15kg voeren = 15kg suiker?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten:59
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:
Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door PJThomas » ma 01 okt 2012, 13:16

Voor de duidelijkheid zou het goed zijn over 'droge suiker' danwel 'siroop' te spreken.
Overigens weeg ik mijn kasten en voer totaan lege kast + ruim 15 kg, in mijn geval dus eigenlijk 15 kg. honing.
Imkers die siroop inkopen kopen jerrycans van 14 kg. Ik neem aan dat er 1 jerrycan per kast wordt gevoerd.

P.J. Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door Oude Essink » ma 01 okt 2012, 21:55

ik voor mij houd het al vele jaren eenvoudig: ik zet onder iedre kast die ik inwinter een jerrycan invertsuiker en voer tot de jerrycan leeg is; de hoeveelheid honing in de kasten reken ik niet mee; als de dames de jerrycan leegsnoepen: oke; als zij voortijdig ophouden met opnemen: ook goed. Een verhongerd volk maak ik zelden mee; als er bij beginnende voorjaarsdracht ruim suiker over is, neem ik dat weg. Gaat al tientallen jaren goed zonder dat ik mij druk hoef te maken of ik wel voldoende gevoerd heb. De grootte van de volken bij inwintering is doorgaans 1 broedkamer plus enige ruimte bezet in de ondergeplaatste honingkamer. maar ook een zesramer krijgt dezelfde voorraad aangeleverd. Bijvoeren aan het eind van de winter heb ik nooit hoeven toepassen.

hennie oes iPad

Rikkie
Berichten:58
Lid geworden op:zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie:Huizen
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door Rikkie » ma 01 okt 2012, 22:13

Ik maak zelf de suikerstroop van 3 kg suiker en 1,8 koud liter water, gezamelijk in een emmer en goed roeren. Ik maak kamillethee van 200ml kokend water met een eetlepel kamillebloempjes in het theeei. Snuf zeezout erbij, af laten koelen en toevoegen aan de suikerstroop. Ik heb dit recept van Wim van Grasstek geleerd. Kamillethee helpt de bijen de suiker goed op te nemen en is goed voor de spijsvertering. Zout is een noodzakelijk mineraal. De meisjes doen het er goed op. :be2:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

ron123
Berichten:14
Lid geworden op:vr 22 jul 2011, 12:43
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door ron123 » wo 03 okt 2012, 17:18

Iedereen bedankt voor alle antwoorden, vragen en opmerkinegn!

Inmiddels wis mij ook bekend geworden dat het goed is om wat kamille thee toe te voegen en een snufje zout.

Kamille zorgt voor de voorvertering van het suiker. Daarbij ruikt en smaakt het suikerwater ook beter voor de bijen.

Zout maakt het suiker beter verteerbaar voor de bijen.

Nieuwe vraag: hoeveel kamille thee voeg je toe aan het suikerwater?

:be8:

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door A.A. Staals » wo 03 okt 2012, 21:48

ron123 schreef:Iedereen bedankt voor alle antwoorden, vragen en opmerkinegn!

Inmiddels wis mij ook bekend geworden dat het goed is om wat kamille thee toe te voegen en een snufje zout.

Kamille zorgt voor de voorvertering van het suiker. Daarbij ruikt en smaakt het suikerwater ook beter voor de bijen.

Zout maakt het suiker beter verteerbaar voor de bijen.

Nieuwe vraag: hoeveel kamille thee voeg je toe aan het suikerwater?

:be8:
Helemaal niets. Ik weet niet of een bij het ruikt of proeft. Wat ik wel weet dat het in hun normale voedsel niet voor komt.

ad staals

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door wilgenroosje » do 04 okt 2012, 08:02

ron123 schreef:Nieuwe vraag: hoeveel kamille thee voeg je toe aan het suikerwater?
Dit soort toevoegingen zijn heel gebruikelijk in de BD-imkerij. Zoek eens contact via http://www.bdimkers.nl/page/nl/Contact. Die zullen jouw vraag zeker kunnen beantwoorden.
A.A. Staals schreef:Wat ik wel weet dat het in hun normale voedsel niet voor komt.
Daar zou ik voor zout niet al te zeker van zijn Ad. Nectar bestaat weliswaar in hoofdzaak uit water en suikers, maar bevat ook in kleine hoeveelheden aminozuren, organische zuren, proteïnen, vetten, antioxidantia, dextrine, vitaminen, mineralen en enzymen. Ik vermoed dat ook een eenvoudige verbinding als zout daar vast in kleine hoeveelheden in aan te treffen is.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door roosje2012 » ma 05 nov 2012, 12:22

Als ik het goed begrepen heb, hangt de wintervoeding van een bijenkast af van het feit of er overwinterd wordt op 1 of Broedbakken. Nu ik hen een volk op anderhalve broedbak en eentje op 1 broedbak.
Maar stel dat er in een broedbak een zeer groot volk is of een klein volkje in een grote kast. Blijven die hoecveelheden dan ook gelden? Of is dit telkens ruim gerekend?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door A.A. Staals » ma 05 nov 2012, 13:57

roosje2012 schreef:Als ik het goed begrepen heb, hangt de wintervoeding van een bijenkast af van het feit of er overwinterd wordt op 1 of Broedbakken. Nu ik hen een volk op anderhalve broedbak en eentje op 1 broedbak.
Maar stel dat er in een broedbak een zeer groot volk is of een klein volkje in een grote kast. Blijven die hoecveelheden dan ook gelden? Of is dit telkens ruim gerekend?
Een zeer groot volk past niet in een broedkamer :o . Een klein volk hoort niet in een grote kast. Bij aanvang van het inwinteren de ruimte aanpassen aan het volk. Een groot volk heeft meer voedsel nodig dan een klein volk. Groot volk 15 /20kg en een klein volk 'n kilo of 10. Maar ja wat is groot en wat is klein?

ad staals

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: 15kg voeren = 15kg suiker?

Bericht door roosje2012 » ma 05 nov 2012, 18:48

Maar ja wat is groot en wat is klein?
Dat is nu net mijn probleem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 87 gasten