zwerm geschept...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: zwerm geschept...

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 07 jun 2013, 22:56

Als je wilt oefenen in het scheppen van een zwerm, dan moet je voeren. Dan kun je aan het 'zwermscheppen' blijven. De eerste dagen niet voeren, want ze gaan gegarandeerd weer. En met dit weer hoef je niet te voeren, ze zullen binnen de kortste keren hun eigen voorraadje aanleggen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: zwerm geschept...

Bericht door alfa vulgaris » vr 07 jun 2013, 23:44

U wordt maar weer bedankt voor de reakties.
Weer wat opgestoken blijkbaar.

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: zwerm geschept...

Bericht door dree » zo 09 jun 2013, 23:00

Ook daar bestaan weer verschillende opvattingen over. Een zwerm zou de eerste twee weken werksterraat bouwen, en daarna alleen darrenraat. Als je in een drachtarme periode verzekerd wilt zijn van veel werksterraat heeft voeren wel zin. Of dit ook geldt voor ramen met kunstraat weet ik niet.

Andreas

hermani
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: zwerm geschept...

Bericht door hermani » zo 09 jun 2013, 23:59

Ik heb de zwerm gisteravond in de rij (van 2 en nu dus van 3) gezet en vandaag werd er gevlogen...eerst wat aarzelend weliswaar maar dat werd vlug beter.
Nu is het luisteren naar tuters en kwakers en doppen breken...hopelijk zie ik er geen over het hoofd.
Wat kan ik doen met de onbevruchte moeren ?..kan ik die in leven houden voor ingeval er iets moest mis gaan of heeft dat geen zin ?

m.v.g.
herman(i)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: zwerm geschept...

Bericht door Ewout » ma 10 jun 2013, 08:57

Als de moer zich netjes aan het schema houdt en de voorzwerm kwam vrijdag af, op de 8e dag van de doppen, dan zal dat woensdag zijn... Maar ik zou er nog niet op rekenen. Je kunt nu alles breken en een raam met eitjes/jonge larfjes inhangen (uit je beste volk), ben je wel 13-2=11 dagen extra kwijt... Alternatief is inderdaad iedere dag de stethoscoop ertegen :)

Wat betreft reserve moeren, je kunt een apidea vullen met een pollepel bijen uit de honingkamer van het moerloze volk (afslaan in een emmer om vliegbijen af te schudden), dan daar direct een moer in laten lopen. Apifonda in de apidea, 2 nachten koel wegzetten, twee keer per dag wat water sproeien (na opening halen ze dat zelf).

Overigens zul je weinig reserve hebben als je inderdaad een dop over het hoofd zag, je hebt immers de meeste doppen al gebroken!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten