Plaatsing bijenkast in achtertuin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Embraced » zo 12 mei 2013, 23:34

Beste Allen,

Ik heb laatst eindelijk de stap genomen om bijen te gaan houden.Ik heb mij aangemeld voor een beginnerscursus die ergens in januari zou moeten beginnen en inmiddels ben ik mij al zo veel mogelijk aan het inlezen om rustig aan de juiste spullen te kunnen verzamelen.

Nu zijn we bezig met het herinrichten van de achtertuin waar we een klein stukje gereserveerd hebben als soort moestuin. Daarnaast komt de bijenkast te staan. Maar.. Ik krijg nergens directe informatie gevonden over hoeveel ruimte de bijen nu eigenlijk nodig hebben om te vliegen. "Houdt voldoende ruimte om uw bijenkast heen".. specifieker wordt het niet. Wat is nu voldoende ruimte? Er moet genoeg ruimte zijn aan de zijkant en achterkant voor mij om te werken. Hoeveel ruimte is er aan de vliegkant nodig dat de bijen ongehinderd kunnen uitvliegen maar toch zo snel mogelijk omhoog gaan?

Alvast bedankt voor antwoorden, fotootjes van voorbeelden uit jullie eigen tuinen zou ook enorm veel inspiratie geven.

Mvg
Embraced.
:music-rockout:
Embraced

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door belrgerbal » ma 13 mei 2013, 00:04

ik heb een ligusterhaag van ruim 2 meter hoog op zon 5 meter van de kast, dan vliegen ze mooi omhoog en dus niet door de tuin van de buren. achterkant boeit niet zoveel en zijkant is wat ruimte gewenst om beter te kunnen werken voor de imker. Wat meer ruimte is wel fijn mochten de bijen toch gaan zwermen, want het is voor mensen die niets van bijen weten een nogal angstaanjagend beeld als de bijen een zwerm vormen.

Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Hein5689 » ma 13 mei 2013, 10:52

En kijk ook even in het van toepassing zijnde APV of het zonder vergunning wel mag. Merendeel van de APV's staat niet toe dat bijen binnen 30 meter van aanliggende -bewoonde- bebouwing worden gehouden.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Embraced » ma 13 mei 2013, 11:04

De Avp van hier heb ik reeds nagekeken. Gewoon het standaard zinnetje. Niet binnen 30 meter van dat en dat tenzij je een afscheiding van minimaal 2 meter hebt op maximaal 5 meter van de bijenkast..
Dat is een van de eerste dingen die ik heb nagekeken. Anders was dingen uitzoeken voor de plaatsing in de achtertuin nogal nutteloos geweest.

Ik wil beginnen met 1 volk. Mocht ik ter zijner tijd een tweede volk krijgen of nemen dan moet ik dat dan maar bekijken. Ik meld me ook aan voor de vereniging hier waar ik ook de cursus zal volgen, zij hebben ook plek om je volken te plaatsen. Maar mijn voorkeur ging natuurlijk uit naar mijn eigen tuintje. Die staat volgende zomer mooi vol met drachtplanten, en mijn voortuin inmiddels ook met een hele mooie fruithaag van appels, bramen en frambozen.
:music-rockout:
Embraced

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Embraced » ma 13 mei 2013, 13:24

Overigens.. ik zie dat ik mijn vraag niet helemaal juist heb gesteld.

In mijn tuin ontkom ik er niet aan om door de vliegroute te lopen. Nu heb ik daar niet zo een probleem mee maar ik heb natuurlijk ook nog andere gezinsleden..

Is er een minimale afstand die de bijen nodig hebben om te kunnen aan en afvliegen? Zo zou ik namelijk een wat meer beschut plekje voor de bijenkorf kunnen creëren.
:music-rockout:
Embraced

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door renske » ma 13 mei 2013, 13:49

Leuk dat je bijen wilt gaan houden. In je eigen tuin is heel leuk, dan heb je er goed zicht op.
Door de vliegroute lopen is nooit prettig, niet voor jou en niet voor de bijen. Je zou dan zeker wel 2 meter van de kasten af moeten bijven en dan een haag daar neer zetten. Die haag moet hoger zijn dan jouw lengte, anders vliegen ze precies je gezicht in of moet je altijd bukken. Hangt natuurlijk wel af van hoe vaak je daar langs loopt. Een keer per dag ervoor langs en terug is geen probleem. Kan je ze niet anders plaatsen, een slag draaien? Je moet er ook wel aan denken dat je in de buurt van de kasten niet heel makkelijk in de tuin kan werken, misschien niet geschikt voor in de moestuin. Dit is wel afhankelijk van het soort bijen en de tijd van het jaar.
Succes met plannen maken!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door jjmvaningen » ma 13 mei 2013, 18:27

wel handig als je een grote tuin hebt met zeer veer (uitvlieg)ruimte.
geen burgermanstuintje dus :D .
kijk anders of je ergens een stukje 'over'land kan huren van de gemeente.
of op een volkstuin.
ergens waar niet ieder moment iemand last kan hebben.
dan werk je met lust en dan zit je niemand tot last.
wel zo handig.
(voor t zelfde geld dat je buren allergisch zijn en voorkom een hoop burenlast).
overigens begin pas met bijen als je de cursus hebt gevolgd.
dan weet je of je t nog steeds leuk vind.
groet, jacques

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Embraced » ma 13 mei 2013, 19:27

Ah.. dus minimaal 2 meter van de kast af het haagje...

Dan kan ik inderdaad de kast wat draaien.. maak ik een haagje met wat drachtgroeispul. Zo is dan het zitgedeelte en direct de ingang naar mijn huis voor hen afgeschut. Kunnen we rustig zitten en kunnen zij rustig vliegen..

Dan is het alleen zo dat het stukje grond waar ik eea wil gaan laten groeien in de vliegroute zit. Maar daar zit ik dan weer niet mee. Het is eigenlijk zo klein dat de grond alleen met klein handgereedschap bewerkt gaat worden. Bovendien wil ik daar ook het waterbakje voor de bijtjes plaatsen.. Ik denk dat het prima gaat werken zo.

Bedankt voor het meedenken...

Mvg
Embraced
:music-rockout:
Embraced

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Embraced » ma 13 mei 2013, 20:08

jjmvaningen schreef:wel handig als je een grote tuin hebt met zeer veer (uitvlieg)ruimte.
geen burgermanstuintje dus :D .
kijk anders of je ergens een stukje 'over'land kan huren van de gemeente.
of op een volkstuin.
ergens waar niet ieder moment iemand last kan hebben.
dan werk je met lust en dan zit je niemand tot last.
wel zo handig.
(voor t zelfde geld dat je buren allergisch zijn en voorkom een hoop burenlast).
overigens begin pas met bijen als je de cursus hebt gevolgd.
dan weet je of je t nog steeds leuk vind.
groet, jacques
Nou.. tis maar 6 bij 12 meter.. en er staat ook een berghok op (dan wel weer handig om de spullen in op te bergen. En die ruimte is dus ingedeeld in een fiets en motor standplek.. daar staan ook de vuilnisbakken en daaroverheen komt een carpoort.. Er is een opslaghok voor brandhout, er komt een stenen bbq en natuurlijk nog ruimte om te zitten en voor mijn kleine meid om te spelen. Het stukje voor de bijen en de moestuin is niet heel erg groot.. maar volgens mij groot genoeg.

Wat betreft buren.. sjah.. ik zal ze van tevoren informeren en een informatiepakketje samenstellen wanneer ik aan de cursus begin. Maar de imkervereniging is hier hemelsbreed misschien 700m vandaan en ik heb hier nog nooit last gehad van bijen. Zoals ik de vliegroute nu zou indelen zouden de goede beestjes niet eens over de tuinen van mijn directe buren heen vliegen. Bovendien is 1 van mijn buren iemand die sowieso zelf al altijd zijn eigen gang gaat, meestal ten koste van ons, hij krijgt netjes een informatiepakketje maar verder kan ie wat mij betreft door de grond zakken. De andere buren hebben kinderen, wanneer ze willen zal ik ze betrekken in het proces zodat ze ook nog eens wat leren.

Ik was wel van plan de bijen aan te schaffen wanneer ik op zijn minst al (Bijna) klaar ben met de cursus. En voor ik daaraan begin zal ik ook vragen of ik nog eens bij iemand mag meehelpen. Ik heb nog geen idee wanneer de cursus precies klaar is maar hij begint in januari. Hoe het ook zij.. liever mee verlegen dan om verlegen. Ik begin er liever wat te vroeg aan dan te laat, het zou zo jammer zijn als ik een jaar langer moet wachten tot ik kan beginnen met bijen houden. Ik zorg in elk geval dat ik mijzelf naast de beginnerscursus al zo veel mogelijk inlees en een plan van aanpak heb. Een van de redenen dat ik hier zit natuurlijk.

Overigens.. ik weet natuurlijk nog niet welke mogelijkheden en kansen de club mij geeft tijdens de cursus.. Maar ik heb nu in elk geval genoeg tijd om te zorgen dat ik volgend jaar hoe dan ook goed beslagen ten ijs kom.
:music-rockout:
Embraced

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Plaatsing bijenkast in achtertuin

Bericht door Egbert » di 14 mei 2013, 07:39

Ik was onlangs bij een imker die zijn imkerstal zo efficient mogelijk (naar mijn idee) in zijn tuin geplaatst had. Achter zijn kasten had hij een ruimte van iets meer dan een meter zodat hij er nog redelijk kon staan. Voor de kast hadden de bijen een ruimte van in denk zo'n 80 cm tot aan zijn conniferen van 3meter hoog.

De imker vertelde dat hij altijd mooie volkjes had en redelijk goede honingopbrengsten.

Verder maak ik mij geen zorgen over de buren. Alleen een zwerm kan vervelend zijn voor de buren, maar de zwermdrang probeer je toch tegen te houden. Wanneer de buren klagen dat een bij ze geprikt hebben vraag ik altijd: "Weet je zeker dat het een bij is en geen wesp?" Vaak zijn ze door zo'n simpele vraag uitgepraat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten