Segeberger kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Segeberger kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 08 nov 2012, 21:10

kunststof zijstrippen
welk bedoelt u precies?
JP

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Primus » do 08 nov 2012, 21:24

Ik heb ook een aantal jaren Segerbergerkasten gehad. Omgebouwde Simplex. Helaas zijn de simplexramen niet geschikt( doorgaan in de midden van de ramen) Alles werd vastgeplakt en ik had een speciaal apparaat ontwikkeld met hefboom systeem om de bakken heel van mekaar te krijgen. Maar erger nog is dat, zoals vorig jaar de bijen niet in wintertros gaan omdat het in de kas zelf volgens mij te hoge temperatuur blijft, dus met oxaalzuur druppelen in december heeft weinig nut. Wel heb je in de lente dan al last van verhoogde varoadruk. Heb al de Segerbergers weg gedaan en terug naar hout gegaan. Natuurlijk zal ik hiermee wel op de teentjes trappen van al wie pro is.
Laat maar komen die meldingen ik lees ze graag.
Met vriendelijke groeten van een imker met (terug) houten kasten.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door marc » do 08 nov 2012, 22:27

De Segebergerkast is een schoolvoorbeeld van een slecht ontworpen kast. Er wordt al gezondigd tegen de hoofdregel in de bijenkastenbouw : bijenruimte ! Raatbouw alom tussen de rompen in. Goedkoop en Duits en daarom in trek bij veel imkers. Ik heb er 6 jaar mee gewerkt.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Segeberger kast

Bericht door alfa vulgaris » do 08 nov 2012, 22:35

Ik heb ervaringen met van die bevruchtingskastjes van hoge dichtheid polyurethaanschuim.

Nadeel vind ik dat het toch een beetje porues is en je het niet goed schoon kan maken.
Uitbranden lijkt me volstrekt onmogelijk.

Op zich lijkt het me niet verkeerd wat isolatie...vooral tegen vocht wat naar mijn idee in houten kasten wel wat een probleem kan opleveren

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door p.zwartepoorte » do 08 nov 2012, 22:51

Als je voorzichtig bent met stoten dan is er niks aan de hand wel als je lomp of hardhandig met de kasten omgaat dan krijg je deuken of stukken er af
Ik haal de propolis en was delen weg met een met een krap mes van mij oude hobby postduiven die is stevig en groter dan een plamuur mes en dat gaat me goed af en de binnenkant is steviger dan de buitenkant vind ik en zo steek ik de netjes weg zonder problemen
Uit branden is geen goed idee :D
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door HeHo » vr 09 nov 2012, 08:00


p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door p.zwartepoorte » vr 09 nov 2012, 08:27

Primus
Ik heb geen last van hoge varroa in mij kasten en ook niet in de lente en wat betreft dat is niet op wintergroen gaan is dat je wel een zachte winter hebt gehad toch of had je de varroa laden eronder ?
Ik heb het hele jaar een lade eronder
Maar Dineke ja mag bij mij gerust komen kijken want zo ver is het niet Nijmegen
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Jaap v.Popering » vr 09 nov 2012, 09:16

alfa vulgaris schreef:Ik heb ervaringen met van die bevruchtingskastjes van hoge dichtheid polyurethaanschuim.
Nadeel vind ik dat het toch een beetje porues is en je het niet goed schoon kan maken.
Ik doe mijn apidea kastjes altijd met warme natronloog.

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 09 nov 2012, 09:43

Natuurlijk zal ik hiermee wel op de teentjes trappen van al wie pro is.
Laat maar komen die meldingen ik lees ze graag.
Zeker niet hoor. Iedereen hier op het forum mag vinden wat ie vindt (tenzij het de beheerders te mal wordt :wink: ).
Niettemin zit de aangepaste kasten vol fouten. Dat klopt als een bus. Daar is hier op het forum al ook veel over geschreven. Maar dat ze bijv. niet in de tros gaan, is niet mijn ervaring. Het is wel zo dat ze veel langer actief blijven in Segebergers. Bijv. zo kan er tot veel langer gevoerd worden in Segebegers. Ook de verdamping van bijv. Thymovar in Segebergers was volgens mij veel sterker. Hogere temperatuur en ik kon het veel beter ruiken dan in al mijn andere kasten! Volgens mij een betere verdamping dan in al mijn houten kasten.


Van Wikipedia:
Een (eveneens in een gleuf geplaatste) buitenstrip zorgt er voor dat de ramen niet in de lengterichting van de ramen kunnen verschuiven en dat de oren niet door de bijen aan een eventueel bovengeplaatst kastdeel kunnen worden vastgekit.

Deze buitenstrip moet je (middels vastschroeven, plakken of kitten) stevig in de bedoelde sleuf monteren, want als je meerdere kamers op elkaar plaatst dan kan het gebeuren dat die buitenstrip bij het afnemen van een bovenkamer onderaan die bovenkamer vast blijft zitten. Dat is vrij lastig, want dan moet je die strip onder die bovenkamer weg peuteren en weer in de daarvoor bedoelde sleuf van de onderkamer plaatsen. De bijenruimte tussen de kasten verticaal zit aan de onderkant van de kast (bij onder andere de spaarkast zit deze aan de bovenkant).

Hier ligt een van de grootste problemen. NL maat heeft lange oren en dus moet er speciale strip in de kast worden aangebracht. Het probleem is dat er geen bijen meer tussen de oren kunnen. En dat de oren sneller schimmelen en verotten (beter is daarom hardhouten raampjes te gebruiken). Er hoopt zich/condenseert nl. water op de strip (= koud) en dat water trekt in de oren omdat de oren op de strip liggen. Wat ook nog eens tot gevolg heeft dat er bijen tussen kunnen worden geplet. Allemaal niet ideaal. Ook ik heb dikke schroeven gedraaid in de strips omdat die geregeld omhoog kwamen.

Verder is de bijenruimte aan de voorkant en aan de achterkant niet goed. Dit is het beste op te lossen met 3 mm simplex. Ten minste de bijen bouwen dan geen raat meer. Maar het is allemaal niet ideaal.
Daarom wil ik dit jaar ook graag overstappen op Segeberger kasten Duits normaal. Die kasten zouden in principe helemaal goed zijn! En aangezien ik toch zelden meer bijen aankoop hoef ik ook niet uit te kunnen wisselen met NL ramen.

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Segeberger kast

Bericht door alfa vulgaris » vr 09 nov 2012, 10:39

Jaap v.Popering schreef:Ik doe mijn apidea kastjes altijd met warme natronloog.
Nog nooit toegepast,maar lijkt mij ook het beste.

Maar Jelte.P. :think: Denk je dat dat nu echt niks uitmaakt:
"twee raammaten in één imkerij" :?:
Als je het gaan doen denk ik dat je in het najaar van 2013 hier anders over denkt.

Ik ben ook van mening dat de spaarkast zowieso 1 mm te hoog is,maar ik vergeef het hun,omdat hout vast snel slijt.

Alfa P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten