De gevaarlijke tijd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 mar 2013, 11:54

He,

het is nog veel te vroeg voor een voorjaarsinpectie. Je kunt wel een kleine check doen als er nog genoeg voer inzet (even de dekplank eraf en kijken of je nog dikke voerranden ziet. Je kunt dat in principe zo doen zonder een raam te lichten.
Je kunt er altijd apifonda opleggen (in combinatie met Nektapoll). Bij grote volken maakt het niet zoveel uit hoe je dit doet en kun je het beste de apifonda gewoon in het plastic houden met een klein gaatje erin / of een met een mes gesneden kruis erin (en de opening naar het broednest gericht). Je kunt er ook een half pak opleggen of kleine repen. Leg je het in een voerbak (bovenop de dekplank) dan moet het wel warm genoeg zijn indien de bijen er bij willen kunnen. Ik zou het zo dicht mogelijk bij het broednest leggen, ie. op de latten. Maar het is ook een beetje trial and error. Daarom moet je de dagen erna ook altijd even controleren hoe het gaat en als de bijen er daadwerkelijk van eten. Eten ze er niet van dan moet het anders.
Bij kleine volkjes moet je ervoor zorgen dat het voer niet onderuit zakt en tussen de broedramen geraakt. Dus niet zo maar wat op de latten kwakken. Beter is om kleine reepjes te snijden en die er overdwars op de latten te leggen en zeker niet teveel. Nog beter is om er een stukje plastic eronder te leggen (evnt. geperforeerd) en hier het deeg op te leggen, maar wel zo dat de bijen er steeds bij kunnen. Ook hier regelmatig checken of het voer wordt opgenomen. Voor Nektapoll ZOU je uit kunnen van 1 pakje Nektapoll voor 4 a 5 volken.

groet
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 mar 2013, 17:06

Flevobij schreef:Beste medeimkers,

Gezien de voorspelling van deze en volgende week wil ik graag jullie forumwijsheid horen.

Flevobij
Het is natuurlijk altijd zo op een forum ; zoveel imkers zoveel meningen . Velen vinden een winterbehandeling bij - 6 graden de beste temperatuur en bij + 10 graden boven het vriespunt kan je de kast beter niet openen :think: .
Ik heb vandaag geprobeerd met controleren van ( of er broed in het volk zit ) maar ik ben na het zesde volk gestopt omdat de wind op mijn stal stond .

Enkel op voedsel controleren in natuurlijk altijd mogelijk , even de dekplank lichten en je weet het . Bij een te kort aan voedsel is het om deze tijd beter gewoon een vol pak te nemen ,anders moet je aan de gang blijven want bij werkelijk voedsel te kort is die twee kilo nog nodig voordat zij zelf voldoende nectar kunnen verzamelen .
In zo'n pak zie foto een rond gat met een diameter van enkele centimeters snijden , en met de opening op de tros neerleggen zodat de bijen er direct bij kunnen ( opening over een straatje heen ) en dan afdekken met plastic . Een controle op de opname is niet nodig en de zak loopt dan ook niet leeg .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... eg#p154693

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Bok » ma 04 mar 2013, 18:19

Vandaag heb ik de voertoestand ook even gecontroleerd.
één volk is veel te licht ingewinterd en hier maakte ik me ongerust over.

Vandaag bleek terecht. Er was bijna niets meer. Snel 2 oude lege ramer eruit gehaalt en 2 volle ramen die ik nog had ingehangen.
Niet naar broed oid gekeken maar direct naast de bezette straatjes het voer ingehangen.

Alle ander volken hadden nog voer genoeg.

Alles zag er goed uit 5 á 6 straatjes bezet (dadant)

Verder ben ik heel verdrietig. eerste prikje gehad. Is de mevrouw de hele winter doorgekomen komt ze in mijn broekspijp en steekt.
Nu is ze dood :pray:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Albert Stoter » di 05 mar 2013, 10:28

Jaap v.Popering schreef:Het is natuurlijk altijd zo op een forum ; zoveel imkers zoveel meningen . Velen vinden een winterbehandeling bij - 6 graden de beste temperatuur en bij + 10 graden boven het vriespunt kan je de kast beter niet openen :think: .
Dat is toch niet zo gek als het lijkt Jaap.

Uitgangspunt bij die winterbehandeling is immers dat er dan geen broed in de kast moet zitten (hoewel jij natuurlijk hebt laten zien dat dat dan lang niet altijd het geval is). Bovendien spelen dan de mantelbijen hun afschermende rol.

Op dit moment is er natuurlijk hoe dan ook wèl kwetsbaar broed (en is de tros opener).

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 mar 2013, 12:08

Albert Stoter schreef:
Op dit moment is er natuurlijk hoe dan ook wèl kwetsbaar broed (en is de tros opener).
Wanneer men een volk opent moet je altijd berekend zijn op de aanwezigheid van kwetsbaar broed , Het broed heeft een temperatuur van ongeveer 35 graden Of je dan bij 12 of 16 graden je volk open maakt zal daar voor de schade aan het broed door middel van afkoeling weinig of geen verschil in zitten .
Voorzichtig moet je ten alle tijde te werk gaan , maar ook snel :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 mar 2013, 12:44

(hoewel jij natuurlijk hebt laten zien dat dat dan lang niet altijd het geval is).
Beste,

de foto's van Jaap geven aan dat er broed in de volken kan zitten in de winter. Maar we moeten het ook niet overdrijven. Bij het overgrote deel van de volken is dit niet het geval in hartje winter. Als er geen broed in een volk zit, is denk ik inspectie of varroabehandeling ondanks de koude te verdedigen.
In het voorjaar is de situatie anders. Ook als het om beginners gaan, die in theorie minder voorzichting zijn en langzamer werken, zou ik een inspectie nog even uit stellen naar veiliger weersomstandigheden.

gr
JP

Arend Smilde
Berichten:11
Lid geworden op:ma 07 jan 2013, 09:58
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Arend Smilde » ma 18 mar 2013, 21:28

Mijn eerste imkerjaar zit er nog niet op: ik begon vorig jaar half mei. Dus ben ik nog heel onzeker op momenten als dit. Ik heb twee vollken: een groot volk waar ik me geen zorgen over maak, en een volk dat in een zesramer heeft overwinterd. Bij het prachtige weer van twee weken bleken beide volken te vliegen als een tierelier. Ook bij het kleine volk was het één grote stuifmeelkaravaan. Er zal dus wel broed zijn.
Vanmiddag, met een waterig zonnetje, werd er bij het grote volk weer gevlogen. Maar niet bij het kleine. Gisteren was er bij het kleine volk ook weinig te horen toen ik mijn oor op de dekplank legde. Het weer blijft nog belabberd. Ik vraag me af of ik moet gaan voeren en zo ja, hoe. Dekplank eraf halen durf ik eigenlijk niet aan.
De dekplank heeft een (afgesloten) rond gat van de normale omvang (Ø11 cm of zo). Vraag: heeft het zin om dat gat open te maken en daar een zak voer op te leggen? Of heeft dit alleen zin als het recht boven het broednest zit? Dit laatste is denk ik niet het geval.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 mar 2013, 22:54

De dekplank heeft een (afgesloten) rond gat van de normale omvang (Ø11 cm of zo). Vraag: heeft het zin om dat gat open te maken en daar een zak voer op te leggen? Of heeft dit alleen zin als het recht boven het broednest zit? Dit laatste is denk ik niet het geval.
Zien is weten. Dus de dekplank eraf en dan kun je zien hoe het zit.
Het beste is om het voer eccht zo'n beetje op de toplatten te leggen, precies boven het broednes, anders heeft het weinig zin. Zeker wanneer het nog zo koud is gaan bijen niet 10 of 15 cm lopen.

Het beste is om dus de dekplank te vervangen en dit de toplatten te leggen. Een klein! vleugje reuk om de bijen van de toplatten te verwijderen. Vervolgens leg je er een stuk plastig op ipv de dekplank, want anders is er geen ruimte. Alles kan je in 1 a twee minuten doen. Ook als beginner. Ga niet steggelen als er een bij plat wordt gedrukt. Dan is het zo.

Op een stand moet ik ook nog checken, maar ik ben er door omstandigheden nog niet geweest. Grr. Ik had voor de koude periode bij twee volken extra voerramen gehangen, maar ik weet niet of ze daar wel goed bij kunnen.
JP

Arend Smilde
Berichten:11
Lid geworden op:ma 07 jan 2013, 09:58
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Arend Smilde » di 19 mar 2013, 00:18

Dank! Misschien kom ik er zo uit. Maar er is één stukje van je uitleg dat ik niet snap:
Vervolgens leg je er een stuk plastic op ipv de dekplank, want anders is er geen ruimte.
Waar leg ik precies plastic op, wat voor ruimte bedoel je? Ruimte waartussen of waarvoor?

Mij lijkt het bijvoeren nogal nadelig voor de temperatuurhuishouding.Als ik een zak voer op de ramen leg, dan kan de dekplank er niet meer op, en in dit geval kan zelfs het dak er niet meer op. Dus moet ik een een broedrand of honingrand plaatsen. In dit geval een broedrand, want ik heb voor mijn zesramer geen honingrand. Op die manier maak ik het toch veel moeilijker om het broednest warm te houden? (Je ziet misschien dat ik niet voor niks de rubriek beginnersvragen heb gekozen!)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De gevaarlijke tijd

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 mar 2013, 00:38

Ja je legt de zak/plak met voer op de toplatten. Vervolgens kun je daaroverheen het plastic leggen (die dient als dekplank dus).
Vervolgens zet je er idd een extra rand op en dan de deksel.
Het plastic zal mss warmte kosten Je kunt bovenop het plastic nog isolatie materiaal leggen (als je je echt zorgen maakt vanwege warmteverlies), maar ik doe dit eigenlijk niet meer. Juist om te voorkomen dat de bijen teveel broed aanzetten als het nog koud is.

Jaap van Poperingen heeft recent een fotootje geplaatst van de plaatsing van apifonda zoals hierboven beschreven.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten