Naar de wilgen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

procedo
Berichten:46
Lid geworden op:di 20 apr 2010, 08:26
Contacteer:
Naar de wilgen

Bericht door procedo » vr 08 mar 2013, 11:55

Ik moet met mij mijn bijen naar de wilgen omdat er op mijn thuis stand onvoldoende te halen is voor de bijen

Ik had gepland komende weekend, maar nu lijkt het toch weer kouder te gaan worden.
Tot welke temperatuur achten jullie het nog verantwoord on de bijen te vervoeren?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Naar de wilgen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 08 mar 2013, 13:24

Ik moet met mij mijn bijen naar de wilgen omdat er op mijn thuis stand onvoldoende te halen is voor de bijen
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er in het voorjaar ergens te weinig te halen is, tenzij je in een zeer intensief landbouwgebied zit (op de klei ofzo waar het een woestijn is van akkerbouw). Niettemin zullen er verschillen zijn in opbrengst. Reizen naar wilg kan, maar het beste is dan naar de schietwilg. En die honigt/stuift nog lang niet.

vr gr.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Naar de wilgen

Bericht door alfa vulgaris » vr 08 mar 2013, 14:39

Eergister was het toch echt een voorjaarsdag,m'n bijen kwamen niet verder dan 300 meter volgensmij.

En hallo..als de katwilg bloeit mag dat misschien geen kilo's nectar binnenbrengen maar WEL stuifmeel in de kilo's en dat zijn als het goed is kilo's bijen om je nectar in te dikken als de schietwilg bloeit.
Hoe meer wilg hoe beter lijkt me.

Ikzelf zou de bijen niet eerder vervoeren als ze de reinigingsvlucht hebben gehad.
Heb ook wel eens het moeten ophouden tijdens schoolreisje :? 8-) _ 8) 8)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Naar de wilgen

Bericht door semar » vr 08 mar 2013, 15:34

alfa vulgaris schreef: Ikzelf zou de bijen niet eerder vervoeren als ze de reinigingsvlucht hebben gehad.
Heb ook wel eens het moeten ophouden tijdens schoolreisje :? 8-) _ 8) 8)

dat is nu dan gebeurd :wink:

Semar(Dominique)

procedo
Berichten:46
Lid geworden op:di 20 apr 2010, 08:26
Contacteer:

Re: Naar de wilgen

Bericht door procedo » vr 08 mar 2013, 15:43

De reinigingsvluchten hebben ze denk ik deze week wel gedaan. Ik wilde ze vandaag verplaatsen maar door omstandigheden kon ik pas aan het einde van de ochtend beginnen en toen vlogen ze al.
Ik woon op het platte land en er is hier veel gekapt en geknot. Zelf heb ik wel wat grauwe wilgen staan die bijna bloeien maar niet genoeg voor 16 volken en bovendien allemaal vrouwelijk.
Morgen ochtend is een herkansing maar morgen blijft het een stuk kouder. De volgende gelegenheid is pas weer over 14 dagen en dat vind ik te ver weg.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Naar de wilgen

Bericht door semar » vr 08 mar 2013, 15:46

je kunt gewoon wachten tot het weer weer goed is,
de ontwikkeliing van de wilg stopt weer op het moment dat het koud wordt,
vertraagd de ontwikkeling van de wilg.
en jelte heeft gelijk gaat het om honing dan beter wachten op de schietwilg in april
(die bomen van 10 en meer meters).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Naar de wilgen

Bericht door J.Evers » za 23 mar 2013, 20:34

Koude of niet dat maakt niet uit als je voor een klant bestuivingsbijen moet leveren!

Vanmorgen in alle vroegte enkele kasten naar een aardbeienkas gebracht, in de kas was het 15 graden, de bloesem was door de hommels al aan geknaagd, volgens mij duurt het nog een week voor daar alles echt open klapt maar het maakte hem niets uit, hij moest en zou bijen hebben. De klant is koning dus u vraagt en wij draaien, ik hoop alleen niet dat het de bijen de nek omdraait!
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Manpad
Berichten:20
Lid geworden op:zo 17 mar 2013, 19:48
Contacteer:

Re: Naar de wilgen

Bericht door Manpad » za 23 mar 2013, 21:57

De klant is koning dus u vraagt en wij draaien

honingbijen, de plofkippen onder de insecten?

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Naar de wilgen

Bericht door J.Evers » za 23 mar 2013, 22:07

Dat is kort door de bocht, maar ik leef van de verhuur van volken en door de lange winter zal de bestuivingsperiode dit jaar kort zijn en dat betekent weinig of in ieder geval minder inkomsten. Wel heb ik afgesproken dat ik de vanmorgen geleverde volken over 14 dagen kom om ruilen voor volken die na de pasen dan al weer een week hebben kunnen vliegen in de buitenlucht.

Deze volken kunnen dan op onze eigen bijenstand herstellen tot ze naar het fruit moeten. Voor de appels zouden ze al weer op sterkte moeten kunnen zijn.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten