tuters en kwakers , wat een rotmoment

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door Hans van der Post. » ma 20 mei 2013, 23:32

p.zwartepoorte schreef:Door slecht weer kunnen ze na 3 weken nog bevrucht worden de jongen moer
Wat schrijf je nu Paul. Waar heb je die kennis vandaan? De keren dat het een slechte periode was dat de jonge moer op bruidsvlucht moest heb ik wel een paar keer meegemaakt. En telkens na een maand/zes weken werd de jonge moer darrenbroedig.
In het verleden toen er nog naar Schiermonninkoog kon worden gereist - bevruchtingkastjes - kwam her ook wel eens voor dat het zeer koel was. Bij terugkomst waren de moeren aan de leg, alles buldbroed!
!Hans.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door p.zwartepoorte » di 21 mei 2013, 06:16

Vorige jaar was het klote weer voor bruidvlucht toen werd het op dit forum geschreven en ik heb het van aantal telers gehoort

Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door HeHo » di 21 mei 2013, 06:37

Hans, dit hebben ze mij op de beginnerscursus ook zo geleerd.

Tot ik vorige week van een imker van 75 jaar hoorde dat het met een weekje na de geboorte zowat ophoud.

Dit maakt me wel nieuwsgierig wie nou gelijk heeft.

Groetjes Henk

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door A.A. Staals » di 21 mei 2013, 07:28

Vorig jaar begin juni was het slecht op de Wadde eilanden. Ik heb toen eind mei moeren gestuurd naar Wangerooge. Bij plaatsing daar waren die van 5 tot 7 dagen oud. Ze hebben daar 14 dagen gestaan, van dinsdag tot dinsdag. Opgehaald op donderdag. De kastjes waar nog een moer aanwezig was en niet aan deleg de vlieggat schijf zo gezet dat de moer er niet uit kon. Na drie dagen groot gat. Ik heb toen verschillend moeren op bruidsvlucht zien gaan. Laten we eens tellen 5+14+2+3=24. (er waren er ook mogelijk nog twee dagen ouder. Deze moeren zijn netjes en goed aan de leg gegaan. Wat ik lang geleden geleerd heb is dat een moer drie weken bevrucht kan worden, lijkt dus langer.

ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op di 21 mei 2013, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door belrgerbal » di 21 mei 2013, 09:07

ik wacht wel af, laat wel weten hoe het afloopt!

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door petro » di 21 mei 2013, 09:57

Jij hoeft je in principe geheel niet "druk" te maken,je moer(en) zijn de twintigste geboren en na een dag of vijf á zes vruchtbaar.Dat nog (minstens!!) veertien dagen,dus tijd zat. :)
Petro
belrgerbal schreef:ik wacht wel af, laat wel weten hoe het afloopt!

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door pieter1 » di 21 mei 2013, 10:04

Als het zo koud is als nu, 12 graden hier,is het dan verstandig om nog doppen te breken? Zelf ben ik wel voornemens dit vandaag of morgen te gaan doen. De vooruitzichten blijven voorlopig slecht, en ik wil niet dat de volken zwermen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door semar » di 21 mei 2013, 11:05

pieter soms geld wat moet dat moet.
trek wel je pak aan de meiden zouden wel eens heel shagerijnig kunnen zijn met dit weer.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door belrgerbal » di 21 mei 2013, 11:32

haha, ja dat kon je zeggen, als ik mn pak niet aan had gehad, had ik 112 kunnen bellen! En dat terwijl het een vrij zachtaardig volk is normaal. :be5: :be5: :be5:

leuke verassing wel dat de honingkamer helemaal vol zat en ook al verzegeld, dus kan voorjaarshonig slingeren van deze kast, de moerwissel is precies op het juiste moment voor de zomerdracht als het goed gaat met de bruidsvlucht! :-)

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: tuters en kwakers , wat een rotmoment

Bericht door Astrid Schoots » di 21 mei 2013, 11:48

Ad schreef:
Vorig jaar begin juni was het slecht op de Wadde eilanden. Ik heb toen eind mei moeren gestuurd naar Wangerooge. Bij plaatsing daar waren die van 5 tot 7 dagen oud. Ze hebben daar 14 dagen gestaan, van dinsdag tot dinsdag. Opgehaald op donderdag. De kastjes waar nog een moer aanwezig was de vlieggat schijf zo gezet dat de moer er niet uit kon. Na drie dagen groot gat. Ik heb toen verschillend moeren op bruidsvlucht zien gaan. Laten we eens tellen 5+14+2+3=24. (er waren er ook mogelijk nog twee dagen ouder. Deze moeren zijn netjes en goed aan de leg gegaan. Wat ik lang geleden geleerd heb is dat een moer drie weken bevrucht kan worden, lijkt dus langer.
ad staals
.. Maar Ad, wat deden de moeren dan die 14 dagen van dinsdag tot dinsdag? In die tijd kunnen ze toch al bevrucht zijn geweest - of begrijp ik je verhaal niet goed.
En nadat je de kastjes had opgehaald zag je nog enkele moeren op bruidsvlucht gaan - maar dat kan toch een klein herhaalvluchtje zijn geweest?

En Semar schreef:
troost je een bruisvlucht duurt niet zolang en soms paaren de moeren bij slechter weer dicht bij huis ( ze hebben maar een paar uurtjes nodig).
Semar, een bruidsvlucht kan al in een kwartiertje gepiept zijn; ik heb vaak moertjes zien vertrekken uit bevruchtingskastjes en met een paarteken zien thuiskomen binnen 15 à 20 minuten!
Kijk, als alle imkers de darren alleen gebruiken als varroaval en zien als luie honinguitvreters, dan zal de moer misschien wat verder moeten vliegen :shifty:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten