moer invoeren in darrenbroedig volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

procedo
Berichten:46
Lid geworden op:di 20 apr 2010, 08:26
Contacteer:
moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door procedo » zo 21 okt 2012, 11:51

Ik heb een volk waar geen moer meer op zit en wat nu darrenbroedig is. Een paar weken geleden getracht een moer met broed en aanhangende bijen te hangen maar dat heeft helaas de moer niet overleefd.
Ik heb nog een Apidea die is blijven staan waar nog een moertje in zit. Ik heb deze nu bovenop het volk gezet met een seprataror raam er tussen. De bodem van de apidea er onderuit gehaald. Er omheen een honingkamer.
Hoeveel dagen moet ik dit zo laten staan voor ik met redelijke kans de moer kan invoeren in dit volk?
Het volk is overgens goed gevoerd en heeft best nog flik wat bijen dus vandaar dat ik volk nog wel de winter door wil proberen te krijgen.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door petro » zo 21 okt 2012, 12:38

Het volkje met de moer in een lege kast plaatsen,die op de plaats zetten van darrenbroedig volk.Daarna op enige meters afstand de bijen afslaan van het darrenbroedig volk.Afgeslagen ramen met voer bij volkje met moer plaatsen.De afgeslagen bijen vliegen terug,op de eierleggende werkbijen na.
Mocht je ook maar enig idee hebben dat er toch een moer inzit:opzoeken en naar de eeuwige drachtvelden sturen.
Petro

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door A.A. Staals » zo 21 okt 2012, 15:04

petro schreef:Het volkje met de moer in een lege kast plaatsen,die op de plaats zetten van darrenbroedig volk.Daarna op enige meters afstand de bijen afslaan van het darrenbroedig volk.Afgeslagen ramen met voer bij volkje met moer plaatsen.De afgeslagen bijen vliegen terug,op de eierleggende werkbijen na.
Mocht je ook maar enig idee hebben dat er toch een moer inzit:opzoeken en naar de eeuwige drachtvelden sturen.
Petro
Waarschijnlijk vergeefse moeite omdat er geen winterbijen zullen zijn en de nog aanwezige bijen snel verdwijnen.

ad staals

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door petro » zo 21 okt 2012, 15:42

Maar wel de enigste,het is moeilijk een apidea te overwinteren en onmogelijk een darrebroedig volk.
Een apidea aangesterkt met bijen waarvan niet te zeggen is hoelang zij nog leven heeft aanzienlijk meer kans.
Petro
A.A. Staals. schreef:
Petro

Waarschijnlijk vergeefse moeite omdat er geen winterbijen zullen zijn en de nog aanwezige bijen snel verdwijnen.

ad staals

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door alfa vulgaris » zo 21 okt 2012, 23:50

Ik begrijp dat nog steeds niet.

Wat gebeurt er precies met die eierleggende werksters als je de boel op een afstand afslaat?

Die worden afgestoken bij aankomst in het nest MET koningin zeker?

Nog steeds erg benieuwd wat de visie van anderen hierop is.

Alfa.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door A.A. Staals » ma 22 okt 2012, 08:15

alfa vulgaris schreef:Ik begrijp dat nog steeds niet.

Wat gebeurt er precies met die eierleggende werksters als je de boel op een afstand afslaat?

Alfa.
Die vliegen gewoon terug. Wat verder gebeurd hun activiteit stopt. Maar hoe?

ad staals

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door Luuk » ma 22 okt 2012, 09:18

Volgens de boekjes zijn darrenbroedige bijen dikker waardoor ze slecht vliegen. Verder zou de activiteit afnemen als er een koningin in de buurt is, onder invloed van de koninginnegeur.

Maar het lijkt me dat Ad gelijk heeft dat er geen winterbijen zijn. Weinig kans op succes.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door petro » ma 22 okt 2012, 10:19

Winterbijen worden geboren vanaf eind augustus.Dit gegeven met het feit dat bijen die geboren worden en geen broed hoeven te verzorgen,aanzienlijk langer leven dan die dat wel moeten,maakt de kans een stuk groter.
Petro

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door A.A. Staals » ma 22 okt 2012, 12:20

petro schreef:Winterbijen worden geboren vanaf eind augustus.Dit gegeven met het feit dat bijen die geboren worden en geen broed hoeven te verzorgen,aanzienlijk langer leven dan die dat wel moeten,maakt de kans een stuk groter.
Petro
Wie verzorgd dat darrenbroed?
Winterbijen geboren vanaf eind augustus? De meeste voor die tijd, anders ziet het eruit bij mij, zeer weinig broed toen.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: moer invoeren in darrenbroedig volk

Bericht door Jaap v.Popering » ma 22 okt 2012, 14:43

A.A. Staals schreef: De meeste voor die tijd, anders ziet het eruit bij mij, zeer weinig broed toen.
Ik denk dat ons kleine kikkerlandje veel verschillen kent . Misschien door het warme zeewater ,maar bij mij op dit moment nog op 3 a 4 ramen broed .
P.S.
En wat zouden zij met anders met dit stuifmeel moeten :D :dance: deze middag om 14.25 uur.



Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], y3omark en 31 gasten