water

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: water

Bericht door Alex Mönch » za 13 apr 2013, 14:35

Volgend voorjaar voorzie ik al mijn volken van voerbakken met water totdat de nektar goed binnenkomt.
Waarom zou ik het ze moeilijk maken,als ik met een voebak gevult met water ze een handje kan helpen ? :D

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: water

Bericht door Bart de Coo » za 13 apr 2013, 15:01

Alex,

Nemen ze het op? Ik maak me nooit zo'n zorgen om water, omdat de bijen dat kennelijk toch wel vinden. Maar nu had ik onlangs iemand die mij aanklampte omdat de bijen massaal water komen halen in tuinvijvers. Ik zei dat die toch niet steken en dat ik dat altijd wel een gezellig gezicht vind. De man was niet zo onder de indruk. Zou water voeren een oplossing zijn? Dus nogmaals, nemen ze het water op? Roer je er misschien een beetje honing door of zo?

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: water

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 13 apr 2013, 15:06

Ik ben ook erg benieuwd! Drinken ze echt grote hoeveelheden, bijv. 100den ml....of is het allemaal gewater in de marge...

gr.
JP

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: water

Bericht door Eddy Geurtsen » za 13 apr 2013, 15:14

Ik vraag me af of het voeren van water de oplossing is. Jaren geleden kreeg ik ook klachten van massale zwermen waterhalende bijen bij een (water)tuinornament. Naar aanleiding daarvan heb ik een vijver aangelegd met ruime landingsgelegenheid voor mijn bijen. Het is er steeds een drukte van belang, ze zitten als varkens aan de trog, naast elkaar water op te nemen. Deze drukte houdt aan totdat de eerste flinke dracht zich aandient.

De drukte bij mijn vijver is soms wel erg groot. Ik kan me voorstellen dat, als je geen bijenvriend bent, dit tot irritaties kan leiden. Maar nogmaals: of water voeren de oplossing is? Drijfvoeren zou dan hetzelfde resultaat moeten hebben omdat er dan immers ook veel water wordt opgenomen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: water

Bericht door Alex Mönch » za 13 apr 2013, 15:16

Ze drinken geen grote hoeveelheden,maar zijn wel constant aan het drinken.
Blijkbaar vinden ze het toch wel handig op loop afstand :D
En zeg nou zelf,als je dorst hebt loop je toch liever ff naar de keuken voor een glas water,dan dat je het bij 1 van je buren uit de kraan moet stelen :D
Ik voer mijn bijen zo veel eind zomer,dat ze nog vollop voorraad hebben..eerder te veel dan te weinig...als ik zou drijfvoeren,zouden ze ruimte gebrek krijgen door het extra suikerwater dat ze moeten opslaan.Ik hou het op een voerbak met water.

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: water

Bericht door Egbert » za 13 apr 2013, 20:51

Ik heb in mijn tuin2 vijvers liggen. Vorig jaar haalden ze er massaal water.
Vanmiddag heb ik er weer op gelet, maar ik kan geen bij bij de vijvers vinden. Blijkbaar zoeken ze het water verderop, indien ze water nu nodig hebben.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: water

Bericht door alfa vulgaris » vr 19 apr 2013, 18:46

Zonet na een bui hele bups bijen naar buiten.
ALLEMAAL water halen.

Ze zullen nu wel echt zijn gaan broeden.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: water

Bericht door bee-tree » za 20 apr 2013, 09:21

Goeie morgen , wat een lange lijst met bezorgde imkers. Terecht. Het laatste woord over leven brengend water is
hopelijk nog niet gesproken, nu er weer een Noord-Noordoostelijke luchtstroming is begonnen. Gisteravond
heb ik mijn drinkschalen en kuipen afgedekt met plastic om te sterke afkoeling van het natte mos wat er
in ligt tegen te gaan. De bijen kunnen kou vatten als ze ijswater opslurpen ? Slecht voor je eigen maag
zegt moeder de vrouw. De afgedankte koekepannen en kinderbadjes - bij voorkeur gevuld met Veenmos-
staan pal naast en tussen de kasten. Toen de afgelopen week goede dracht was werden mijn "kroegen" bijna net zo druk
bezocht als voorheen. Bijen zijn bloemvast ,maar ook plaatsvast. En...gemak dient de mens, zoals een vorige spreker al zei.
Afgelopen jaren legde ik op de raten wegbermflesjes", waarin energiedrank had gezeten. Die hebben
van die ingenieuze afsluiters die je in verschillende standen kunt zetten.Probeer ze buiten de kast eerst uit. Ik zorgde dat er in horizontale stand
telkens een nieuwe druppel werd gevormd als de bijen er aan zogen. Het is wel wat meer werk . Je moet het
snel kunnen doen om geen warmte verloren te laten gaan. Dus geen afdekplank of zoiets onhandelbaars op de raten.
Het water wordt door het volk lekker warm. Eigenlijk is mijn manier onhandiger dan die van een vorige "spreker"
en van bedenkers van de Moo Bee Hive kast , maar ik heb ervaren dat de bijen niet graag de relatief hoge drempel
van de voerbakjes over lopen.
Tenslotte: Weet ook iemand hoeveel zout je aan het drinkwater kan toevoegen en wat voor soorten zout ,
om ze weg te houden van oppervlaktewater, dat volgens recente berichten schaadstoffen bevat voor de vissen
en mensen en onze kwetsbare bijtjes. Groeten van Zjef

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: water

Bericht door bee-tree » wo 10 mar 2021, 11:40

bee-tree schreef:
ma 01 apr 2013, 10:25
Tot tranen met tuiten toe bewogen, omdat zijn bijen in maart belabberd vlogen, lekten zijn ogen,hij proefde zout, de Noordenwind woei straf en koud.
Gehuld in dikke wollen kleren, eentje zelfs gevuld met veren, liep hij radeloos rond, verkleumd en met verbeten mond.
Tot overmaat van ramp, knapte in zijn hoofd de spreekwoordelijke lamp; verstoken van wijze raad, ging hij over tot een onbezonnen daad.
Terwijl de poolwind ijzig blies, negeerde hij het "laat met rust" advies, ontblootte het kwetsbaar volk, verloren ging meteen een warme wolk.
Tranen rolden van zijn wangen, hij probeerde ze met snotdoek op te vangen, maar vingers waren koud en stijf, hij rilde over heel z"n lijf.

Toen geschiedde een klein wonder, voor een gelovige niet bijzonder,
de bijen likten de waterlanders op, die drupten van imkers betraande kop.

Ze slurpten gulzig van het zilte nat, als was het godendrank uit een honingvat;
de imker voelde terstond, dat in zijn brein een strijd ontstond;
moet hij bijenbroeders en zusters adviseren ,
de volken pas na half april met een intern bezoek te vereren,
of moeten zij trachten nog een paar weken te wachten ?

Wie net als ik zich niet meer kan bedwingen, en wil weten of hij
en de bijen in 2021 met de Pasen ondanks corona kunnen zwingen,

hij geve zijn tranen boven zijn biekes de vrije loop,
dan gloort er misschien nog een flinke sprankel hoop,
op een bekroonde royale water- en nectar- en pollenvaart,
na de voorbije eerste te droge en koude 10 dagen van maart.
Deze - in wanhoop ontsproten opnieuw berijmde hartekreet -
past bij het topic Webcam Duitse honingbijen. Zj. :b10:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: water

Bericht door Hans van der Post. » do 11 mar 2021, 00:14

Water.
Als het regenachtig weer is zie je op de natte vliegplank bijen waterhalen.
Als het koud en droog geen vliegweer is kun je ook een paar natte sponzen op de plank leggen.
De bijen vinden het zeer snel als of het honing is.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten