Segeberger verven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Segeberger verven

Bericht door dineke » ma 24 dec 2012, 19:50

Hallo allemaal,

Waarom worden kunststof kasten geverfd? Is dat alleen voor het mooi of toch ook om ze te beschermen tegen weersinvloeden?

Groetjes, Dineke.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Segeberger verven

Bericht door FerryB » ma 24 dec 2012, 20:24

O.A. om te voorkomen dat ze water opnemen en als bescherming van het materiaal.
Ik heb ze allemaal donker groen gemaakt.
En de binnenkanten van de voerbakken met blanke lak, dat wordt ook geadviseerd het staat zelfs als waarschuwing aan de binnenzijde van de voerbak.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Segeberger verven

Bericht door p.zwartepoorte » ma 24 dec 2012, 20:47

Piepschuim water opnemen ?????? Nooit gehoort het is zo hard dat er geen water door heen komt volgens mij is het gewoon voor de mooier is want zo witte kast is ook niet echt mooi en de voer bak heb ik niks aan gedaan en werkt goed of blanke lak goed is weet ik niet
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

1bontebij
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 nov 2011, 20:44
Contacteer:

Re: Segeberger verven

Bericht door 1bontebij » ma 24 dec 2012, 21:26

Ik heb verschillende deksels van Segeberger die doorslaan, dat wil zeggen er loopt water door het deksel tot op de folie!
Deze deksels zijn veel zwaarder van het erin aanwezige water! Bij de nieuwe en meteen goed behandelde deksels heb ik dat nog nooit gehad.
Als je weet hoe veel watergedragen verf er in de eerste keren opgezogen wordt door het piepschuim, dan begrijp je ook dat er toch wateropname bestaat. Of dat dan tussen de bolletjes door gaat maakt niet uit. Het is te voorkomen door het te schilderen. Exterieur Histor muurverf [ mat ] vult heel goed het poreuze karakter van het materiaal op.
Ik schuur het piepschuim zelfs zodat ook de sponingen nog beter aansluiten en het geheel een steen of gipsachtig uiterlijk krijgt. En de verf krijgt een betere hechting. [ Schuren met korrel 80 of 120 van een bandschuurmachine, 60 kan ook nog net, en gebruik een blokje om het hele vlak aan te pakken anders krijg je plaatselijke verbranding door te plaatselijke vrijving.] Als je de kasten onbehandeld laat komen er mooie schimmels en algen op, ook heel mooi! Ik meen het. Al zou ik dat niet met de deksels doen als ze de hele winter buiten moeten staan. Het is maar wat je wil, maar het kan wel degelijk water opnemen, al is dat misschien alleen tussen de geperste bolletjes. Groet

roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Segeberger verven

Bericht door roelof1945 » ma 24 dec 2012, 22:44

Al jaren gebruik ik betonverf deze koop ik bij de Action het is goedkoop en het verkleurd niet.
Het verven doe ik met een rolkwast niet te groot want de bodem heeft veel hoeken.
Helaas is de kleur grijs misschien wat saai maar met een felle kleur vliegplank valt het wel mee.
Als de betonverf in 2 lagen wordt aangebracht zal er geen lekkage zijn.
Roelof1945 :)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger verven

Bericht door Albert Stoter » wo 26 dec 2012, 14:59

dineke schreef:Waarom worden kunststof kasten geverfd? Is dat alleen voor het mooi of toch ook om ze te beschermen tegen weersinvloeden?
Zie de paragraaf "Kasten van EPS" op de Imkerpedia-pagina over Het verven van bijenkasten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger verven

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 26 dec 2012, 16:34

Verfen is ook belangrijk om de kasten tegen korrelig worden vanwege zonlicht te beschermen..


gr
JP

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Segeberger verven

Bericht door dineke » vr 28 dec 2012, 19:39

Bedankt allemaal voor de reacties!

Dineke.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten