Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

kadded
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 09:22
Contacteer:

Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door kadded » di 04 sep 2012, 09:54

Beste,

Wellicht, mogelijks, ik zou denken... dat de volgende vraag niet echt in een forum voor imkers past, maar laat ik toch proberen.

Ik heb niet de bedoeling om imker te worden, laat staan dat ik de honing die geproduceerd wordt daadwerkelijk wil oogsten. Dat is me niet alleen te veel werk, ik heb er ook niet zo een behoefte aan. Ik wil enkel proberen een omgeving te bouwen die bijvriendelijk is. Zo merk ik dat er wel wat planten staan die nu reeds veel bijen aantrekken (van allerlei slag, geen idee welke allemaal op de planten zitten) en dat is wel goed zo.

Anderszijds wil ik de beestjes wel wat helpen door enkele bijenklossen in de tuin neer te planten (net als dat ik bloemen ga planten dewelke vleermuizen wel kunnen smaken). Ik heb wel wat plaats, dus dat kan ik wel ergens zetten. Net als broedplaatsen voor solitaire bijen. Wellicht ergens achteraan in de tuin, tegen de velden, en als het moet kan ik ze altijd wel uit de wind zetten, in de zon... best veel opties.

Ik dacht dan: hoe begint een niet-imker aan bijen? Hoe kan je bijen stimuleren door een klos te plaatsen (een klos valt niet op in het landschap, lijkt wel een dode boom). En welke planten en bloemen kan je dan best zetten? Een boek is ook handig, gesteld dat het niet bedoeld is om enkel de honing te oogsten.

Weet iemand trouwens welke plant je ziet op de foto's in bijlage? Het trekt enorm veel insecten aan (en ook bijen).
Bijlagen
2012-09-03 15.41.25.jpg
2012-09-03 15.41.12.jpg

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door Erik Konijn » di 04 sep 2012, 12:42

Solidago

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door renske » di 04 sep 2012, 14:04

Beste Kadded,
Wat goed dat je de bijen wilt helpen.
Solitaire of wilde bijen (geen honingbijen) help je door je tuin wat rommelig te laten. Zij nestelen in oude takken, boomstronken, plantenresten, bergjes zand of metselwerk. Ook kun je een bijenhotel bouwen, kijk voor voorbeelden op http://www.bijenhotel.nl
In je tuin kan je natuurlijk bijenplanten zetten. Het meeste hulp hebben de bijen nodig in het voorjaar. Dan bloeit er nog niet zoveel in de meeste tuinen. Daarvoor kan je bloembollen planten, zoals krokussen, sneeuwklokjes, eranthus, etc.
Dan is een drachtarme periode (afhankelijk waar je woont) na juli, want dan zijn de fruitbomen, de acacia's en de lindes uitgebloeid. Als je planten zet, kun je dus planten kiezen die dan juli bloeien. Op imkerpedia http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Drachtplanten of op http://www.drachtplanten.nl kun je planten uitzoeken.
Veel succes!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

kadded
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 09:22
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door kadded » di 04 sep 2012, 16:25

Beide alvast bedankt voor de info. De twee websites zijn bovendien geweldige hulpen en gaan goed helpen om het jaar rond een goede bron van voedsel te voorzien.

Enig idee/opinie of een bijenklos eigenlijk nodig is of niet? Of is dat enkel als je effectief wilt beginnen oogsten?

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door Erik Konijn » di 04 sep 2012, 17:26

oude essink ( Hennie oes) heeft ook een prachtige website met dracht planten. Kijk daar maar eens op. http://www.bijenplant.nl

gr erik

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door Ewout » di 04 sep 2012, 19:04

kadded schreef:Enig idee/opinie of een bijenklos eigenlijk nodig is of niet? Of is dat enkel als je effectief wilt beginnen oogsten?
Beste Kadded,
Bijen zijn niet zo kieskeurig, als je een zwerm in een oud expansievat zou zetten, hebben ze het ook prima naar hun zin. 40 liter is een soort richtmaat, maar als ze te weinig ruimte hebben gaan ze vanzelf zwermen. Dat zwermen doen ze sowieso elk jaar, meerdere keren. Als het bij jou in de buurt geen probleem is (in een straal van 300m+, volgens Seeley), is het een heel mooi fenomeen om te zien. Die zwermen zou je kunnen scheppen en verkopen/weggeven of een nieuwe klos geven. Je hebt dan verder eigenlijk geen omkijken naar de bijen. Maar als je twijfelt over de zwermgevoeligheid van je buren, zou ik zeggen: niet doen.

Je kunt ook imkeren volgens methode uit imkerboeken (ook die over het winnen van honing gaan), je slaat dan de hoofdstukken over honingslingeren en voeren over. De hobby wordt er niet veel gemakkelijker van, zwermverhindering, varroabestrijding nemen het meeste tijd in beslag.
Laatst gewijzigd door Ewout op wo 05 sep 2012, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door dree » di 04 sep 2012, 21:22

beste kadded,

Een mooi idee.
Je kunt overwegen om, wanneer je bomen hebt, op een paar meter hoogte kistjes van 40 liter op te hangen (niet als een kerstbal, maar vast) met ergens in een zijwand of in de bodem een opening of een kier. Ze mogen geen regenwater lekken. De kans dat er een volk honingbijen in komt is overigens niet zo heel groot. De kans dat er vogels in gaan nestelen is groter.
Er zijn er meer die bijenwoningen plaatsen en er verder niets mee doen. Een vriend van me heeft zo drie gevulde korven in zijn tuin staan. Hij doet er niets aan: hij voert niet en hij behandelt niet tegen varroa. Er zijn meer wegen naar Rome.

Groet,

Andreas

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door BBBeez » wo 05 sep 2012, 13:37

dree schreef:beste kadded,

Er zijn er meer die bijenwoningen plaatsen en er verder niets mee doen. Een vriend van me heeft zo drie gevulde korven in zijn tuin staan. Hij doet er niets aan: hij voert niet en hij behandelt niet tegen varroa. Er zijn meer wegen naar Rome.

Groet,

Andreas
Ik denk niet dat je de bijen een grote dienst doet met drie korven waarin een verwaarloosd bijenvolk in zit. De kans is groot dat de volkjes, verzwakt door een hoge varroa besmetting, vatbaar zijn voor andere virussen en vuilbroed. Dergelijke volkjes hebben grote kans de winter niet te overleven. Voor de winter kunnen ze door vervlieging en roverij alle andere gezonde bijenvolken in de omgeving besmetten.

Helemaal geweldig als men de bijenweide wil verbeteren maar maak geen bijenwoningen als je niet voor de bijenvolken kan of wil zorgen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door maartenkleijne » wo 05 sep 2012, 17:34

Je zegt eigenlijk -Beezzz- "wilde of verwilderde bijenvolken moeten verboden worden"?
Zelf denk ik eerder dat 'wilde' volken de beste bron zijn van varroa-resistentie.
gr,
m

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Bericht door BBBeez » wo 05 sep 2012, 19:06

maartenkleijne schreef:Je zegt eigenlijk -Beezzz- "wilde of verwilderde bijenvolken moeten verboden worden"?
Zelf denk ik eerder dat 'wilde' volken de beste bron zijn van varroa-resistentie.
Helaas behoren wilde of verwilderde bijen sinds de komst van varroa tot het verleden. Ik zou mijn geld eerder op selectie van varroa resistentie zetten. Tot die tijd hebben de bijenvolken hulp van een imker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten