Nu nog extra bak plaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ana
Berichten:12
Lid geworden op:zo 05 feb 2012, 10:59
Contacteer:
Nu nog extra bak plaatsen?

Bericht door Ana » vr 24 aug 2012, 10:47

Goedemorgen,
Deze zomer kreeg ik een klein zwerm. Die heb ik in een 10-raams broedbak gedaan. De afgelopen maand is het volk enorm gegroeid en de bak zit zo als vol. Er hing nog één blind raam in en dat heb ik gisteren vervangen door raat. Alle overige raten zijn druk bezet.
is het nog zinvol op een extra broedbak op het volk te plaatsen om ze ruimte te geven of heeft dat rond deze tijd geen zin meer.
Ik hoor graag je ervaringen.
Groeten,
Arno

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: Nu nog extra bak plaatsen?

Bericht door roosje2012 » vr 24 aug 2012, 17:13

Ik weet het ook niet. Ik heb een HK /BK kast. Ze hebben hun honing mogen houden deze zomer. Die bak zit nu vol en is heel druk. veel bijen zitten overdag buiten tot 's avonds laat als het warm is en ze schieten als raketten de lucht in en terug. Ik vroeg mij af of er nog kans is dat ze gaan zwermen wegens plaatsgebrek? ze hebben 4 dagen geleden thymovar plaketten gekregen en er is nog geen enkele mijt uitgevallen.
Ik dacht eventueel om de onderste HK te vervangen door een BK en de raampjes van de HK gewoon over te hevelen. Dan kunnen ze bij plaatsgebrek gaan "hangen". Is dat mogelijk? Of gaan ze echt niet meer zwermen?
Met dank
Roosje :be9:

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Nu nog extra bak plaatsen?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 24 aug 2012, 17:52

Je moet geen broed of honingkamer meer op het volk plaatsen, daarmee weten ze nu geen raad meer. Het kan nooit kwaad om een bak onder het volk te zetten, dan kunnen ze inderdaad lekker uithangen. De kans bestaat dat ze alleen de bovenkant van deze ramen nog gaan uitbouwen, maar goed, als je ze de ruimte geeft, dan zullen ze er naar eigen behoefte mee omgaan.

Ana
Berichten:12
Lid geworden op:zo 05 feb 2012, 10:59
Contacteer:

Re: Nu nog extra bak plaatsen?

Bericht door Ana » za 25 aug 2012, 20:38

Eddy, bedankt voor je reactie en de goede raad. Ga ermee aan de slag.
Arno

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten