zwerm / zwermlokmiddel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door Paul67 » zo 21 apr 2013, 20:13

Vraag uit nieuwsgierigheid:

Heeft er al eens iemand een kastje ergens geplaatst / gehangen met een zwermlokmiddel en op
die manier een zwerm bemachtigd?

Zo ja, waar werd het kastje geplaatst? In de buurt van een standplaats?
Welk lokmiddel werd gebruikt?

Ik ben benieuwd :)

Groet, Paul

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door jjmvaningen » zo 21 apr 2013, 20:42

zelf heb ik geen zwermlokmiddel gebruikt (qua stof) anders dat een kast met zeer oude raten (de lucht alleen al).
ik zet elk jaar een lege kast bij mijn bijenstal op 20-30 meter afstand (richting zuidzijde).
in al die jaren: 1 jaar een zwerm erin en 1 jaar een zwerm in de boom (waar ik na een week pas achter kwam) :pray:
allen afkomstig van mn eigen stal overigens.
ik ben, net als paul, benieuwd of lokmiddelen gebruikt worden en of deze werken!
groet, jacques

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door Paul67 » zo 21 apr 2013, 20:45

ik ben, net als paul, benieuwd of lokmiddelen gebruikt worden en of deze werken!
Ja dat wil ik dus ook graag weten.
En daarnaast: zijn er zwermen gevangen die niet van de eigen stand kwamen?

Groet, Paul

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door HeHo » zo 21 apr 2013, 21:56

Ik heb het eens geprobeerd,
In de heg enkele takken ingesmeerd en nog wat takken hier en daar maar geen zwermen op die plaatsen.
Dus ik denk dat het niet werkt.

Groetjes Henk

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door alfa vulgaris » zo 21 apr 2013, 23:41

Bijen bijzonderder dan je denkt?

De eerste dag dat ik m'n eerste bijenkast klaar had zaten er allemaal bijen bij een gaatje onder m'n dak.
Ik heb toen de kast buiten gezet en had de indruk dat ze al op de geur van was afkomen,want de bijen namen binnen de korste keren ook even een kijkje in m'n nieuwe kast. Ik had een afspraak een paar dagen later om bijen te gaan halen dus heb niet gezien hoe het is afgelopen.

Op YT gezien dat men in de VS veel citroengras of tinctuurtjes daarvan gebruikt en men beweerd dat het werkt als zwermlokstof.
Ook heb ik iemand gezien die z'n afgedankte koninginnen in alcohol sopt en dat als lokststof gebruikt.
De afmetingen van de kast schijnen ook nogal van invloed te zijn.

Wil nog even aanhalen heb in de rubriek cinematheek een geweldige youtube geplaatst over o.a. zwermgedrag van bijen.
moet je als bijenhouder gezien hebben denk ik : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=fEQ ... =endscreen

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door jossmits » ma 22 apr 2013, 08:11

Je moet ook het boek van Thomas Seeley (van de video hierboven gelezen hebben:"honey bee democraty").
In Frankrijk is een lokmiddel in spuitbus of tube te koop dat Charme d'abeilles heet. Ik heb het wel eens grbuikt in combinatie met een of twee oude raten in de kast. Ik heb op die manier wel eens spontaan een zwerm in kast gekregen. Dus 1 of 2 oude raten in de kast, wat charme d'abeilles op de ramen en wanden van de kast spuiten of smeren. De kast op een hoogte van tenminste een meter zetten met de ingang naar het zuiden en liefst niet te dicht bij de bestaande kasten. Het is minstens zo indrukwekkend om te zien als een zwerm zo'n kast induikt als het afkomen van een zwerm.

Jos

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door bee-tree » do 25 apr 2013, 08:41

Bon matin Paul ofwel goeie morgen, blijkbaar rust in Frankrijk geen TABOE op het gebruik van lokmiddelen.
In Nederland , zo hebben we geleerd, getuigt het niet van ridderlijk gedrag als je een lokkorf of zo iets plaatst.
Je kunt er van beschuldigd worden een roofridder te zijn. In het Westerwolder Landrecht stond de doodstraf
op lokkerij , een vorm van stroperij. Tegenwoordig wordt geen geschreven streekrecht meer toegepast;
misschien wel het ongeschreven recht. Het Nederlands Recht bevat waarschijnlijk artikelen over wat wel en wat
niet toegestaan is in de bijenhouderij. Ik heb vanwege het drukke werk in de volken nu even geen tijd om de
huidige wet door te spitten. Er zijn ook plaatselijke verordeningen, zoals de afstand tot de weg of het pad
die je moet eerbiedigen als je volken bij het Koolzaad of in boomgaarden plaatst. Ik hanteer minstens 30 meter
van de rand van de wegberm. Nu terug naar lokmiddelen. Als je zeker weet dat binnen een straal van 10 km
geen collega-imker bijenvolken heeft staan, dan is de kans heel klein dat je sjtruiper wordt genoemd.
Zoek dat "even "uit. Wel wordt de kans dat zwermen van ver weg komen elk jaar groter doordat er zoveel
bomen met holtes er in als eerste aan de beurt komen om gekapt te worden voor de kachel, nu de energieprijzen blijven stijgen.
Zwermen moeten zich rot zoeken om een fatsoenlijk onderkomen en een gevarieerde bijenwei te vinden.
Veel nazwermen worden niet ontdekt en sterven de hongerdood of worden door Hoornaars van de tak geplukt.
Als er geen imkers waren hadden onze honingbijen nauwelijks mogelijkheden om in leven te blijven. Dat vergeet de goegemeente meestal.
"Ze wil wel brood op de plank, maar niet de stank" verzucht menige boer. (denk als bijenhoeder aan de reinigingsvluchtpoeperij)
We moeten voorkomen dat zwermen zich door het tekort aan natuurlijke nestelplaatsen , vestigen in schoorstenen en spouwmuren.
Dus zorg dat je je eigen zwermen niet laat ontsnappen. Geef voorlichting aan de gezamenlijke buren tijdens een BBQ of een preuverij
van honingproducten; mede, honingwijn, honingwafels die terplekke gebakken worden, zelfgemaakte energiedrankjes in de bekende
wegwerpflesjes(honing, mineralen, scheutje citroenthee er in enz.) honingdropjes en bonbons, enz. Dan letten zij wel op gezwerm. Groeten Zjef

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door jossmits » do 25 apr 2013, 09:36

er rust in Frankrijk zeker geen taboe op. Ik propageer het hier in de buurt. Het vermindert het risico dat er een zwerm zich vestigt tussen raam en luik. Ik zet de zwermvallen dan ook niet om goedkoop aan volken te komen maar om het risico van "wilde vestiging" te verminderen. Ik moet elk jaar weer enkele volken die zich ergens op een ongewenste plaats gevestigd hebben. Dat is vaak toch wel een behoorlijke uitdaging.
Ikbegrijp trouwens in nederland het taboe niet. Je kunt toch afspraken maken wat je met de op die manier gekregen volken doet. Ik geef ze meestal gewoon weg aan een beginnend imker, ik heb genoeg aan mijn eigen volken (zwermen).

Jos

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door bee-tree » vr 26 apr 2013, 10:24

Bon matin Jos,(of zeggen jouw Franse(?) buren s'morgens moi of zoiets ?
Als jij doet zoals je zegt dan kan ik je gelijk geven; jij handelt dan als iemand die zich ontfermt
over zwerfkatten die door vakantiegangers gedumpt zijn. Zo zou in de zomer en nazomer geen taboe
moeten rusten op het aanbieden van 'n tehuis aan nazwermpjes van slordige imkers die te beroerd zijn om
die hoog in de boom hangende armetierige kluitjes te redden, met de smoes: " die zijn waardeloos.
die kosten me te veel tijd en energie om ze door de winter te halen" Het zijn geen apifielen, maar mellifielen,
die er zich zo van afmaken. Ze getuigen er van niet tot de Imkersadel te behoren.
Ik heb nog een verhaal met de titel : Fokken en lokken taboe ? Het staat nog in het klad en is behoorlijk lang.
Ik moet het nog inkorten. Dan plaats ik het onder de rubriek Verhalen. Groeten Zjef

P.S. Eindelijk is hier regen op komst. Dan kan het Koolzaad gaan groeien. Bloeit het soms in Frankrijk al ?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: zwerm / zwermlokmiddel

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 apr 2013, 10:39

bee-tree schreef: In Nederland , zo hebben we geleerd, getuigt het niet van ridderlijk gedrag als je een lokkorf of zo iets plaatst.
Je kunt er van beschuldigd worden een roofridder te zijn. In het Westerwolder Landrecht stond de doodstraf
op lokkerij , een vorm van stroperij. Tegenwoordig wordt geen geschreven streekrecht meer toegepast;

. Groeten Zjef
Dit zijn natuurlijk stellingen uit een lang vervlogen tijd . Met name de tijd van de korfimkerij ,dat de meeste imkers een zwermwacht aanstelden .

Ik adviseer om in de buurt van elke stal een of enkele kasten met wat oude raten er in neer te zetten om de zwermen te lokken . Ik heb veel liever dat wanneer er een zwerm vandoor gaat dat hij in een lokkast van de buurman gaat ,dan dat ik die enkele dagen later in een schoorsteen of iets dergelijks moet vernietigen . Zelf ga ik na elke melding van een zwerm ,tot 10 km van mijn woonadres deze gratis ophalen .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten