Volk zonder darren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Volk zonder darren

Bericht door Dar-Bert » wo 29 mei 2013, 10:32

Beste allen,

Gistermiddag heb ik een volk bekeken dat er een beetje zwakjes uitzag. Er werd weinig gevlogen, zelfs met het mooie weer van gisteren, een duidelijk contrast met de andere drie volken op de stand. Het volkje was al een beetje magertjes de winter uitgekomen hoewel er nog voer genoeg was in de kast. De moer is een redcelmoer van een jaar oud uit een aflegger.

Het volkje woont op 8 a 9 raampjes en heeft momenteel geen honingkamer. Bij het open maken van de kast lijkt er op het eerste gezicht weinig aan de hand. Alleen, weinig broed, weinig stuifmeel en weinig honing. Wel de moer gezien. Meest opvallende was dat er geen darren te zien waren in het volk en in totaal misschien een stuk of 20 darrencellen in het hele volk. En uiteraard ook geen doppen of speeldoppen.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Ik kan varroa niet helemaal uitsluiten, hoewel de bijen intacte vleugeltjes hebben. Of is dit waarschijnlijker een kwestie van een matige moer? Heeft iemand hier een idee over?

Groet, Bert

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Volk zonder darren

Bericht door belrgerbal » wo 29 mei 2013, 11:30

ik zou eens een weekje mijten tellen, dan weet jein ieder geval de hoeveelheid mijten in het volk, anders haal je de moer eruit. maken ze zelf redcellen,

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volk zonder darren

Bericht door Dar-Bert » wo 29 mei 2013, 21:51

Ja, inderdaad,
ik zal eerst eens een grondig beeld proberen te krijgen van de varroaproblematiek in het betreffende volk.
Groet, Bert

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Volk zonder darren

Bericht door jan o. » wo 29 mei 2013, 22:09

Staat het vlieggat/spleet goed open of ligt er misschien iets voor aan de binnenkant en staat de kast niet te veel in de regen of wind.

gr jan

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volk zonder darren

Bericht door Dar-Bert » vr 31 mei 2013, 08:56

Op zich staan die kasten goed in de luwte, misschien zelfs wel een beetje te veel in de schaduw onder een boom. Ik heb de kast eens even behandeld met beevital hivelclean om te zien wat er onder uit viel. Geen mijt gezien, dus dat lijkt me niet het grootste probleem van het moment. Misschien is het volkje gewoon klein de winter uit gekomen en heeft het met het koude weer niet echt kunnen aansterken. Hieronder een raampje uit het broednest:
IMG_1363.jpg
Raampje uit het broednest
Wel opvallend is dit raampje. Ik heb de bijen er eventjes afgeslagen voor de duidelijkheid. Dit lijkt op bultbroed of niet?
IMG_1366.jpg
Bultbroed?
Dat zou inteelt kunnen zijn? Heeft hare majesteit het met haar broers aangelegd?

Groet, Bert

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Volk zonder darren

Bericht door semar » vr 31 mei 2013, 09:44

dit jaar waren de volken hier ook erg klein, maar het kleinste bv, gegroeid van 2 raampjes bijen nu op negen.
en die staan onder een zwaare kastagne.

hebben ze geen darreraat?
bij mij wordt dit jaar de aangeboden kunstraat door somige volken gedeeltelijk omgebouwd naar darreraat.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volk zonder darren

Bericht door Dar-Bert » vr 31 mei 2013, 18:20

Semar,
geen darrenraat gezien. Uit een combinatie van luiheid en overtuiging zijn de meeste raampjes natuurbouw: slechts een reepje kunstraat in het gleufje aan de bovenkant. Dat wordt over het algemeen keurig uitgebouwd, vooral als er uitgebouwde raampjes inzitten, maar dus in dit volk geen darrenraat. Ik heb besloten de kast de komende weken gewoon met rust te laten en dan tweede helft juni eens te kijken of er wel darren zijn, en wellicht kan er dan toch een honingkamer op voor de linde de lucht weer met zoete nectarlucht vult. Als het volk dan nog kwakkelt ga ik regicide overwegen...

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Volk zonder darren

Bericht door Dar-Bert » vr 31 mei 2013, 18:26

Ik bedenk trouwens dat ik misschien te ongeduldig ben. Het is een buckfast F2 volk en ze bouwen gewoon traag op na een lange winter en een koud voorjaar. Voedsel in de kast was nihil. Ik heb een overgebleven winterraampje suiker (honingkamermaat) ingehangen en dat was in twee dagen brandschoon. Maar nu met dit weer zou er zo aan de rand van de stad toch wel wat te halen moeten zijn bij plantsoenstruikjes, tuinen, koolzaad en meidoorn...

Bert

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Volk zonder darren

Bericht door semar » vr 31 mei 2013, 18:31

als er geen darreraat is is het natuurlijk logies dat er geen weinig darren zijn, :wink:
zo te lezen wil het volk eerst nog doorgroeien.
mooie eigenschap, zo aan de foto te zien heeft het een redelijk gehalte buckfasst/italiaan?
dat maakt het ook wat waarschijnlijker, zo´n volk wil eerst een tweede broedkamer?
dat soort volken zal zich eerst richten op groeien en dan op vermenigvuldigen,
zeker als he nog een jonge moer heeft.
1 volk van mij in de achtertuin zelfde verhaal ze bouwen op dit moment hun 9e raam uit.
je moet maar bedenken dat dit een 3 ramen met bijen was eind maart.

niets aan de hand.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten