Vandaag een broedaflegger maken ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Makje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 12:37
Contacteer:

Vandaag een broedaflegger maken ?

Bericht door Makje »

10 dagen geleden heb ik in mijn volk gekeken. Een groot volk met een 2 jarige moer.gezien de hoeveelheid darrenbroed en speeldopjes die ik heb weggebroken vermoed ik dat ik het volk snel in zwermstemming zal komen. Ik had afgelopen weekend een broedaflegger willen maken. Maar het weer is slecht.wat zal ik doen . Toch vandaag nog een broedaflegger maken ? (17 graden ) bewolkt , regenachtig. ) of gewoon het een fraaiere en warme dag afwachten
Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vandaag een broedaflegger maken ?

Bericht door Maarten Hoogeveen »

Nood breekt wetten! als het echt niet anders kan zou ik het gewoon doen!
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vandaag een broedaflegger maken ?

Bericht door Ewout »

Klopt het dat het volk op de 8e dag (wanneer de eerste doppen gesloten worden) op de vleugel gaat (mits gunstig weer)? In dat geval zou je 10 dagen na het verwijderen van doppen uit een zwermstemmig volk al te laat kunnen zijn toch? (wij zitten met hetzelfde dilemma)
woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Vandaag een broedaflegger maken ?

Bericht door woutDR »

Ewout schreef:Klopt het dat het volk op de 8e dag (wanneer de eerste doppen gesloten worden) op de vleugel gaat (mits gunstig weer)? In dat geval zou je 10 dagen na het verwijderen van doppen uit een zwermstemmig volk al te laat kunnen zijn toch? (wij zitten met hetzelfde dilemma)

dit klopt (vrees ik)
elke 7 dagen controleren op doppen dus!
Makje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 12:37
Contacteer:

Re: Vandaag een broedaflegger maken ?

Bericht door Makje »

Ik heb inmiddels mijn beide volken bekeken en bij beide belegde zwermcellen gevonden. Dus als er mooie dag zou komen de komende week dan zou er zeker gezwermd zijn. van het eerste volk heb ik een broedaflegger gemaakt.
Eigenlijk zou ik nu bij beiden een veger of vlieger moeten maken , maar omdat ik nog steeds de moer niet kan vinden , red ik me vooreerst met het werkelijk weghalen van de doppen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten