Hagel netten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Harrie Leeflang
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 dec 2001, 22:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hagel netten

Bericht door Harrie Leeflang » wo 23 jan 2013, 21:01

Hallo,

De fruitteler die ik elk jaar van bijen voorziet, heeft mij gebeld dat hij hagel netten aan het plaatsen is, oppervlakte 15 à 16 hectare groot.
Hagel netten komen op een hoogte van 4,5 mtr tehangen er zijn open ,,kieren,, waar de hagel ,,gelost,, kan worden. Van de vier zijkanten worden er twee kanten dicht gemaakt. De fruitteler wil de bijen wel graag geleverd hebben a.s voorjaar.
Mijn vraag is: wie heeft er ervaring met deze netten? En is het verstandig om de bijen onder deze netten te plaatsen?

Met vriendelijke groet,
Harrie Leeflang

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 23 jan 2013, 21:44

Ik heb er 0 ervaring ermee. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit. Bijen wennen snel, zoalang er maar mogelijkheden blijven om in en uit te vliegen.

gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op wo 23 jan 2013, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 jan 2013, 21:52

Dat het nixs uitmaakt zou ik niet zo snel zeggen. :?
Om hagelstenen tegen te houden zal de maas kleiner zijn dan ½ cm en daar vliegen bijen zeer moeizaam door.

Harrie zou eens informeren hoe groot de maas van het net is.
Zou me niets verbazen dat het 16 Ha overdekt is zonder dat de bijen er goed uit kunnen.
Een soort kas zonder glas. :o

Ik heb wel in Frankrijk zo van uit de auto gezien dat ook de zijkanten afgesloten waren.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door A.A. Staals » wo 23 jan 2013, 22:17

Ook in een gesloten kas vliegen de bijen. Als de ramen open gaan vliegen ze ook naar buiten. De hagel netten zullen niet helemaal sluiten en daar zullen de bijen ook gebruik van maken. De opstelling zal wel een rol spelen. Ik denk dat aan het einde van de rijen de beste plaats is.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door Jaap v.Popering » wo 23 jan 2013, 22:31

A.A. Staals schreef:Ook in een gesloten kas vliegen de bijen. Als de ramen open gaan vliegen ze ook naar buiten. De hagel netten zullen niet helemaal sluiten en daar zullen de bijen ook gebruik van maken.

ad staals
Ik heb hier ook geen enkele ervaring mee maar je dient er wel rekening mee te houden dat onder de netten ( ik weet ook niet van welk materiaal deze gemaakt zijn ) ultra violet licht broodnodig voor de oriëntatie van de bijen aanwezig is . maar net als ad denk ik dat je die het beste op de einden kunt plaatsen .

Jaap v P

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door HeHo » do 24 jan 2013, 01:22

Advies is moeilijk omdat iedere constructie anders is.
De bijen onder het doek plaatsen ( ongeveer 5m ) aan de zijkant die open is.
Bijen die door kieren naar buiten vliegen kunnen door de open zijkant gemakkelijk naar de kast terugvliegen.
De bijen vliegen onder het doek door met een vertraagde snelheid. mooi om te zien.
De bij vliegt langzaam naar boven toe, raakt het doek en zakt dan ongeveer 20 cm vervolgens weer langzaam naar boven tot ze het doek weer raakt.
Volken in het midden van het perceel kan ook maar dan moet je zorgen dat je boven de kasten in het dek een opening kunt maken.

Groetjes Henk

Harrie Leeflang
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 30 dec 2001, 22:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door Harrie Leeflang » vr 25 jan 2013, 21:39

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie zo op mijn vraag reageren, en ik deel jullie meningen. Ik wil de volken ook aan de openzijde plaatsen, wat ik begrepen heb van de fruitteler is dat de bijen niet door het net kunnen vliegen en de temp. zal circa 2 graden hoger zijn dan buiten. Er staat ook nog een grote windmolen op het perceel waar uiteraard geen net in de buurt zit, wat volgens mij gunstig is voor de bijen. Een ,,consulent/adviseur,, gaf de fruitteler het advies om gekweekte bijen voor de bestuiving te gebruiken. Maar volgens collega telers is dat helemaal niet nodig. Ik heb een goede band met de teler en hij wil graag mijn bijen ,maar hij wil niet dat het tenkoste gaat van mijn volken.

Ik overweeg om het toch tegaan proberen, nogmaals bedankt voor nuttige informatie.

Met vriendelijke groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 jan 2013, 21:53

Zet er eerst eens een testvolkje neer (wanneer de boel nog niet bloeit maar wel de netten zijn geinstalleerd). Niet meteen al je volken!

gr
JP

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door HeHo » vr 25 jan 2013, 23:23

Advies: gekweekte bijen voor de bestuiving.
Hopelijk heeft hij daar niet voor betaald.

Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord.
mooi verkooppraatje.

Bij windstil weer stijgt de temperatuur meer dan twee graden.

Bijen hebben probleem op de hoeken, ze willen altijd naar het zonlicht weg.

Zet als de constructie klaar is wat foto's op de site.

Groetjes Henk
Laatst gewijzigd door HeHo op vr 25 jan 2013, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hagel netten

Bericht door HeHo » vr 25 jan 2013, 23:26

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Zet er eerst eens een testvolkje neer (wanneer de boel nog niet bloeit maar wel de netten zijn geinstalleerd). Niet meteen al je volken!

gr
Gaat niet lukken,gaan ze het geluk elders zoeken.

Plaatsen als bloei begint, bijen moeten met de neus in de boter vallen.

groetjes Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten