Aanschaf bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:
Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Paul67 » za 16 mar 2013, 22:47

Ik heb een vraagje, ik ga mijn eerste kast kopen en zie complete kasten met 2 broedkamers en 2 honingkamers en complete kasten met 2 broedkamers en 1 honingkamer.

De kast komt bij mij thuis te staan. heb ik dan in eerste instantie 2 honingkamers nodig of is één voldoende??
Toch maar eens even reageren:
Hierboven staat de oorspronkelijke vraag van KJvS....en vervolgens krijgt hij (of zij) van allerlei mensen (vast en zeker goed bedoelde) raadgevingen
over wat hij (of zij) het beste kan aanschaffen. De één zegt 1 broedkamer, de ander zegt 2, wéér een ander zegt koop een honingkamer...
Daarnaast gaan mensen aan de vraagsteller uitleggen waarom ze dit beter vinden dan dat, óf ze gaan het aan elkáár uitleggen...

Verwarring verwarring....

Ik snáp dat allemaal wel, die verschillende meningen en zo... maar dit is precies hetzelfde waar ik in het begin op dit forum ook tegenaan liep:
Je krijgt een lading meningen voorgeschoteld en dan weet je éigenlijk nog niet wat je moet...
Op één of andere manier heb ik dan toch een beetje de gedachte: uiteindelijk word je als beginner overgoten met mogelijkheden, en je moet je
dan zelf maar uitzoeken wat voor jou de beste oplossing is...........

Groet, Paul

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 16 mar 2013, 23:53

Goed gezien Paul. Zo ist mar net.

Nog een tip: kiezen is genieten!
JP

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door HeHo » zo 17 mar 2013, 07:57

Paul je hebt gelijk, maar als het onderwerp lekker loopt ( al is het naast zijn schoenen ) breek het dan niet af.
Als de vraagsteller nog niet zijn antwoord heeft gehoord, kan hij zijn vraag toch nog eens herhalen.

Paul voor welke kast heb jij gekozen.
En heb je er spijt van,wat zou je anders doen.
Als je dat opschrijft komt de vraagsteller veel verder.
Ik vind ook dat les 1 beginnerscursus moet zijn welke kast kiezen we en waarom.

groetjes Henk

raymond coenraats
Berichten:17
Lid geworden op:wo 13 jul 2011, 17:34
Imker sinds:2011
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica en Buckfast
Locatie:sliedrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door raymond coenraats » zo 17 mar 2013, 09:29

Ik heb twee jaar geleden gekozen voor 2 broedkamers en 2 honingkammers. Waarrom? Omdat ze er met de cursus er mee werkten denk dat dat het alle belangrijkste is voor een beginner. Dus mijn tip is neem een kast welke je gebruikt bij de cursus. Je kan naar een aantal jaren overstappen op wat anders.

vr.gr. Raymond

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Paul67 » zo 17 mar 2013, 10:52

Paul voor welke kast heb jij gekozen.
En heb je er spijt van,wat zou je anders doen.
Als je dat opschrijft komt de vraagsteller veel verder.
Ik vind ook dat les 1 beginnerscursus moet zijn welke kast kiezen we en waarom.
Henk,
het was niet mijn bedoeling het onderwerp af te breken. Ik probeerde duidelijk te maken dat 10 verschillende meningen en 10 verschillende
raadgevingen een beginner niet echt verder helpt. Dat is althans ook mijn eigen ervaring toen ik pas op dit forum kwam...

Om even de vraag te beantwoorden: ik heb gekozen voor de spaarkast, en ik vind zelf dat ik daar 3 erg goede redenen voor heb gehad:
1- bij de vereniging was het zo ongeveer wel de meest gangbare kast
2- mijn praktijkmentor gebruikt ook spaarkasten,en de man is in deze omgeving een zeer gewaardeerde imker met verstand van zaken
3- de keuze ligt vanwege reden 1 en 2 ook voor de hand omdat dat handig is met het eventueel uitwisselen van ramen
Ik heb tot op heden geen enkele spijt van mijn keuze. De kast (ik heb nog maar 1 volk, maar goed) funktioneerd prima en ik heb er niets
aan kunnen ontdekken dat onhandig is.

Waar ik het overigens helemaal mee eens ben is dat het kiezen van de kast ter sprake zou moeten komen bij de beginnerscursus!
Ik denk dat elke beginner daarmee gebaat is. Toen ik de cursus deed kwamen de verschillende kasten ook maar nauwelijks ter sprake,
en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Tijd dus om het onderwerp "kast keuze" veel prominenter op te nemen in de cursus!

groeten Paul

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door semar » zo 17 mar 2013, 12:47

als tillen echt hét nadeel is kun je mischien kunststof honingkamers op de houten kasten zetten?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door semar » zo 17 mar 2013, 12:53

Paul67 schreef:Ik snáp dat allemaal wel, die verschillende meningen en zo... maar dit is precies hetzelfde waar ik in het begin op dit forum ook tegenaan liep:
Je krijgt een lading meningen voorgeschoteld en dan weet je éigenlijk nog niet wat je moet...
Op één of andere manier heb ik dan toch een beetje de gedachte: uiteindelijk word je als beginner overgoten met mogelijkheden, en je moet je
dan zelf maar uitzoeken wat voor jou de beste oplossing is...........

Groet, Paul
Helaas paul dat is nadeel van een open vraag met al die verschillende meningen en methoden van imkers.
beluister, vraag in je omgeving wat hun ervaring is en maak een keuze. voor wat jouw het meest passend voorkomt.
in pricipe kun je later altijd nog van kast /ras veranderen.
als troost; je kunt bijen zelfs in een kartonnen doos houden,
voor de bijen is het allemaal ok,
(het zijn de imkers met die de verschillende meningen hebben)
je komt er wel

Groet en sukses
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op zo 17 mar 2013, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 17 mar 2013, 13:44

de keuze ligt vanwege reden 1 en 2 ook voor de hand omdat dat handig is met het eventueel uitwisselen van ramen
Dit is natuurlijk niet niet zo. Het standaard NL raam bijvoorbeeld past natuurlijk in veel meer kast types dan de spaarkast.


gr.
JP

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door marc » zo 17 mar 2013, 14:36

Vraag die ieder beginnend imker zich terecht stelt en dikwijls terug komt. De imkers hier op het forum zitten voornamelijk van Friesland tot Wallonië, hoe kan je daar dan een uniek antwoord op geven?
De vraag zou dan ook moeten zijn : wat is de beste kast voor mij?
Hier zou een vragenlijst (naar je voorkeuren, verwachtingen, handigheid, gemak van imkeren, budget...) je kunnen helpen.
Nu start 90% van de beginners met de kast van de verenigingsimker die het geloofwaardigst over komt (niet zelden de voorzitter) of een peter-imker waar ze naar opkijken. Soms krijg je zelfs de keuze niet maar wordt er door de bond in jouw plaats gekozen door je een gratis kast met bijenvolk te geven. Gebaseerd op de eigen voorkeuren van de drijvende figuren van de bond of hun goede connecties met een bepaalde winkel of het uitsluiten van andere bijenrassen...
Een goede raad : ondervind het zelf wat best voor je is, laat het je niet vertellen, en dat geldt voor alles (kast, bijenras...)
Modern imkeren = werken met 1 kastmaat, 1 raammaat. Vooral de hoogte is hierbij belangrijk, 22cm is te veel voor een honingraam voor een gans seizoen. De meesten raden het aan omdat het voor simplex of DN niet anders kan en ze niet verder (willen) kijken. 16 cm is eigenlijk ideaal, op wereldvlak weten ze dat al lang.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Dirk Blanken » zo 17 mar 2013, 14:37

Hallo,

Eigenlijk zou het advies van de raadgevers aan beginnende imkers alleen moeten bestaan uit eigen ervaringen.
Ik heb de indruk dat er ook vaak meningen worden gegeven gebaseerd op wat men heeft gehoord.

Ik wil uitleggen hoe ik met de verschillende kasten heb geimkerd maar de kasten leg ik niet uit dat kan je op internet ook makkelijk opzoeken.

Ik ben begonnen met SIMPLEXKASTEN, eigenlijk met veel plezier maar veel materiaal en hout, vreselijk onderhoudsgevoelig.
Je hebt dan binnenbakken en buitenranden en losse bodems die bij slechte volken het vlieggat door de vele dode bijen het vlieggat versperde en als ze er niet uitkunnen poepen ze zeker binnen.
Maar als je gezonde volken had waren het perfecte kasten.
Er werd toen ook nog geen broedkamers gebruikt als HK's gewoon lage HK's.
Natuurlijk kan je bij deze kast ook alleen broedkamers gebruiken als HK.

Conclusie: veel onderhoud maar goed mee te imkeren.
Wel in het voorjaar het vlieggat met een stokje vrijmaken.


Daarna ben ik begonnen met de Dadant kast volgende item
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten