De bijen op schone raat zetten in de nazomer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: De bijen op schone raat zetten in de nazomer

Bericht door m.kolsters. » wo 06 feb 2013, 19:01

Dat bijen in het naseizoen niet zo graag meer bouwen is een heel ander verhaal en zal ik ook niet bestrijden.

Dat is wat ik bedoel, bijen in winteren op was wafels met suiker dat het bijna niet lukt.
Alleen ik heb gezegd dat bijen inwinteren op uitgebouwde broedkamer ramen goed werkt voor varroabestrijding.
Tinus Kolsters

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: De bijen op schone raat zetten in de nazomer

Bericht door Gert.valk » wo 29 aug 2018, 16:27

Aardig om weer te lezen.

Ik heb twee van de 6 vorige Op de Heide staan. Ze doen het boven verwachting goed. Omdat ik een heidehoning pers aan het maken ben en mijn raten uit de honingkamer zullen sneuvelen, heb ik bij een sterk volk thuis, de uitgebouwde honingkamer afgehaald en een bak met Kunstraat terug gegeven. Zo heb ik straks weer een uitgebouwde bak voor het heidevolk beschikbaar. Er is bij mij geen Dracht meer of nauwelijks Dracht maar ze bouwen het prachtig uit op suikerwater. Waarom Zal ik op deze manier en veel kleiner winter volk krijgen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De bijen op schone raat zetten in de nazomer

Bericht door tomer » wo 29 aug 2018, 19:06

Gert.valk schreef: Waarom Zal ik op deze manier en veel kleiner winter volk krijgen?
Je krijgt een kleiner volk als je alle ramen met broed wegneemt, alle bijen afschudt en ze volledig op nieuwe raat zet. Er is dan geen broed (= nieuwe bijen) meer, plus er worden 3 weken lang geen nieuwe bijen geboren.
Als je enkel een honingkamer wegneemt en een nieuwe laat bouwen blijft je volk gewoon even groot.
Op schone raat zetten zoals hierboven beschreven zou ik eerder doen begin juli, ze bouwen dan beter en de volken hebben nog voldoende tijd om zich te herstellen zodat je grote en schone volken kan inwinteren (in combinatie met een oxaalzuurbehandeling).

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: De bijen op schone raat zetten in de nazomer

Bericht door Gert.valk » do 30 aug 2018, 14:51

Bedankt!
Ik heb idd alleen een nieuwe honingkamer gegeven.

Is er voor het uitbouwen van Kunstraat ook stuifmeel nodig?

Dat heb ik namelijk wel eens gehoord maar ik twijfel hier over

Groet!

Gert

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: De bijen op schone raat zetten in de nazomer

Bericht door Theo777 » ma 03 sep 2018, 13:28

Ik heb dit jaar na de linde van 5 kasten alle ramen afgenomen en ze op kr gezet. Daarna geruime tijd 1 op 1 gevoerd. Met t resultaat ben ik zeer tevreden. Ze bouwen uitstekend en al rap zaten de ramen vol met brias en mooie platen gesloten broed.
De toren met uitgelopen broed heeft een f1 erop en is na uitlopen behandeld tegen varoa.
Dit is naar mijn ervaring prima te doen zo

Groet Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten