Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door San Peter » ma 04 feb 2013, 13:57

Hallo,

Na een half jaar zoeken heb ik eindelijk een goeie stek gevonden. Binnen een straat van 1,5 km vanaf de kast zijn voldoende planten waar de bijen hun ding kunnen doen. Ze moeten daarvoor alleen over een paar bomen vliegen. Dat moet niet zo'n probleem zijn. De kast staat de hele dag in de zon en er is een vrije aanvliegroute voor de bijen.

De 1e vraag is de volgende:

Op het terrein worden soms evenementen georganiseerd in het kader van teambuilding. Mensen moeten dan wat schapen bij elkaar drijven of leren paardrijden. En noem nog wat van die dingen op. Nu is het geen bezwaar als ik een lint ruim voor die kasten span, zodat mensen er rekening mee kunnen houden. Op wat voor afstand moeten mensen blijven zodat de bijen er geen last van hebben?

gr

San Peter

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 feb 2013, 14:11

He mister goodluck.

gefeliciteerd!

BTW is het niet handiger om deze topic onder je zoektocht te plaatsen? Dan blijft alles bij elkaar.

Om op je vraag in te gaan. Ik zou een ruime ring om je bijen houden van min. 20 meter. Hoe groter, des te beter.
Voor de bijen maakt het niet zoveel uit, maar als er mensen worden gestoken kan jij daar de zure vruchten van plukken (en ben jij in principe ook verantwoordelijk).
Beter is om de vliegrichting totaal van de mensen af te richten. Het is geen probleem dat bijen maar enkele meters voor hun kast hebben (door een hek of heg te plaatsen) om dan hoog te moeten vliegen. Daarmee verkom je dat de bijen een lange aanvliegroute hebben en tegen mensen of honden aanvliegen.

gr
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door m.kolsters. » ma 04 feb 2013, 16:02

Doe niet moeilijk, en doe ze gewoon een dag opsluiten.
De trilling kan al voldoende zijn om aan te vallen.
En anders onkruiddoek van 2 meter hoog, op 5 meter afstand.
Tinus Kolsters

San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door San Peter » ma 04 feb 2013, 16:39

Doe niet moeilijk, en doe ze gewoon een dag opsluiten.
Gewoon de vliegplank dichtklappen. Maakt dat voor een dagje niet uit als ze niet weg kunnen vliegen? Worden daar dan niet onrustig van oid?

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door Bok » ma 04 feb 2013, 16:46

San Peter schreef:.

De 1e vraag is de volgende:

Op het terrein worden soms evenementen georganiseerd in het kader van teambuilding. Mensen moeten dan wat schapen bij elkaar drijven of leren paardrijden. En noem nog wat van die dingen op. Nu is het geen bezwaar als ik een lint ruim voor die kasten span, zodat mensen er rekening mee kunnen houden. Op wat voor afstand moeten mensen blijven zodat de bijen er geen last van hebben?

gr

San Peter
Bijen hebben niet zo snel last van mensen. Meestal is het andersom :wink:

Om te zorgen dat ze met rust gelaten worden zou ik ze aan de rand van het terrein zetten met de vliegopening van het terrein af. Eventueel een schutting 2 meter voor de vliegopening zodat ze meteen hoogte nemen.
Enne natuurlijk rustige dames liefst ook nog zwermtraag. Gevalletje voor Buckfast zou ik zeggen. :whistle:

Een dagje dichtmaken is vragen om problemen.
Laatst gewijzigd door Bok op ma 04 feb 2013, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,

Peter

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 feb 2013, 16:48

San Peter schreef:Hallo,



Op het terrein worden soms evenementen georganiseerd in het kader van teambuilding. Mensen moeten dan wat schapen bij elkaar drijven of leren paardrijden. En noem nog wat van die dingen op. Nu is het geen bezwaar als ik een lint ruim voor die kasten span, zodat mensen er rekening mee kunnen houden. Op wat voor afstand moeten mensen blijven zodat de bijen er geen last van hebben?
Iets om te weten.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door Oude Essink » ma 04 feb 2013, 17:07

Op wat voor afstand moeten mensen blijven zodat de bijen er geen last van hebben?
Ik vrees, dat je de zaken omdraait. Als je zorgt, dat bijen een paar meter omhoog moeten en zo over de bewegende mensen / dieren heengaan, zullen deze geen last hebben. Er speelt echter iets anders: als het om wedstrijden gaat in de directe omgeving van jouw volken, waarbij de kans op veel beweging en zweetlucht groot is, loop je risico van agressiviteit. Dat moet je voorkomen door ofwel de wedstrijden te verplaatsen (zal niet gauw gebeuren) ofwel zo,n dag je kasten afsluiten ( bij dit weer moet dat kunnen; in de warme zomer heb je echt een probleem. Volken verplaatsen of wedstrijden afgelasten wie kiest? )

hennie oes

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door Erik Konijn » ma 04 feb 2013, 17:11

Niet moeilijk doen, windgaas kan ook :dance:

San Peter
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 10:59
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Soesterberg
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door San Peter » ma 04 feb 2013, 18:05

Ik denk dat ik gewoon een schutting oid ga plaatsen en daar ruim voor nog iets van afzetlint. Er worden geen wedstrijden of zoiets gespeeld. Eens in de maand is er een teambuildingdag. Er werd al aangegeven dat die mensen ook aan de andere kant van het veld kunnen blijven of er in ieder geval rekening mee houden.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Standplaats gevonden en gelijk de 1e vraag :)

Bericht door Oude Essink » ma 04 feb 2013, 19:02

Is afdoende!!
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten