Segeberger kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door FerryB » zo 11 nov 2012, 23:06

willem schreef:Jelte, voor je overstapt op de "duitse" Segeberger probeer eerst eens een DBplus kast. Overzetten van Simplex naar DD-blatt is een fluitje van een cent.
Het is mij prima bevallen.
Willem en of Marc,
zouden jullie dit eens willen uitleggen, waarom die overstap van Simplex naar DDblat zo makkelijk is.

Ik heb namelijk vorig jaar drie complete Segebergers van het Ielgat gekocht (11 raams) en ook nog eens drie 6 ramers van kunststof.
prima en ben erg tevreden met name over het gewicht en de isolatie.
Ik heb nog geen last gehad van vastbouw enz.
Maar als ik dit allemaal lees kan het een stuk beter.
Ik heb dus wel veel geld uitgegeven en overstappen is nu niet meer zo eenvoudig ben ik bang maar als overzetten van Simplex naar DD-Blatt zo een voudig is.

Het belangrijkste voor mij is het gewicht van de kunsstof kasten ten op zichte van een kast van hout.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door marc » ma 12 nov 2012, 09:10

De klassieke werkwijze bij maatverandering, Ferry.
In het voorjaar de romp met oude maat beneden. Plaat erop met grote opening in het midden waar de nieuwe kast op kan rusten.
Het volk gaat naar boven in nieuwe kast uitbreiden, de moer gaat er leggen. Op dat ogenblik hou je de moer boven en zet een moerrooster tussen beiden.
Na 3 weken klop je alle uitgelopen broed en bijen van beneden af in de bovenkast, neemt de onderkast weg en en zet de bovenromp op haar bodem.
Wie met grote dadant-blatt broedkamers wil werken, kan het volledige simplex raam zelfs in een dadant-blatt broedkamer monteren (misschien iets van een oortje afdoen), maar de opbouw met enkel honingkamers is veel handiger.

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Peter Bal » ma 12 nov 2012, 10:47

Mij evalt de Segeberger kast ook goed. Het Styropor is natuurlijk iets meer kwetsbaar dan hout (voor mechanische beschadiging), maar rotten in geen 1000 jaar.
Ik heb ook gekozen voor Duits Normaal. Dat is in mijn omgeving (20 km van Aken) makkelijk en goedkoop te krijgen.
Ik denk als er een discussie zou ontstaan over wat nu de standaard maat voor raampjes in de EU zou worden Duits Normaal een grote kans maakt omdat er zo veel imkers mee werken.
Nadeel van de Hoffman ramen is dat bij de eerste inspectie de ramen wel eens moeilijk van elkaar los gaan. Moeilijker dan bij Nederlands Normaal.
De verkrijgbaarhied, de prijs en vooral mijn idee dat de bijen er tevreden mee zijn zijn mijn argumenten om Segeberger te blijven gebruiken.

Groetjes,
Peter Bal
Peter

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Albert Stoter » ma 12 nov 2012, 11:09

marc schreef:Hee Albert, ik zweeg hier bewust over de DBplus kast en reageerde enkel als bijenkastontwerper voor wie bijenruimte heilig is.
Dat was me al opgevallen Marc, daarom was ik juist niet te beroerd om die even te noemen. Ere wie ere toekomt, en je hebt denk ik een prima kast voor de Dadant-Blatt ontwikkeld.
Jammer dat er (nog) geen simplex-variant is, en bovendien vind ik de DB Plus te duur (voor mijn portemonnaie). Voor een flink lager bedrag heb ik een isolatiekast met gebreken waar ik mee kan leven (en de bijen al helemaal, want die zijn zelfs holle bomen en rotsspleten gewend), en waar ik wellicht zelfs simpelweg wat aan kan doen door alleen nog maar ramen met echt precies de juiste formaten te kopen (het komt op millimeters aan). De verschillende leveranciers zijn daar toch niet allemaal even precies in.
Ik ken veel kasten, zoals de Segeberger, tot op de mm en weet waar de fouten zitten.
Maar je hebt zelf aangegeven dat je de nederlandse Segeberger kasten zoals de Pietersekast nog niet kent. Deze zou kwa binnenmaten precies zoals een reguliere spaarkast moeten zijn. Ik heb nog niet gehoord dat bijenruimte tussen op elkaar gestapelde spaarkasten niet klopt.
Ik heb ook 3 ontwerpen gemaakt op aanvraag van anderen, ook eentje voor een Simplex kast volgens het DBplus principe. De opdrachtgever zou met de kostprijs niet te ver boven de Duitse kasten willen eindigen. Hij is eerst hier en in de buurlanden en daarna in enkele Oostbloklanden met bedrijven in contact geweest maar kon het niet gemaakt krijgen voor die prijs. Na 8 maanden, hoorde ik dat hij nu in China zoekt. Zeer risicovolle zaak dus, die wellicht op niets uitdraait. Ik weet niet of je hierop moet wachten.
Ik hoop dat het wel wat wordt Marc, maar tot dan blijft voor mij de conclusie hetzelfde: er is voor onze meest gebruikte simplexmaat geen betere isolatiekast. (en ik vind het een groot goed dat we met z'n allen zoveel mogelijk dezelfde raammaat hebben)
marc schreef: Over condens en vastbouwen tussen de ramen moet je eens naar de 2e kast in volgende filmpje kijken, wellicht ergens in december uitgevoerd :
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _druppelen
Tsja, dat mag je toch echt niet als exemplarisch zien. Hier heb ik (door omstandigheden) duidelijk een te klein volk in een te grote kast. De condens zie je boven de ruimte waar geen ramen zitten.

Overigens, je herinnert je de forumdiscussie over condenswater toch nog wel? Condenswater kan toch ook juist een gewaardeerde waterleverancier zijn als het volk bij kou ik het voorjaar niet naar buiten kan, maar wel water voor de bouw van de larven nodig heeft? Condens is niet alleen maar een probleem.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Albert Stoter » ma 12 nov 2012, 12:00

Peter Bal schreef:Ik denk als er een discussie zou ontstaan over wat nu de standaard maat voor raampjes in de EU zou worden Duits Normaal een grote kans maakt omdat er zo veel imkers mee werken.
Dat mag zo zijn, maar van horen zeggen (dus ik moet daar voorzichtig mee zijn) heb ik begrepen dat men zelfs in Duitsland met heel veel verschillende raammaten werkt. Naast Duits Normaal o.a. ook met Zander, Langstroth, Dadant Blatt, en Dadant US.

De situatie zou daar dus anders zijn dan bij ons, waar het overgrote deel van de imkers dezelfde raammaat (de simplex) heeft. Uiteraard zijn er allerlei redenen (vooral ziekten) om uitwisseling van materialen tussen imkers te minimaliseren. Maar als het moet, dan is het toch wel gemakkelijk dat het (door dezelfde raammaat) meestal gemakkelijk wel kan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 12 nov 2012, 12:45

Heel korte reactie.

Ik zou best willen overstappen op een betere kast (en ik zie ook echt de voordelen wel van de DBplus kast!), maar ik vind de dadantmaat niet echt fijn. Ik heb liever een zo klein mogelijke raammaat. Dit komt omdat ik 99% van de tijd alleen in mijn bijen werk en ik zo weinig mogelijk (zwaar) tilwerk wil. Het liefst zou ik nog met 8 of 9 ramers werken met kleine raammaat.
Ook met oog op dat ik komende jaren meer aan bestuiving wil doen en dan veel meer moet tillen dan nu het geval is. Ik heb een sterke rug, maar alles kan een keer kapot.

Ik zou het toejuichen dat er een verbetere en betaalbare kast komt met DN. Ik wacht rustig af. Ik heb de tijd.

Het is idd paradoxaal. Ik heb dit ook al vaker genoemd. Imkers zouden zo weinig mogelijk materiaal en bijenvolken moeten uitwisselen ivm ziektebestrijding, maar streven een zo grote mogelijk uniformiteit na. Maar dit proces is al jaren aan de gang en ziet men overal. Ook in huizenbouw, stallen, meubels, het cultuurlandschap, etc. Het heeft met schaalvergroting te maken en de mondiale mobilieit. Het is jammer dat de (lokale) diversiteit verdwijnt, maar dit is een onomkeerbaar proces.

gr
JP

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door marc » ma 12 nov 2012, 14:33

Albert Stoter schreef: Jammer dat er (nog) geen simplex-variant is, en bovendien vind ik de DB Plus te duur (voor mijn portemonnaie).
Ik antwoord even tussen de lijnen.
Als enkel de aankoopprijs belangrijk is, dan zijn er zelfs nog veel kasten goedkoper dan Segeberger. Je moet ook goed vergelijken en alles in rekening brengen (ook bv. geen speciale voederbak nodig of een extra honingkamer om een voederbak in weg te stoppen, minder wintervoeding...). Voor sommige dingen zoals gebruiksgemak, geen koninginnen meer verloren, minder sterfte, minder agressieve bijen omdat je niets moet loswrikken, minder vocht, onderlade mag dicht waardoor je echt een isolerende kast krijgt enz... is er zelfs geen vergelijking mogelijk.

Albert Stoter schreef: ...en waar ik wellicht zelfs simpelweg wat aan kan doen door alleen nog maar ramen met echt precies de juiste formaten te kopen (het komt op millimeters aan). De verschillende leveranciers zijn daar toch niet allemaal even precies in.
Maatvaste ramen zijn belangrijk, maar als het kastontwerp niet goed is en iedereen zijn eigen ramen maakt of laat maken op maat van zijn kast (met mm-verschil t.o.v. standaard) dan geraken we helemaal de kluts kwijt. Er is uiteraard ook kwaliteitsverschil in ramen. Als ik sommige simplexraampjes met een 8 mm dikke bovenlat zie (in populierehout), moet je dan net zoals hierboven ook enkel naar de prijs kijken en niet naar de kwaliteit? Het blijft ook niet bij de raampjes alleen, je kan dezelfde vraag ook stellen over kamijers/rails e.a... In de DBplus is dat dus niet nodig.
Albert Stoter schreef: Maar je hebt zelf aangegeven dat je de nederlandse Segeberger kasten zoals de Pietersekast nog niet kent. Deze zou kwa binnenmaten precies zoals een reguliere spaarkast moeten zijn. Ik heb nog niet gehoord dat bijenruimte tussen op elkaar gestapelde spaarkasten niet klopt.
Sinds de DBplus heb ik persoonlijk geen andere kasten meer uitgeprobeerd, maar ik kom wel overal bij imkers en ik moet zeggen dat ik dikwijls de kasten eerder heb beoordeeld dan de bijen :D .
De Pieterse kast ken ik daarom niet uit eigen praktijk maar het plan van de Pieterse kast (Imkerpedia) is mij overduidelijk. Wellicht heeft Stehr in dit geval, om kosten te besparen, de bestaande Segeberger ondermal behouden en enkel de bovenmal nieuw gemaakt naar het ontwerp van Pieterse. Als datzelfde ontwerp daarvoor heeft moeten dienen dan mis ik toch wel enkele zeer belangrijke maataanduidingen op het plan (aangepaste diepteligging van het profiel). Het vraagt ook een zeer secure afwerking, zeer belangrijk voor de bijenmaat, die best al van bij het maken van de mal van dichtbij wordt opgevolgd (door iemand die weet waarover het gaat en waar hij speciaal moet op letten).
Ik heb ook al veel houten kasten zien openen, ik kan me niet herinneren dat dit gebeurde zonder dat er braamraat tussen zat of zelfs honing tussenuit droop. Je moet ook de filmpjes op youtube maar eens op een rijtje zetten. Het is natuurlijk wel zo dat je van een houten kast, als je het bijenmaatprobleem opmerkt, vrij eenvoudig enkele mm kan afschaven of een latje bijzetten. Houten kastenmakers kunnen daar de volgende keer al van bij aanvang rekening mee houden, als er genoeg klachten daarover binnen komen. Maar ook hier klagen imkers daar niet snel over en nemen het erbij omdat ze nooit eerder beter gewend waren. Trouwens waren de imkers vroeger niet allemaal ook een beetje schrijnwerker? Maar we hadden het hier dus over isolatiekasten uit een mal. Die moet juist zijn van de eerste keer .

Albert Stoter schreef:Ik hoop dat het wel wat wordt Marc, maar tot dan blijft voor mij de conclusie hetzelfde: er is voor onze meest gebruikte simplexmaat geen betere isolatiekast. (en ik vind het een groot goed dat we met z'n allen zoveel mogelijk dezelfde raammaat hebben)
Inderdaad Albert, maar ik kan je weinig hoop geven omdat de opdrachtgever (Nederlander trouwens) het veel commerciëler bekijkt dan ik en dan haak je ook sneller af. Op Europese schaal betekent Simplex te weinig om er ook daadwerkelijk genoeg klanten mee te bereiken en ervan te kunnen leven. Een goede isolatiekast had de Simplex nochthans een enorme boost kunnen geven. Als we zien dat DN in onze contreien meer en meer veld wint door de Segeberger die toch op veel punten in vraag moet gesteld worden. Wat we van de Duitsers moeten bewonderen is hun commercieel vermogen om een middelmatig product zodanig op te tillen dat het een markttopper wordt. Zij volgen daar een welbepaalde strategie in : goedkoop en de gepaste publiciteit. Enkele jaren terug kreeg ik imkomkaarten van onze vormbouwer om een 'vormbouwersmark' in Keulen te bezoeken. Daar had ik de kans om een half uurtje met een vertegenwoordiger te praten. In het jaarbudget is er ruimte voor 200 gratis kasten die naar bijenonderzoeksinstituten en naar auteurs van bijenliteratuur gaan opdat hun kasten naderhand in de verslagen, filmpjes en boekjes zouden opduiken, die alle imkers zien. Dat zie ik met de DBplus kast nog niet snel gebeuren :D .
Albert Stoter schreef:...http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _druppelen ...Tsja, dat mag je toch echt niet als exemplarisch zien. Hier heb ik (door omstandigheden) duidelijk een te klein volk in een te grote kast. De condens zie je boven de ruimte waar geen ramen zitten. Overigens, je herinnert je de forumdiscussie over condenswater toch nog wel? Condenswater kan toch ook juist een gewaardeerde waterleverancier zijn als het volk bij kou ik het voorjaar niet naar buiten kan, maar wel water voor de bouw van de larven nodig heeft? Condens is niet alleen maar een probleem.
Ik heb het nooit zelf gezien dat bijen van het condenswater drinken. Een foto die hier eerder van op het forum verscheen heeft me ervan overtuigd dat het toch voor komt. Je kan je toch afvragen of bijen dit nodig hebben. Mensen met condenskasten gaan steevast ja knikken uiteraard. Ik zie overmatig vocht in een kast vooral als een onophoudelijke bron van afkoeling (gepast in de zomer als de bijen er zelf voor zorgen, ongepast in de winter als het door de kast komt), haard voor schimmels en bacteriën, een stinkende smurrie op de bodem (oa. Miniplus) en een aantaster van het materiaal (hout/metaal).
Hoe kleiner een volk (of hoe ruimer het overschot in een kast) is vooral nefast voor het volk : meer warmte/energie verlies, meer voedselverbruik... maar geeft uiteraard ook meer en koudere wanden waar condens tegen aanslaat. Maar ook goed bevolkte kasten kunnen in een Segeberger niet verhinderen dat er condens optreedt aan de randkoudebrug en ook dikwijls tegen de dunne wand van de handgrepen. De luchtvochtigheid in de kast zit ook continu boven de 95% onder de dekplaat. Er wordt niet voor niets aangeraden de bodems open te laten wat dan weer de ganse isolatie van de kast teniet doet.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door marc » ma 12 nov 2012, 14:48

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik zou best willen overstappen op een betere kast (en ik zie ook echt de voordelen wel van de DBplus kast!), maar ik vind de dadantmaat niet echt fijn. Ik heb liever een zo klein mogelijke raammaat. Dit komt omdat ik 99% van de tijd alleen in mijn bijen werk en ik zo weinig mogelijk (zwaar) tilwerk wil. Het liefst zou ik nog met 8 of 9 ramers werken met kleine raammaat.
Ook met oog op dat ik komende jaren meer aan bestuiving wil doen en dan veel meer moet tillen dan nu het geval is. Ik heb een sterke rug, maar alles kan een keer kapot.
Daarvoor is dus het werken met enkel Dadant-Blatt honingkamers heel interessant. Het dadant-blatt honingraam is in raatoppervlak ongeveer gelijk aan Simplex broed. Maar de torens worden een stuk minder hoog (rug).

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door HeHo » ma 12 nov 2012, 18:22

Hallo,

Ik heb twee nieuwe warnholz broedbakken op elkaar gezet en in elke bak een raam gehangen.
De bijenruimte tussen de ramen in is ruim 8 mm.
Ook aan de zijkanten meet ik 8 mm
Wat is hier mis mee.....
Ik heb geleerd dat de bijenruimte 8 mm moet zijn.

Ook heb ik een pieterse bak op de warnholz gezet en dan meet ik 10 mm
En de warnholz op de pieterse dan meet ik 6mm
Dus met deze combinatie is iets mis.

Over het algemeen heb ik weinig last van vastbouwen, maar het komt soms voor.
Net zoals het ooit voorkomt dat ze voor en achter bouwen.

Groetjes Henk

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Albert Stoter » ma 12 nov 2012, 19:56

Bedankt Marc voor je uitgebreide antwoorden.
marc schreef:Als enkel de aankoopprijs belangrijk is, dan zijn er zelfs nog veel kasten goedkoper dan Segeberger.
Uiteraard is niet enkele prijs het belangrijkste, maar weet je echt goedkopere isolatiekasten dan de Segeberger (die tevens geschikt zijn voor simplex)?
marc schreef:Ik heb ook al veel houten kasten zien openen, ik kan me niet herinneren dat dit gebeurde zonder dat er braamraat tussen zat of zelfs honing tussenuit droop.
En dat heb je bij de DB Plus dus echt nooit? Dat kan ik me haast niet voorstellen. Niet vanwege foute maatvoering, maar omdat de bijen toch ook bij ruimtegebrek nog wel eens bouwen op plekken waar ze het bij genoeg ruimte echt niet doen.
Marr schreef: Een goede isolatiekast had de Simplex nochthans een enorme boost kunnen geven. Als we zien dat DN in onze contreien meer en meer veld wint door de Segeberger die toch op veel punten in vraag moet gesteld worden.
Gezien het bestaan van een simplex versie van die Segeberger begrijp ik daar ook maar weinig van. Overigens, bij mijn weten is de simplex-versie van de Segeberger ook wel een commercieel succes.
Marc schreef: Ik heb het nooit zelf gezien dat bijen van het condenswater drinken. Een foto die hier eerder van op het forum verscheen heeft me ervan overtuigd dat het toch voor komt. Je kan je toch afvragen of bijen dit nodig hebben. Mensen met condenskasten gaan steevast ja knikken uiteraard.
En zoiets als de meiziekte is toch ook wel een indicatie.
Marc schreef: Ik zie overmatig vocht in een kast vooral als een onophoudelijke bron van afkoeling (gepast in de zomer als de bijen er zelf voor zorgen, ongepast in de winter als het door de kast komt), haard voor schimmels en bacteriën, een stinkende smurrie op de bodem (oa. Miniplus) en een aantaster van het materiaal (hout/metaal).
Dit zijn toch allemaal dingen die ik veel meer in m'n houten kasten tegen kwam en nu (met m'n simplex Segebergers) eigenlijk nauwelijks nog.
HeHo schreef: Ik heb twee nieuwe warnholz broedbakken op elkaar gezet en in elke bak een raam gehangen.
De bijenruimte tussen de ramen in is ruim 8 mm.
Ook aan de zijkanten meet ik 8 mm
Wat is hier mis mee.....
Ik heb geleerd dat de bijenruimte 8 mm moet zijn.
Bedankt voor je meetwerk Henk. Ik heb dat inderdaad (ooit) ook gemeten, maar toch bouwen de bijen de ramen van boven- en onderakst wel eens aan elkaar vast. Volgens mij dus door foute maatvoering van de ramen. Daar kan die Warnholz niets aan doen.
HeHo schreef:Ook heb ik een pieterse bak op de warnholz gezet en dan meet ik 10 mm
Dat lijkt op de de informatie op Imkerpedia dat de ruimte tussen 2 Pietersebakken 10 mm is. Eigenlijk te groot dus.
HeHo schreef:Over het algemeen heb ik weinig last van vastbouwen, maar het komt soms voor.
Net zoals het ooit voorkomt dat ze voor en achter bouwen.
Inderdaad (zoals ik net ook bij Marc al schreef). Optredend ruimtegebrek (omdat de imker vanwege drukte net even niet naar zijn bijen kan om tijdig ruimte te geven) kun je de kasten niet verwijten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten