Starten met bijenhouden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

molen623
Berichten:1
Lid geworden op:ma 12 nov 2012, 11:25
Contacteer:
Starten met bijenhouden

Bericht door molen623 » ma 12 nov 2012, 11:29

Ik denk erover om te starten met het houden van bijen. Ik moet nog helemaal beginnen, dus een cursus volgen en dergelijke.

Kan iemand me vertellen wat het beste jaargetijde/maand is om te starten? Dan kan ik de rest van de voorbereiding daar op afstemmen.

M.vr.gr.

Bart

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Starten met bijenhouden

Bericht door Peter Bal » ma 12 nov 2012, 11:40

Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Ik kreeg mijn eerste bijen in de winter terwijl ik nog niets wist van verzorging.
Met hulp van een mentor ben ik op weg geholpen. In dat eerste jaar ben ik ook gestart met de beginnerscursus en uiteraard lid geworden van een imkervereniging. Daar kreeg ik veel info van!
Ik ben gestart met twee volken, dat was goed te verhapstukken voor mij. Drie lijkt me wat veel voor een eerste jaar.

Start wel liefst met rasbijen, die zijn zeker makkelijker te hanteren!
En probeer een goede keuze te maken voor wat betreft de kast die je kiest.
Ik ben gestart met Simplexkasten, maar ben al vri jsnel over gestapt naar Segeberger kasten met Duits Normaal (Hoffman) ramen erin. Deze kasten hebben veel meer plus- dan minpunten en bevallen mij dus best goed.

Succes!
Peter

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Starten met bijenhouden

Bericht door edwins » ma 12 nov 2012, 12:49

Hoi,
ik hoop komend seizoen te starten met mijn eerste 2 bijenvolken. Probeer je snel aan te melden bij een basiscursus, want bij mij in de omgeving was de cursus al in oktober helemaal vol.
Starten zonder cursus kan misschien ook, maar dan heb je denk ik wel een goede mentor nodig.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Starten met bijenhouden

Bericht door Erik Konijn » ma 12 nov 2012, 16:53

In onze regio ( Hollands midden, Egmond) begint de cursus in Maart. Ik heb het net gelezen in de krant. Als je uit de buurt kom kan ik je het mail adres doormailen. anders succes

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: Starten met bijenhouden

Bericht door dineke » ma 12 nov 2012, 18:28

Hoi allemaal,

In mei worden er nieuwe bijenvolken gemaakt ('vegers') en dan kun je vrij gemakkelijk aan een bijenvolkje komen. Dat is dan ook nog niet zo groot en dan kun je geleidelijk aan opbouwen.
Als je een cursus volgt, heb je eind mei ook voldoende kennis om te beginnen. Ik ga er vanuit, dat de cursus in maart begint.
Het is wel handig als op het moment dat je bijen komen, je bijenstand al helemaal klaar is. En het is altijd fijn als je een mentor hebt, ook al volg je een beginnerscursus.
Veel plezier ermee!

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Starten met bijenhouden

Bericht door Luuk » di 25 dec 2012, 21:52

Ik ben zelf in april begonnen, met de fruitbloei. Prachtige tijd om te beginnen. Alleen ik had geen mentor dus moest alles zelf uitvogelen, uit de boekjes. Dat betekende veel steken. En veel fout gedaan met alle gevolgen van dien. Een mentor en/of beginnerscursus is toch wel handig.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Starten met bijenhouden

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 dec 2012, 15:01

Luuk schreef:Ik ben zelf in april begonnen, met de fruitbloei. Prachtige tijd om te beginnen. Alleen ik had geen mentor dus moest alles zelf uitvogelen, uit de boekjes. Dat betekende veel steken. En veel fout gedaan met alle gevolgen van dien. Een mentor en/of beginnerscursus is toch wel handig.
Ja, dan leer je veel meer en als geluk hebt om het jaar daarop een beginnerscursus te doen ben jij veel verder dan de meeste cursisten.
Begin in mei met een of twee kleine volkje laat die uitgroeien tot grote wintervolken.
Op deze wijze groei je mee.
Deze winter lezen en lezen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten