Handjevol bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Handjevol bijen

Bericht door nieuweling » do 28 mar 2013, 18:01

Beste mensen,

Ik heb daarnet eens naar 1 van mijn kasten geluisterd met een stethoscoop. Ik hoorde geen gezoem en vreesde dat het volk dood ging zijn.
Ik haalde het deksel eraf en wat concludeerde ik. Dat er nog maar een handjevol bijen over was.
Ik heb onmiddelijk een 6 ramer erbij gehaald en het raam waar het handjevol bijen opzat in de 6 ramer gestoken samen met 5 voedingsramen die nog bomvol zaten. De koningin heb ik gezien en ze leefde nog.

Ik vrees ervoor dat dit volke het nog zal overleven, maar dat zou spijtig zijn want het was mijn beste moer.
Wat denken jullie? Heeft dit handjevol bijen nog kans om te overleven?

Groetjes

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Gerard Boswinkel » do 28 mar 2013, 19:16

Beste Nieuweling,

Als je de Duitse taal machtig bent, dan even deze link lezen en ook zo handelen.

https://www.landlive.de/boards/thread/12558/page/1/

Ook in een 'imkernieuws' heeft deze werkwijze gestaan.

Groeten en succes,

Gerard

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 28 mar 2013, 19:54

Ik heb ook zo'n volkje inmiddels :cry: .
Ik vraag me af of het de komende dagen overleeft. Er is een klein kansje.
Mocht het nog een week overleven, dan heb je kans als je extra bijen aan toevoegt dat je de K. kunt behouden.
Niettemin is dit sterk af te raden. De kans bestaat dat het volkje toch sterk verzwakt is en aan bepaalde ziektes lijdt.

gr.

JP
JP

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door nieuweling » do 28 mar 2013, 21:45

Gerard Boswinkel schreef:Beste Nieuweling,

Als je de Duitse taal machtig bent, dan even deze link lezen en ook zo handelen.
Helaas is mijn Duits niet zo goed :(

floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door floppie » do 28 mar 2013, 23:40

Ik had vorig jaar ook zo'n volk maar ik had ook een veel sterker volk met toen al 6 ramen broed, ik heb toen een raam uitlopend broed met bijen op maar zonder koningin uit de grote kast gepakt en deze in het kleinere volk gezet waarin nog een hondertal bijen en een koningin zaten.

Deze kast is vervolgens gestaag gegroeid en deze heb ik zonder problemen in drie afleggers verdeeld om nieuwe volken te maken.

Het is momenteel wel geen ideaal weer om van deze trucjes uit te halen, veel te koud, maar vanaf het warmer weer wordt en ik een dergelijk volk vaststel, geef ik het zeker op die manier nog een laatste kans.

Groetjes,

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door m.kolsters. » vr 29 mar 2013, 11:54

Als je 4 slechte volken bij elkaar doet heb je nog een slecht volk.
Dus pas op je mag redden wat je redden kan maar nooit met een goed volk.
Wacht maar de tijd en de temperatuur zal het leren, je kan nu niets dan een pak voer geven.
Tinus Kolsters

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 29 mar 2013, 22:00

Hoi Nieuweling,

Jammer voor je dat je geen Duits kunt. Er verschijnen namelijk veel interessante artikelen over bijen in het Duits. Je hebt geluk dat het principe van de handeling ook in het 'imkernieuws' heeft gestaan. Dit is gepubliceerd:

Achterblijvers
Ondanks de goede zorgen van de imker kan een volk achter blijven in zijn ontwikkeling. Dit zou echter in een goede imkerpraktijk een uitzondering op de regel moeten zijn. Volken, die medio maart over 4 of minder bezette straatjes beschikken moeten geholpen worden. Mits ze over een leggende koningin (niet darrenbroedig) beschikken, kunnen de volken als volgt geholpen worden:
Vervang ca 2 a 3 volle voerramen naast het broednest door 2 a 3 uitgebouwde vrij nieuwe ramen. Plaats op een goed ontwikkeld buurvolk een moerrooster en plaats het achtergebleven volk met broedbak zonder de kastbodem op dit moerrooster.
De warmte en bijen van het "ondervolk" zorgen voor een voortvarende ontwikkeling van het "bovenvolk". Beide volken zullen zich door de 2 gescheiden koninginnen snel ontwikkelen. Na 4 tot 5 weken kunnen beide volken weer gescheiden worden. Het bovenste volk komt op de standplaats van het onderste volk te staan, zodat het ook nog versterkt wordt met de vliegbijen.

Als je nu nog Duits zou kunnen lezen, dan zou je in de link die ik gegeven heb, zes pagina's met praktijkervaring hebben kunnen lezen. Daarnaast staan er ook een paar vragen in.

Misschien toch een beginnerscursus Duits volgen :be8:

Groeten...................

Gerard

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 29 mar 2013, 22:07

Achterblijvers
Ondanks de goede zorgen van de imker kan een volk achter blijven in zijn ontwikkeling. Dit zou echter in een goede imkerpraktijk een uitzondering op de regel moeten zijn. Volken, die medio maart over 4 of minder bezette straatjes beschikken moeten geholpen worden. Mits ze over een leggende koningin (niet darrenbroedig) beschikken, kunnen de volken als volgt geholpen worden:
Vervang ca 2 a 3 volle voerramen naast het broednest door 2 a 3 uitgebouwde vrij nieuwe ramen. Plaats op een goed ontwikkeld buurvolk een moerrooster en plaats het achtergebleven volk met broedbak zonder de kastbodem op dit moerrooster.
De warmte en bijen van het "ondervolk" zorgen voor een voortvarende ontwikkeling van het "bovenvolk". Beide volken zullen zich door de 2 gescheiden koninginnen snel ontwikkelen. Na 4 tot 5 weken kunnen beide volken weer gescheiden worden. Het bovenste volk komt op de standplaats van het onderste volk te staan, zodat het ook nog versterkt wordt met de vliegbijen.
Medio maart 4 of minder bezette straatjes.... Ik vind een en ander wel wat misleidend, want we hebben het hier in deze rubriek over een handvol bijen. Dat is nog niet eens 1! raam bijen. Mss. hoogstens een 1/3 raam bijen en dat dan aan 1 zijkant. Geldt deze methode dan nog? En kruipen de bijen uit het goede volk omhoog naar het handje bijen. Ik betwijfel het allemaal.

gr.
JP

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 29 mar 2013, 22:34

Hoi Jelte,

Even de zes Duitse pagina's lezen dan zul je lezen dat ook erg kleine volkjes nog gered kunnen worden op deze manier. Een alternatief is natuurlijk de 'Monatsbetrachtung' van de maand maart 2010 van Pia Aumeier lezen.

http://www.imkerschule-sh.de/sites/defa ... 3-2010.pdf

Op pagina 68 links onder begint het stukje. Onder aan de pagina staan een drietal foto's. Ik denk dat je dat bedoelt toch? Als je naar de foto rechts kijkt dan ziet dat er al heel anders uit. Lees dan ook even wat er aan tekst onder de foto's staat. Ik denk dat dit de methode is voor Nieuweling.

De zes Duitse pagina's geven nog meer praktijk info. Daarnaast geven die zes pagina's ook aan dat het niet altijd lukt.

Groeten...................

Gerard

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Handjevol bijen

Bericht door maartenkleijne » za 30 mar 2013, 04:35

Al eens eerder verteld maar het herhalen waard:
Voor de winter een groot volk op twee broedbakken op een ver van huis stand.
Eind maart (beter weer dan nu) deksel opgetild, geen bij te bekennen, veel beschimmelde ramen, dus ik dacht 'volk dood helaas'.
Lege kast achter in de auto om thuis schoon te maken.
In de de achteruitkijkspiegel verschenen een stuk of vijf bijen op de achterruit. Thuis kast helemaal opgemaakt en op 1 raam zaten nog een stuk of 20 bijen met een koningin en vrijwel geen voer en geen dode bijen. Soort verdwijn-ziekte.
Kast gauw dicht en zak apifonda erop op hoop van zegen. Een week later, mooi weer, begon er nu en dan een enkele bij te vliegen. Eind april nog steeds, ietsje meer leek t wel. Op 1 broedkamer gezet met alleen schone ramen, inmiddels een klein broednestje van een hand groot. Eind mei leek het een volkje aan het worden. Eind juni een honingkamer erop, want ze leken nog iets te willen groeien.
Begin augustus een geheel volle honingkamer eraf en een lege broedbak erop. Eind augustus een flink volk op twee broedbakken.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 45 gasten