F16's ombouwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

F16's ombouwen

Bericht door dineke » di 15 jan 2013, 19:23

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen voorjaar begonnen met 1 bijenvolkje (7 kg honing!). Aan het eind van de zomer een 'stille' koninginnewissel. Een week of 6 later bleken het F16's te zijn. Het is een mooi sterk volk, ik ga er even vanuit dat ze probleemloos de winter doorkomen. Komend seizoen zou ik graag willen omschakelen naar carnica's. Mijn vraag is nu:

Kan ik bij deze F16's een carnica-koningin invoeren, of wordt deze zachtaardige koningin door mijn huidige loedertjes meteen afgestoken? Is het misschien beter om eerst maar eens naar 'gewone', zachtaardiger straatrasbijen om te bouwen?

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes, Dineke.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: F16's ombouwen

Bericht door p.zwartepoorte » di 15 jan 2013, 19:39

Je kan gewoon ombouwen na een zachtaardige volkje van Buckast of carnica
Soms kan het gebeuren dat ze af gestoken word ze zeggen als je carnica over gaat op buckfast of anders om dat die 2 rassen elkaar niet verstaan
Als je in het voorjaar bij me komt Dan leer je buckfast kennen :wink:
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: F16's ombouwen

Bericht door alfa vulgaris » di 15 jan 2013, 20:06

Ik had een 3 raams aflegger F-117
Hele mooie gezonde fanatieke bruine bijen.Ze kwamen over als wilde,gewoon Echte bijen.
Ik denk dat het volk een gafaalde bevruchting heeft gehad o.i.d. en geen koningin te vinden.

Een F2 buckfast ingevoerd toch met invoerkooitje met wat suikerdeeg en dat lijkt aardig gelukt.
Een behoorlijk zachtaardig volk geworden met bijen met gele band.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: F16's ombouwen

Bericht door Bart de Coo » di 15 jan 2013, 20:21

Dineke,

In jouw geval is de ideale manier de volgende. Spreek met je carnica-leverancier een datum af waarop hij de moeren kan leveren. Deze datum moet ergens in de eerste helft van mei zijn. Je zorgt dat je acht, negen of tien dagen van tevoren vegers hebt gemaakt. Op de dag dat de moeren arriveren, sla je de raampjes een beetje af zodat je alle doppen goed ziet, en breek je alle doppen. Voer de carnica-moer in met een kooitje en wat suikerdeeg. Controleer na twee weken of ze aan de leg is en controleer ondertussen op doppen: vaak accepteren ze zo'n moer niet en dan gaan ze op haar eerste larfjes doppen trekken. Deze controle herhaal je na een week. Als je dan geen doppen ziet, kun je de boel met rust laten. Als je dan wel doppen ziet, verwijder ze en herhaal de check volgende week, net zo lang tot het ophoudt.

Andere manier: schudzwermpje. Haal een flinke kampeermok bijen uit je loedervolk. Dat kun je bijvoorbeeld doen door bijen uit de honingkamer af te slaan in een emmer. De honingkamer staat natuurlijk boven een moerrooster. Nu weet je zeker dat je de moer niet meeneemt in de kampeermok. Schep met de kampeermok of iets anders geschikts - ik doe het vaak met een grote soeplepel - bijen in een bevruchtingskastje of een drieramer of een zesramer die je verkleind hebt met sluitblokken. In het kastje bevindt zich uitgebouwde raat met véél voer en stuifmeel en natuurlijk ruimte voor het moertje om eitjes te leggen. Voer de moer in met het bekende kooitje met suikerdeeg. Hang het kooitje bijvoorbeeld met een spijker of een plastic koffielepeltje tussen de ramen. Nu kun je het bevruchtingskastje afvoeren naar een andere locatie, lawezegge een paar kilometer verderop. Anders zet je het kastje zeker drie dagen koel weg in je bierkelder. Ik gebruik altijd de kruipruimte bij de voordeur.

Controleer na een dagje of tien of ze aan de leg is. Als dat niet zo is, bijen afslaan in het gras, volgende keer beter. Als dat wel zo is, geduldig en regelmatig voeren in kleine beetjes dun voer: 1 deel suiker, 1 deel water. Vergeet de wekelijkse doppencheck niet, tenzij het volk de moer meteen goed accepteert. Dat hou je een paar maanden vol. In september ga je met wat stukken krant verenigen met je loedervolk. Knijp de loedermoer dood of smijt haar op de grond en ga erop staan. Ja, je moet werkelijk hard zijn in die dingen. Anders verenig je in maart. Dan kun je die krant weglaten. Dat lukt zo ook wel. Vaak lukt het in september ook zo wel, maar niet altijd.

Er valt nog veel meer over te vertellen, maar hiermee kun je aardig uit de voeten, denk ik.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: F16's ombouwen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jan 2013, 20:40

Je zorgt dat je acht, negen of tien dagen van tevoren vegers hebt gemaakt. Op de dag dat de moeren arriveren, sla je de raampjes een beetje af zodat je alle doppen goed ziet, en breek je alle doppen. Voer de carnica-moer in met een kooitje en wat suikerdeeg.
Ter verduidelijking: een veger is een kunstzwerm met oude moer. Je moet de loedermoer dus opzoeken en overzetten naar een nieuwe kast. Je voert de nieuwe lieve moer dus in het oude volk waar de loedermoer uitkomt en dat doppen heeft aangezet.

Bedoel je het ook zo Bart? Omdat je het over vegerS hebt en Dineke maar 1 volk heeft (en dus ze geen meerdere vegers kan maken). Maar whats in the name?

gr
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: F16's ombouwen

Bericht door Bart de Coo » di 15 jan 2013, 22:55

Zo bedoel ik het.

Ik hoop dat Dineke het allemaal een beetje kan volgen.

Bart

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: F16's ombouwen

Bericht door alfa vulgaris » di 15 jan 2013, 23:21

Jelte Pieter Dijkstra schreef:vegerS
Heheh,en scherp die kerel.

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: F16's ombouwen

Bericht door De moerasimker » di 15 jan 2013, 23:32

Voor het ombouwen van F16 of erger lees je op deze sait,

http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl/

Maakt niet uit of je buckfast of carnica neemt de methode is gelijk.

Groet Gerard,

PS ik zou voor carnica kiezen maar ja wie ben ik.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: F16's ombouwen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 16 jan 2013, 00:48

Heheh,en scherp die kerel.
:wink:
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: F16's ombouwen

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 jan 2013, 11:20

Om je vraag te beantwoorden; NEE je kunt niet in een F16 bijenvolk een andere moer - carnica of buckfast - invoeren.

Maar je zit toch met die F16.

Eind april leg je een moerrooster tussen de twee broedbakken. Na 10 dagen kijk je in welke bak er eitjes zitten in die bak zit de moer. In de andere bak inmiddels gesloten broed. Splits het volk dwz geef de bak met gesloten broed een bodem en zet dit naast de bak met F16 moer. Kijk wel even of niet stiekem ergens geen dop zit! - Weghalen.
Van een carnicaimker vraag je een raam broed en hang in dit in de bak met alleen gesloten (F16) broed. Na dertien dagen doppen breken.

De bak met broed in alle stadia moet je "even" de moer zoeken en naar de eeuwige "drachtvelden"† sturen. Na tien dagen zitten er gesloten doppen in haal deze zorgvuldig weg vergeet er geen!! Ook daar hang je dan een raam met carnica broed in en na dertien dagen zijn er jonge moeren.

Breek de doppen als je tutters en kwakers hoort.
Je ziet dat de F16 bijen zelf een carnicamoer opkweken en die in de volkjes uitlopen. Dit is de beste manier voorlopig geen "aanpassings" problemen.

Wel moet je de omgebouwde volkjes 14 tot 16 dagen na het uitlopen van het laatste F16 broed een keer nakijken. Door dat een andere samenstelling van de feromonen, die de carnicamoer afgeeft, komen de F16 bijen er achter dat de carinca moer in hun ogen niet goed is. Ze willen een "nieuwe" moer, zetten doppen aan een 'stille' koninginnewissel. Dit moet je voorkomen!! Dus breek de open doppen! Je kijkt een week later nog keer of de dames niet weer iets uithalen. Als daarna een week later eerste jonge carnica bijen uitlopen is het "doppen gedoe" voorbij.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten