijding toepassen. Je kunt bv de moer in de onderbak opsluiten met het open broed in de bovenbak boven het rooster, en over 8-9 dagen een bak met veel gesloten broed wegbrengen, en er direct een bevruchte moer inhangen.
Om ruimte te geven indien nodig, kun je een HK eronder zetten, en daarna langzaam gaan voeren.

Wil je dat niet, dan kun je als je nu op je stand weinig dracht hebt het volk kleine slokjes voer geven, om het volk in het vet te houden. Bij schraal weer, met weinig dracht kan niet voeren in deze tijd wel eens slecht uitpakken.

Ikzelf heb deze week nog van mijn "Melkvolken" op mijn verwijderde stand een aantal schudzwermen genomen, en in een geisoleerde 6Ramer gedaan, en thuis van een jong bevruchte moer voorzien.
De rest volken hebben een latje met een paar larfjes gekregen om bezig te blijven, tot het broed is uitgelopen.
De ramen gaan dan in de smelter, en de resterende bijen gaan dan volgende week op nieuwe ramen ook met een jonge koningin in een geisoleerde bak naar de winter toe.
Broed aanzetten kan nog prima met een beetje voer als er geen dracht is. Natuurlijk op dat moment schoon maken met oxaal.

Groet,
Hennie..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten