Biokunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Biokunstraat

Bericht door Samuel Murray » vr 31 mei 2013, 15:47

Hallo allemaal

Hebben jullie een mening over "bio" kunstraat? Die is namelijk te kopen bij meerdere Nederlandse webwinkels.
http://www.dewerkbij.nl/webwinkel.php?ag=55100

Samuel

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door Ewout » vr 31 mei 2013, 16:38

De rook van die raten ruik je door het pak heen, en wordt maar slecht uitgebouwd door de (onze) bijen. Wij hebben ons laatste restje omgesmolten om kaarsen van te maken. Nu laten we bij iemand met een wals in zijn garage (geimporteerd uit china, dat wel) van onze eigen was kunstraat maken. Wordt vele malen sneller uitgebouwd door de bijen en ruikt fijn.

Er is veel geschreven over de kwaliteit van in de winkel gekochte bijenwas. Ik heb eerder ook ongebruikte wasplaten omgesmolten en kwam tot de ontdekking dat er behalve bijenwas ook een andere substantie in voorkwam - vermoedelijk stearine. Voor ons geen vreemde bijenwas meer (van een collega imker vind ik prima overigens).

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 31 mei 2013, 17:16

Net zoals bij bio-honing kan je je het nut ervan afvragen als de kunstraat eerst de halve wereld over moet vliegen. Ik heb het zelf een keer gebruikt, mij is niet opgevallen dat het slecht uitgebouwd werd. Ik zal het echter niet meer kopen, ik kreeg uiteindelijk hoofdpijn van de rooklucht. Ik gebruik nu, indien mogelijk, kunstraat van de gebr. Van Beek.

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door Egbert » vr 31 mei 2013, 17:18

Ewout schreef:Nu laten we bij iemand met een wals in zijn garage (geimporteerd uit china, dat wel) van onze eigen was kunstraat maken. Wordt vele malen sneller uitgebouwd door de bijen en ruikt fijn.

Als je zelf was maakt, moet je opletten dat er geen ziektes in de was zitten, want die ziektes wil er niet terug in de kast hangen.

Ik heb verder altijd de gegoten was van het bijenhuis. Dit bevalt mij prima.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door Ewout » vr 31 mei 2013, 18:41

Egbert schreef:Als je zelf was maakt, moet je opletten dat er geen ziektes in de was zitten, want die ziektes wil er niet terug in de kast hangen.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor was, maar voor alles wat je in je kast hangt, ook de kast zelf bovendien. Van je eigen was weet je heel wat zekerder wat er al dan niet aan ziekte (of bestrijdingsmiddelen) in kan zitten dan van aangekochte was. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat gekochte was slecht is, ik ben wel voorstander van het houden van een eigen was kringloop.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door bee-tree » za 01 jun 2013, 09:39

In Duitsland verkopen firma's van bijenteeltartikelen gecertificeerde Mittelwaende (door Nederlanders kunstraten genoemd ,
door Belgen waswafels). Die Duitse "middenwanden" zijn volgens het etiket 'schwach belastet mit insecticiden' Over ''unbelastete"
wordt niet gesproken. Die bestaan klaarblijkelijk niet ? Wie weet welke insecticiden ze bedoelen ? Zijn het Varroabestrijdingsmiddelen
of residuen van neonics ? In Duitsland wordt nog Perizine gebruikt; bij ons is dat al jaren verboden evenals Apistan met fluvinalaat.
Ik heb het Bijenhuis al enkele keren gevraagd waar hun was vandaan komt waar hun kunstraat van gemaakt wordt. Men kon me
geen duidelijk antwoord geven. Vooral de waswafels voor honingkamers zouden 'zuiver op de graad' moeten zijn.
Ik steun de forumleden die raten van eigen was produceren. Was was maar gewassen was .

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door jossmits » za 01 jun 2013, 11:20

Waarom zet je niet een smal randje kunstraat, 1 cm is genoeg, in de ramen en laat dat de bijen zelf uitbouwen.
Het (enige) bezwaar is dat dit wat honing kost. Het bouwen van 1 kg was kost 5 tot 6 kg honing.
Is gegarandeerd zuiver.
De bio kunstraat die hier wordt aangeboden zou ik niet zo gauw gebruiken. Ook al zou het bio zijn, ik zie niets in dit soort spul dat de halve wereld over reist, wie weet wat je daar weer mee in huis haalt.

Jos

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door dree » za 01 jun 2013, 14:48

Precies, en wat weegt raat nou?
Met een driehoekige toplat bouwen ze trouwens ook prima zonder strookje raat.

Andreas

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door Egbert » za 01 jun 2013, 15:31

gegoten HK was: 1 kg = 22/23 vellen was
gegoten BK was: 1kg = 18 vellen was

Uitgaande van 20 vellen per kg is dit 50 gram was. Dit is dus gelijk aan 250 tot 300 gram per vel.
Het is dus best rendementvol om vellen in te hangen.

Voor raathoning gaat dit niet op, want dan behoor je sowiezo aan natuurbouw te doen.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Biokunstraat

Bericht door m.kolsters. » za 01 jun 2013, 19:47

Ik heb bio kunstraat, alles van mijn bijen kook ik zelf uit en wordt weer verbruikt.
Maar als de buren spuiten en wat dan achter blijft in de was weet ik niet, maar het zal niet heel erg zijn.
Ik wil alleen zeggen van je eigen kasten weet je wat het is.
Ga zelf aan het gieten.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten