Stille moerwisseling?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
wolfshape
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 18:46
Locatie: Hulst, Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Stille moerwisseling?

Bericht door wolfshape » do 23 aug 2012, 18:39

Hallo Allemaal,

Tijdens controle vandaag ontdekte ik twee - aan de zijkant - afgebeten koninginnedoppen, er waren geen eitjes of larfjes meer wel (uitlopend) broed.
Het volk huilde niet en koningin heb ik niet gezien, bijen vliegen gewoon komt ook nog stuifmeel binnen.

Heb ik nu te maken met een stille moerwisseling? Zo ja, is deze moer dan nog bevrucht geraakt?

Aangezien er geen eitjes of larfjes meer zijn moet het dus minimaal 9 dagen geleden zijn. Er is gesloten broed aanwezig dus dat is 12 dagen geleden gesloten klopt dit?

Ik heb nog wel een bevruchte carnica in een EWK kastje zitten deze zou ik graag op dat volk willen invoeren, is dit een probleem? Hoe ga ik hiermee te werk? Eerst oude koningin opsporen en verwijderen daarna pas invoeren?

Hopelijk kan iemand bij wat verder helpen,

Alvast hartelijk dank,

Met een vriendelijke groet,

Marco

phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: Stille moerwisseling?

Bericht door phina » do 23 aug 2012, 21:20

Dag Marco,

De jonge koningin kan er nog inzitten en aan de leg raken. Als je dan een carnica-moer invoert verliest deze het misschien van de al aanwezige koningin. Dat is jammer.Je kunt de moerproef doen, een raampje met broed inhangen en kijken of er doppen op worden getrokken. Dan is het volkje duidelijk moerloos.

Jannes

Re: Stille moerwisseling?

Bericht door Jannes » vr 24 aug 2012, 10:34

Tjonge, wel een beetje laat om nog te gaan experimenteren.
Jammer dat het zo gegaan is. Ik denk dat er zeker nog een moer in zit. Afgaande op je bevindingen.
Ik zou niets doen. Tenzei je de moer sowieso wilt wisselen. Maar, waarom moet dat nu nog? Had dit niet eerder gekunt?

Als ik een ongemerkte moer heb, en het moeilijk kan vinden, haal ik de complete kast weg en plaats een andere op die plaats. Een lege uitgebouwde broedkamer met een moerrooster er op. Daar weer een lege broed of honing kamer.
Sla alle ramen af en geef rook. Alle bijen gaan door het rooster, de resterende darren én de moer blijven op je rooster.

Moer weghalen en nieuwe invoeren. Evt. eerst oude broedkamer terug geven en de nieuw geplaatse met een uitlaat-bord er boven op.

Er zijn vást mooiere methodes, maar deze werkt voor mij...

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten