Vraag van een leek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lorenz155
Berichten:1
Lid geworden op:zo 24 mar 2013, 15:08
Contacteer:
Vraag van een leek

Bericht door lorenz155 » zo 24 mar 2013, 15:21

Hoi,

ik heb een vraag als buitenstaander van de bijencultuur; het hele gebeuren van insecten houden en ze hun kolonies zien
bouwen interesseert me wel, en ik dacht nu met alle onheilspellende berichten over bijensterftes door pesticiden en parasieten,
waarom niet een bijenkolonie in de tuin houden. (ik heb al een soort van bouwseltje voor wilde bijen, maar een kolonie in actie zien is toch wel leuker)
Mijn vraag is nu of het ook mogelijk is om een soort van zelfbehelpende kolonie te houden, waar je dus zelf minimaal iets voor moet doen.
Dit omdat ik niets van uitrusting of ervaring heb, en omdat ik simpelweg ook niet veel tijd heb. (+ik doe het ook niet om honing te oogsten, dus dat hoeft ook niet).
Zelfs al zou het mogelijk zijn, afgezien van alle wetten ivm bijen houden en voorwaarden etc., zou je daar dan ook een cursus voor moeten volgen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraag van een leek

Bericht door Ewout » zo 24 mar 2013, 16:18

In het verleden is deze vraag al eens gesteld, vermoedelijk vind je in dit topic al veel antwoorden:
Geen imker, enkel stimuleren van bijen

Vooral het zwermen van de bijen kan problematisch zijn, tenzij je geen buren of tolerante buren hebt.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Vraag van een leek

Bericht door jjmvaningen » zo 24 mar 2013, 18:01

let op, je werkt met levend materiaal die (bij honingbijen) van jouw afhankelijk zijn.
dan ligt m.i. een opleiding/cursus/mentorbgegeleiding zowiezo voor de hand.
kies anders voor de optie van ewout (ondersteunen, maar niet zelf aan beginnen).
groet, jacques

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: Vraag van een leek

Bericht door dineke » zo 24 mar 2013, 19:48

Hoi Lorenz,

Sinds de varroamijt in Nederland is gekomen, kunnen honingbijen echt niet voor zichzelf zorgen. De varroamijt komt uit Azië, onze Nederlandse bijen hebben er geen verweer tegen. En de Aziatische bijen zijn niet bestand tegen ons klimaat.

Maar: beginnende imkers zijn vaak op zoek naar een goed plekje voor een bijenvolkje (of twee, of drie). Als je een grote tuin hebt, kun jij die plek misschien aanbieden (neem contact op met de imkervereniging in jouw omgeving). Dan heb je bijen in je tuin waar je geen werk aan hebt, en die beginnende imker is ook geholpen.

En beperk je anders tot 'gelegenheid geven' aan wilde bijen. Hommels zijn ook heel interessant!

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Vraag van een leek

Bericht door alfa vulgaris » zo 24 mar 2013, 20:06

Vind ik wel een verrekt goed idee van Dineke,hey,ik had het zelf ook al eens bedacht natuurlijk.

Kan je ook mooi bijtje kijken als beginner.
Daar kan je ook veel van leren zonder dat de kast open gaat.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraag van een leek

Bericht door Ewout » zo 24 mar 2013, 21:28

dineke schreef:Sinds de varroamijt in Nederland is gekomen, kunnen honingbijen echt niet voor zichzelf zorgen.
Toch niet helemaal waar. Ik ken veel imkers die er een 'verwaarloosd' volk in een korf op nahouden, waar ze natuurzwermen vanaf laten komen en niet in behandelen. Zo'n zwerm is van zichzelf al redelijk geschoond van varroa (immers, broedloze periode), als je die in een nieuwe korf zou doen is de overlevingskans redelijk groot.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vraag van een leek

Bericht door m.kolsters. » ma 25 mar 2013, 10:37

Als je zo wil bijen houden wil ik je aan raden geen bijen te nemen.
Zet maar een bijen hotel en je kan er naar kijken en je hoeft niets te doen en kan het zelf maken.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: Vraag van een leek

Bericht door Imkerij Witharen » ma 25 mar 2013, 11:50

Toch ook even een reactie van mij op dit bericht.

Ik snap de vraag van de vraagsteller. Om deze nu gelijk tot onder het maaiveld te schoffelen is denk ik niet goed.
Wij allen proberen de Bij en alles er omheen onder de aandacht van dees en geen te brengen. Dan krijg je natuurlijk ook de vragen. Niet elke man/vrouw die op dit forum aangemeld is, is een volleerd Imker en stelt dus vragen.
Elk vraagt naar zijn kennis en wat hij wil weten. Ik zie ook opmerkingen voorbij komen van 'imkers' op dit forum dat ik mij wel eens iets af vraag..

Leeftijd en duur van imkeren is niet zalig-makend, maar zegt wél iets. Ik imker vanaf mijn 15e (1977) zonder Varoa en géén enge verhalen. Dat is nu helaas iets anders.

De vraag is simpel: De 'leek' vraagt of het mogelijk is om in zijn tuin een volk te huisvesten en er niet te veel aan te doen.

De antwoorden zijn divers. Met de beste bedoeling gegeven denk ik altijd maar, hoewel de laatste reactie wel héél kort door de bocht is als je het mij vraagt.

Als wij als imkers willen dat mensen geïnteresseerd raken en blijven, zullen we ook in de benadering naar newbees ons moeten 'aanpassen' aan de vraagsteller. Een lekker snel antwoordt als: Niet aan beginnen is makkelijk. Maar geeft geen antwoordt op de vraag van de 'leek' in dit geval.

Natuurlijk kan en kon je een volk aan zijn lot overlaten. Zeker als je denkt dat als je geen honing wilt oogsten, er verder ook niet zoveel bij komt kijken toch? Ze kunnen lekker in en uit vliegen, er is een huisje waar het volkje mag wonen. Wat wil een bijen volk nu eigenlijk méér? Nou, eigenlijk niets meer. Als je het zou kunnen vragen denk ik dat ze héél blij zullen zijn met je aanbod!

Alleen, er is meer aan de hand dan alleen maar huisvesten.

- Het volk is door de Varoa Destructor eigenlijk niet in staat om zich meer dan één seizoen goed te ontwikkelen. Door deze parasiet
worden er in het najaar onvoldoende ontwikkelde bijen geboren, die het niet lang genoeg uithouden om de winterzit te doorstaan.

- De meeste tuinen en gebieden bieden in het voorjaar een overvloed aan dracht. (stuifmeel en nectar) Maar, veel buitengebieden hebben in juli en augustus juist heel weinig dracht. Dus als de imker niet bij springt of naar een andere locatie reist, verhongerd het volk of krijgt nóg zwakkere winterbijen. (winterbijen worden in september oktober geboren en hebben een overvloed aan stuifmeel nodig voor hun ontwikkeling)

De imker reist naar drachtgebieden, voert dus bij als het nodig is en behandeld zijn volken tegen Varoa Destructor op de momenten dat het van essentieel belang is dat er sterke bijen noodzakelijk zijn voor de winterzit.

Dan nog het aspect van de zwermen: Een bijenvolk kun je zien als individu. Dat zich wil vermenigvuldigen. In mei (ongeveer) komt het volk in deze stemming doordat het vol gegroeid is na de stormachtige voorjaarsdracht en de koninging vliegt met ongeveer 50% van alle bijen de kast uit. Die moet je dus zien te vangen en weer in een andere kast stoppen..
Daarna, komen er na max 9 dagen meerdere nieuwe koninginnen uit, die ná elkaar uit hun cel kruipen. Elke koningin neemt weer een deel van het volk mee, tot er maar een hand vol over is en dit overblijvende volk eigenlijk geen overlevingskans meer heeft.
Als je alle zwermen kunt vangen, heb je nu 5 a 6 kasten/kastjes staan...
De imker grijpt in het voorjaar in en past een methode toe dat het volk 'denkt' dat er gezwermt is. Er is dan wél een 2e volkje gecreëerd, die in het najaar herenigt kan worden met het oude volk.
Het overblijvende deel is een normaal volk dat niet meer in zwermstemming komt, als de imker zijn werk een beetje goed gedaan heeft. Ook dát is niet 100% waar, bijen zijn een eigenzinnig volkje waar de doorgewinterde imker ook geregeld met opgetrokken wenkbrouwen bij staat en denkt: Ik had toch alles goed gedaan?

Mijn advies:
Als je geïnteresseerd bent, en zélf wilt imkeren is dat héél mooi, maar zomaar een volk neerzetten zou ik niet adviseren.
Ga dan bij een imker in de buurt in de leer (mentor) of ga een cursus volgen.
Wil je dat niet, dan is de andere optie die ook al eerder is aangehaald een goed alternatief: Bied de ruimte in je tuin aan bij de plaatselijke vereniging en je maakt één of meerdere imkers én hun bijen blij met een geschikte plaats.
Misschien pákt het virus je alsnog en ga je later tóch nog imkeren. :be9:

Hoop dat mijn verhaaltje je kan overtuigen van de goede bedoelingen van de leden van dit forum, maar dat 'zomaar' neerzetten géén goed plan is..

Jannes

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vraag van een leek

Bericht door m.kolsters. » ma 25 mar 2013, 12:05

Het is niet dat hij geen bijen mag gaan houden, maar als er een nieuwe imker in de omgeving gaat beginnen is het probleem metteen geboren en zullen de buren metteen gaan klagen om dat ze dan al weten wat er komt.
Ik zeg tegen de leerlingen dat als ze op vacatie willen geen bijen moeten houden, het is altijd de drukste tijd.
Wees niemand tot last met je hobby, honden poep voor je deur is ook niet leuk.
Tinus Kolsters

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Vraag van een leek

Bericht door renske » ma 25 mar 2013, 15:08

Mooi verteld Imkerij Witharen, ik denk dat het een goed beeld geeft van het leven van de bijen en wat de imker daarbij doet. Zomaar een volk neerzetten is net zoiets als je konijn in het bos loslaten als de kinderen erop uitgekeken zijn. Sommigen overleven, de meeste gaan langzaam dood. Je tuin beschikbaar stellen is denk ik een goede optie, met wel het risico dat je besmet wordt met het bijenvirus. Maar dat is een leuke ziekte.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten