Twee moeren in een volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 14 apr 2013, 16:47

Afeglopen jaar heb ik in september de moer van mijn f16 volk vervangen door een buckfast moer van Hennie. In die volk kwam ik een ongemerkte moer met stompjes als vleugels tegen. Vreemd, maar ik zag brias, dus ik ging er vanuit dat het de moer van Hennie was waar de verf vanaf was gegaan. Een stukje verder in de kast kom in op een raam met alleen voer de oer van Hennie tegen, etjes met gele stip. Dus... Twee moeren in mijn volk en ik ben een beetje bang dat de vleugelloze moer nu de leggende moer is, terwijl die fijne buckfast van Hennie nu niets meer doet. Maar zeker weten, doe ik dat ook niet natuurlijk.
Hebben jullie zoiets ooit meegemaakt en wat moet ik nu doen?

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door J.L.Trip » zo 14 apr 2013, 18:34

Het komt vaker voor.
Oplossing: Splits het volk in 2 broedbakken met en rooster ertussen, doe in iedere bak een moer, over 2 dagen weet je wie er legt.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 15 apr 2013, 08:22

Bedankt! Ik ga dit van de week even doen. Het volk zit nu op 1 BK, dus moet ik ook een tweede bij plaatsen. Wat is verstandig, ook wat broed in de nieuw te plaatsen BK doen?

Wat ik me wel afvraag is hoe die tweede moer in mijn kast is gekomen. Als het een dochter is van mijn gekochte moer, dan is ze nog heel laat uitgekomen en bevrucht (einde september). Bovendien is erg raar dat ze geen vleugels heeft, alleen twee stompjes. Bij de rest van mijn bijen heb ik geen gekreukelde vleugeltjes gezien, dus ik verwacht ook geen extreem hoge varroadruk. Ik had uiteraard gisteren geen varroalade bij me, die zal ik ook deze week plaatsen.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door rostohar » ma 15 apr 2013, 10:45

Santtu, hoe heeft die koningin zonder vleugels een bruidsvlucht kunnen maken? Ik zou haar uit het volk halen. Het is een zwaar beschadigde koningin uit een wisselcel.
Als die moer van Hennie vorig jaar eitjes legde kun je er van uit gaan dat ze dat nu ook doet.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 15 apr 2013, 10:55

rostohar schreef:Santtu, hoe heeft die koningin zonder vleugels een bruidsvlucht kunnen maken? Ik zou haar uit het volk halen. Het is een zwaar beschadigde koningin uit een wisselcel.
Als die moer van Hennie vorig jaar eitjes legde kun je er van uit gaan dat ze dat nu ook doet.
Wat wel vreemd is dat juist de beschadigde moer bij het broed rondliep en de moer van Hennie op een raat met alleen voer. Kan het zijn dat de moer van Hennie gestopt is met leggen door de aanwezigheid van deze moer? Ik had haar in een knijper en ze leek de overigen bijen wel aan te trekken. Ik heb overigens normale werkstercellen gezien, niet alleen darren.

Is het een idee om de beschadigde moer met een bekertje bijen in een Apideakastje te stoppen en de gemerkte moer te laten zitten? Ik ben een beetje bang de beschadigde dood te maken, terwijl de andere moer ook niet meer aan de leg is...

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door rostohar » ma 15 apr 2013, 12:17

Santtu, die jonge moer is door DWV aangetast en heeft verschrompelde vleugels. Zij kan niet vliegen en heeft geen bruidsvluchten gemaakt en is dus niet aan de leg. Of ze onbevruchte eitjes legt is ook maar de vraag omdat ze veel erger beschadigd kan zijn dan dat je kunt zien. Ik zou zeggen: "Er uit met dat ding" want een koningin kun je dat nauwelijks noemen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 15 apr 2013, 13:06

Okee, Woensdag kan ik tussen het werk door wel even naar mijn volken om die moer eruit te vissen. Dank je!
Ik zal ook gelijk de varroalade's plaatsen, want dit kan slecht nieuws zijn natuurlijk...

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door rostohar » ma 15 apr 2013, 13:49

Die misvormde koningin is in het najaar uitgelopen en toen beschadigd. Als je in december/januari oxaalzuur hebt gedruppeld hoef je je over varroa nu geen zorgen te maken.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 15 apr 2013, 14:00

Yep, heb ik netjes gedaan! Bedankt Henk!

Zou het overigens niet normaal zijn dat deze moer afgestoken zou worden? Rare bijen...

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door rostohar » ma 15 apr 2013, 22:18

Als ze ook nog eens geen feromonen afgeeft wordt ze niet eens herkent als koningin.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten