Biemeiskes en spitsmuizen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » do 11 apr 2013, 11:09

Is er al eens een vergelijkend onderzoek gedaan naar de biemeiskes- en spitsmuizenstand ?
In de lange afgelopen winter 12/13 heb ik bij de helft van mijn 20 volken geconstateerd dat ze meer dan in vorige jaren
bezoek hebben gehad van spitsmuizen ondanks muizengaas tegen de vliegopeningen aan.
Spitsmuizen en Koolmezen ( Biemeiskes in Limburg geheten) zijn grote liefhebbers van vliegspiervlees.
Je vindt de leeg gevreten rompen niet alleen op en rond de bijenwoningen, maar vooral op de kastbodem
en ratenbedekking; tevens in de kastlade. Daar liggen tientallen vleugeltjes en keuteltjes als een spitsmuis
in actie is geweest. Sommige keutels zijn van bosmuizen die te dik zijn om binnen te dringen. Zij zoeken
naar wat eetbaars in het mul.
Hoe denken jullie over de volgende stellingen ?
1.Bijenhouders zorgen gewild en/of ongewild voor brood op de plank van spitsmuizen en koolmezen in het koude jaargetijde
wanneer er nauwelijks andere insecten voorhanden zijn; hoe kouder de winter, hoe groter de voedselnood.
2.In de buurt van bijenstanden is het aantal spitsmuizen en koolmezen significant groter per vierkante kilometer dan in
vergelijkbare biotopen waar bijenvolken ontbreken.
3.Bijenhouders zijn niet alleen nuttig voor onze voedselproductie maar ook voor de instandhouding van insectivore vogels
en zeldzame kleine zoogdieren, dus in dit geval de niet-zeldzame biemeiskes en de zeldzame spitsmuizen.
Daar zouden we de goegemeente veel meer op moeten wijzen, vooral de apifoben,dus de bijenbangeriken.

P.S. Ik heb in februari j.l. 2 Bosspitsmuizen gevangen en gister 2 Dwergspitsmuizen. In de herfst 54 Halsbandbosmuizen
en 21 gewone Bosmuizen. Ik vang ze in trapvalletjes tussen en in de kasten. Breng ze vervolgens minstens 1 km weg
naar onbewoonde wildernis en geef ze daar de vrijheid als prooi voor valk en uil, wezel en hermelijn, Grote en Blauwe reiger,
Vos en Steenmarter,enz.
In onze schuur hebben sinds 1987 continu Kerkuilen gebroed, maar in 2011 is de kist ingepikt door Bosuilen.
Verklaart dit misschien dat op ons erf thans meer spitsmuizen in leven blijven. Van de Kerkuil is bekend dat hij
een grote liefhebber is van spitsmuizen. De Bosuil meer van vogels, hoewel dat niet te merken is aan onze zangvogels
bij huis. Hier elke dag 15 Koolmezen,6 Pimpelmezen,12 merels ,20 Geelgorzen,25 Vinken,2 Boomklevers, 2 Roodborstjes
op de voerplaats. Koolmezen leid ik van de bijenkasten af met havermout en vet. De hele dag is hun tafeltje gedekt. Groeten van Zjef

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door dineke » do 11 apr 2013, 19:41

Wij hebben hier een jonge, zeer actieve kat. Sindsdien geen muis meer gezien. Hoe zien die beestjes er ook al weer uit? :lol:
Groetjes, Dineke.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door jjmvaningen » do 11 apr 2013, 20:05

dag bee-tree,
mooi dat er meer is dan alleen bijen.
(grappige term voor koolmezen overigens. biemeiskes)

je stellingen.
1.Bijenhouders zorgen gewild en/of ongewild voor brood op de plank van spitsmuizen en koolmezen in het koude jaargetijde
wanneer er nauwelijks andere insecten voorhanden zijn; hoe kouder de winter, hoe groter de voedselnood.
2.In de buurt van bijenstanden is het aantal spitsmuizen en koolmezen significant groter per vierkante kilometer dan in
vergelijkbare biotopen waar bijenvolken ontbreken.
3.Bijenhouders zijn niet alleen nuttig voor onze voedselproductie maar ook voor de instandhouding van insectivore vogels
en zeldzame kleine zoogdieren, dus in dit geval de niet-zeldzame biemeiskes en de zeldzame spitsmuizen.
Daar zouden we de goegemeente veel meer op moeten wijzen, vooral de apifoben,dus de bijenbangeriken

antwoord mijnerzijds:
ad 1. dat bijenhouden als neveneffect heeft dat derden voer vinden, herken ik. ik zie in de egelkeutels ook wel bijenresten (naast kevers). dat de muizen ermee aan de haal gaan herken ik ook (spitsmuis). en dat zomers bij mooi weer de boerenzwaluwen wel erg aanwezig zijn bij mn bijenstand is ook waar. zomers pikken de huis/ringmussen ook het nodige wegb bij de vliegplank. ook dat het bij mij nestelende pimpelmezengezin de bijen ophaalt (op de grond en van de vliegplank).
ad 2. dat weet ik niet. ik voer de vogels bij., dus geen eerlijk antwoord.
ad 3. mee eens.

groet, jacques

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » vr 12 apr 2013, 08:25

Goede morgen Dineke.Bedankt voor je advies,maar we hebben al katten; die van de buren, die zie ik regelmatig
op ons ongemaaid bijenweitje. Maar die zijn te dik om vliegensvlugge spitsmuizen te grazen te nemen. Bovendien
lusten ze die niet. Bovendien: laat de katten maar log blijven, want vogels zijn me lief, zelfs koolmezen, de Nederlandse
Bijeneters . Vandaar Biemeiskes genoemd, leerden we van jongs af aan. De echte Bijeneters zijn in Limburg sinds een paar jaar
gearriveerd als broedvogel. Dineke, hoe is het met de vogeltjes gesteld rond jullie huis; hoe gaat jullie kat daar mee om ?
Ik jaag de katten van de buren niet meer bij onze bijenkasten weg omdat de koolmezen er niet meer zo durven te
komen. In de winter heb ik 2 vogelverschrikkers en een kunststofuil bij de kasten staan maar daar wennen de mezen
snel aan. Bovendien noemen enkele fatsoensrakkers onder de "schiere iemenhouders" dat op z"n grunnigs "n rommeltje.
Ik kan de volgende ontboezeming niet onderdrukken: Wat zit de wereld toch ingewikkeld en mooi in elkaar,vind je niet ?

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » vr 12 apr 2013, 09:01

Goede morgen Jacques van Ingen, bedankt voor je snelle reactie. Je bent een betere observator
dan ik ,want dat van ons egeltje wist ik niet. Pimpelmeesjes en Roodborstjes vond ik soms ook
verdacht bezig. Gierzwaluwen en Boerenzwaluw en Huiszwaluw en Zand-of Oeverzwaluw kunnen
alleen in de zomer wat bijen pakken als er toch genoeg van zijn. Alleen zou je ze met potdeksels
moeten verjagen boven je stand op de momenten dat er bruidsvluchten gemaakt worden. Dat zouden
ze ook op Tessel en Ameland en Schiermonnikoog moeten doen.
Het lukt jou vast wel om ook eens te letten of de Gewone pad, Bufo bufo, ook bijen van de vliegplank
plukt als de bijen op zwoele avonden de overvloedig binnengebrachte nectar aan het indampen zijn.
We moeten ons dan in de schemering vlak naast de kast posteren. Dan kun je tevens genieten van het
heerlijk aroma en gezang (van bijen en nachtegaal). Als je de kasten niet in militaire slagorde zet,
dus niet pal tegen elkaar aan, dan is er aan de andere zijde van de kast plaats voor je wederhelft,
want: Gedeelde vreugd.......
Uit je commentaar op stelling 2 blijkt dat je van zuivere wetenschap houdt, dus objectief,
vrij en onbevooroordeeld kunt denken en doen. Zou jij een pilotonderzoekje kunnen doen om mijn
hypothese te kunnen verwerpen of bevestigen dat bijenhouders bijen offeren,hetzij gewild,hetzij ongewild
tot nut van de insectenetende fauna ?
Tot slot: Ik ben vergeten achter Grote het woord zilver te zetten. Dus het moest Grote zilverreiger zijn. GroetenvanZjef

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door dineke » vr 12 apr 2013, 19:53

Hallo Bee-tree,

Met de vogels hier gaat het prima. Ik voer ze dagelijks. Aan de kat zijn ze gewend: ze houden hem scherp in de gaten. Komt hij te dicht bij, dan gaan ze even in de boom zitten.
Het nestkastje voor de koolmezen hangt op zo een plek en hoogte dat hij er niet bij kan. Toen de koolmezen dit voorjaar begonnen met nestelen, zat hij wel regelmatig likkebaardend naar boven te kijken. Inmiddels heeft hij het opgegeven.
Ook de vogels op de voerplank bekijkt hij nauwelijks meer - hij weet nu wel dat hij ze niet te pakken krijgt. Hij kan nou eenmaal niet vliegen ... Ook de bijen behandelt hij nu met respect: hij probeert niet meer om ze te vangen, en: hij loopt niet meer voor de kast langs! Een echte imker-kat dus :) .

Groetjes, Dineke.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » za 13 apr 2013, 09:16

Dineke, gefeliciteerd met jouw katje dat jij zelfs een echte imkerkat noemt vanwege zijn
wegvangen van muizen rond de bijenkasten. Je spreekt van hem. Dan is het dus een kater. Je hebt hem
toch zeker niet laten castreren ? Een kater met met snelle-leergenen daar moet je mee fokken.
Veel plezier van je poezig snoesje. (sorry,ik kan het rijmelen niet laten) GroetenvanZjef.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door jjmvaningen » za 13 apr 2013, 19:19

dag bee tree,
al kost het mij een of meerdere volken (wat tot op heden niet het geval is :wink: ) dan nog vind ik het prima dat de (boeren)zwaluwen de nodige bijen wegvangen.
geen enkel probleem. zij vliegen op eigen kracht van noord naar zuid (ik niet). ook de andere bijenzoekers (pimpelmezen, koolmezen, zel;fs de spreeuwen, de egels) zijn van harte welkom. er is overvloed.
groet, jacques

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » zo 14 apr 2013, 19:33

Jacques, zo denk ik er ook over. Zeker nu volgens de berekening van de NBV de uitwintering meevalt tot
een week geleden, dus een week voor de huidige prachtige zondag 14 april 2013 waarop karrevrachten
bakstenen van pollen aangevlogen werden. Door de drukte in de aanvliegroute strandden de nodige bijen
buiten de vliegplank. Gelukkig heb ik tijdig aan baanverlenging gedaan.Vandaar konden ze veilig naar
de verbrede vliegspleet taxi-en. Van zulke volken gun ik er wel de nodige aan de Boerenzwaluwen
die gisteren zijn gearriveerd. Sommige volken kunnen wel wat missen om de zwermdrift te onderdrukken.
Helaas zijn 4 van mijn volken uitgemoord door de Spitsmuizen tengevolge van het tekort aan andere insecten
in dit te koude voorjaar. Gelukkig dat mollen die verwant zijn met spitsmuizen zich niet zo plat kunnen maken
als een neuro. Spitsmuizen behoren niet tot de muizen; muizen behoren tot de alleseters (huis- en bosmuizen)
of tot de planteneters(de woelmuizen ).

P.S. Ik hanteer het begrip uitwinteren op de manier waarop akkerbouwers het gebruiken. Zegt de boer:'Je hoeft met de bijen
niet te komen want het Koolzaad is uigewinterd" dan is het zo slecht door de winter gekomen dat hij het moet omploegen en
een zomergewas moet gaan inzaaien. Gelukkig is het meeste Koolzaad goed door de winter gekomen; het heeft de winter
overleefd ,al ligt de ontwikkeling 4 weken achter. De eerste bloei zal de eerste of tweede week van mei zijn althans in de Eemsdelta Afgelopen jaren
was het al half april dat de boeren op de volken zaten te wachten,

Waarom noemt de NBV niet het aantal imkers dat aan de enquete heeft meegedaan ? Die kwam te vroeg omdat de zorgzame
imker niet in de bijen gaat rommelen in weken dat de buitentemperatuur te laag is en er al broed is

Ik hoop dat jouw voorbeeld navolging krijgt, indachtig de spreuk LEVEN EN LATEN LEVEN.
Buena notte, Zjef

vdiesveld

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door vdiesveld » wo 17 apr 2013, 22:32

Over spitsmuizen gesproken. Vandaag er achter gekomen dat er in mijn kast iemand wel erg goed overwinterd heeft. Gelukkig betrof het twee jaar oude raat die toch al vervangen moest worden in de onderste bak. De bijen zelf hebben in de bovenste bak overwinterd en zijn door de puinzooi heen gewoon bovenin met een keurig broednestje begonnen.
Bijlagen
spitsmuis.jpg

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 48 gasten