IJsazijn stank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

IJsazijn stank

Bericht door FerryB » zo 21 apr 2013, 12:51

Ik heb de honingramen de afgelopen winter in een oude diepvries gehad en een schaaltje met ijsazijn en wat watten bovenop de raten gezet.
Zien er dus nog prima uit maar hoe krijg ik die lucht weg.

Als je die vriezer opendoet slaat de ijsazijn lucht je te gemoed terwijl de ijsazijn al maanden weg is uit die diepvries.
Ook de honingramen hebben die sterke lucht en die heb ik nu dus al twee weken boven in de stal hangen.
Nu beginnen de muizen er aan te vreten dus moeten ze toch weer terug in die vriezer of op de volken.

Nou is mijn vraag hoe doen jullie dat of maakt het niet uit als je die ramen gewoon weer op het volk zet.
Volgens mij gaat de honing daar dan toch ook naar smaken.
Ik heb nu zoiets van ik gebruik dat nooit meer.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: IJsazijn stank

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 apr 2013, 13:28

Ik heb er nul eravring mee, om de reden die jij noemt. De stank, maar ook vanwege de eigenschappen. Inademing is schadelijk.

Het schijnt (van horen en zeggen) dat de bijen erin duiken als je de raten erop zet....die maakt het niet uit. maar iemand moet het maar zeggen als het niet zo is.

Zelf bewaar ik de ramen droog in een oude niet functionerende vriezer(= met restjes voer, maar niet dus niet nat en geslingerd). Is niet gedesinfecteerd. Hier en daar wel eens een raam met wat schimmel. Ook in de vriezer. Die gaat er dan uit en de smelter in. Over het algemeen gaat dit redelijk goed. Ik heb nu een vochtvreter in de vriezer staan die overtollig vocht afvoert en dan nauwelijks nog problemen.
JP

Happy Bee
Berichten: 4
Lid geworden op: za 06 apr 2013, 21:55
Contacteer:

Re: IJsazijn stank

Bericht door Happy Bee » zo 21 apr 2013, 15:13

Zonder ontsmetting heb je wel kans dat de stuifmeelmijt alle stuifmeel vernietigt die nog in de raten zit.
Het gevolg is een hele lading poeder onder en in de raten.
Eerst goed bevriezen en dan goed afsluiten is ook een oplossing.

Groeten, Bee Happy.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: IJsazijn stank

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 apr 2013, 17:02

De stuifmeelmijt alle stuifmeel vernietigt die nog in de raten zit.

Dit klopt. Ik heb hier ook wel eens last van. Ik probeer daraom ook nooit langere tijd stuifmeelramen op te slaan.
Dit jaar ga ik poedersuiker strooien op de ramen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: IJsazijn stank

Bericht door m.kolsters. » zo 21 apr 2013, 17:50

Op de Ambrosius hoeven doen ze ontsmetten met ijsazijn, kan dan ook geen kwaad.
Zet er de kasten maar op als ze een uur in de verselucht hebben gestaan.
Tinus Kolsters

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: IJsazijn stank

Bericht door FerryB » zo 21 apr 2013, 23:21

Dus na even gelucht te zijn kan ik die ramen gewoon gebruiken?

Zijn er nog meer ervaren imkers die hier iets over kunnen en willen zeggen, want die lucht is wel heel erg sterk hoor.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: IJsazijn stank

Bericht door Jaap v.Popering » ma 22 apr 2013, 09:29

Ik gebruik het al heel veel jaren ,en wanneer het soms noodzakelijk is hang ik deze zonder problemen zonder te luchten in mijn volken ,maar bij voorkeur een of twee dagen luchten .

De ramen waar de muizen aan gevreten hebben zou ik omsmelten want die willen de bijen echt niet .

Jaap v P

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: IJsazijn stank

Bericht door bee-tree » di 23 apr 2013, 08:31

Goeie morgen FerryB,je vraagt nog meer reacties. Ik weet niet of ik nog wat kan toevoegen aan wat mijn
geachte voorgangers al hebben gezegd. Ik volg het voorschrift op de fles . Plaats 1 keer een portie op de raten.
Vul jij de schaaltjes soms de hele winter aan ? Dat is niet nodig. Bovendien verdampt het minder goed bij lage temperaturen.
Ik laat ze minstens een week luchten alvorens ze op de volken worden geplaatst. Er zit dan nog wel een luchtje aan mar ik heb
geen slachtoffers onder de bijen zien vallen. De bijen kunnen wel wat verdragen als het om biologische middelen gaat.
Bij ondeskundige bestrijding van Varroa met mierezuur en oxaalzuur vallen wel wat doden.
Ik schuif de honingkamers met raten en al in drie gedemonteerde hoge koelkasten en plaats meerdere schoteltjes ijszaijn er op
Heb ik meer raten op te bergen dan haal ik na een week wat kamers met raten uit de ijsazijnkasten. Die schuif ik vervolgens in
het grootste formaat stevige plastic zakken. Doe dat voorzichtig maar wel snel om beschadigingen van de zakken en je slijmvliezen
van ogen en luchtwegen te voorkomen. Het bewaren in die zakken heeft als voordeel dat er minder vocht aangetrokken kan worden
in geval je de raten niet hebt laten uitlikken na het slingeren.
Raten met stuifmeel er in bedek ik met poedersuiker en berg ze hermetisch geloten op in hoge plastic emmers.
Zorg dat er geen muizen zoals ratten bij kunnen komen. Alles waar een honinglucht aan zit
weten ze te vinden. Vooral in een lange winter zoals die van 2013 treedt er hongersnood op . Ze vestigen zich tijdelijk bij imkers die
weliswaar geslingerd hebben maar nog van alles rond laten slingeren. Gelukkig houdt de lucht van ijsazijn ze uit de buurt.
Misschien moeten de imkers die in de wildernis wonen , zoals ik, van wie de volken bedreigd worden door muizen en spitsmuizen
gedurende de winter schaaltjes met ijsazijn achter de kasten plaatsen. Dat de verdamping dan wat langzamer gaat , is niet erg.
Wie denkt hierover met me mee ?. Ik hoor graag een reactie. Groetenvan Zjef.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten