volkjes kweken, goede techniek?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
nickcroft
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:42
Contacteer:

volkjes kweken, goede techniek?

Bericht door nickcroft » zo 09 jun 2013, 18:26

ik had aan het volgende gedacht om volkjes bij te kweken, wat denken jullie hiervan?
1.ik maak mij kleine kastjes waar 6 raampjes inpassen die 4x in een simplex raam passen
2.ik zet de grote ramen waar de kleine raampjes inzitten in mijn volk met 6 dagen verschil tussen het eerste en het tweede raam
3.ik vul mijn kleine kastjes met 2 raampjes open broed; 2 raampjes gesloten broed en dan aanvullen met kunstraat en voer
4.wanneer ze dat kastje uitgebouwd hebben en een moer hebben geteelt, stapel ik er andere kastjes boven
5.als alles is uitgebouwd geef ik elke kamer een eigen bodem en dak
6.hierna verhang ik de kleine raampjes in een 6 ramer
7.daarna hang ik die ramen in een 10-ramer

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: volkjes kweken, goede techniek?

Bericht door Egbert » ma 10 jun 2013, 08:59

Welkom op het forum :D

Leuk dan je iets uitprobeert met het imkeren.

Even voor mijn gedachtegang:

je maakt dus een kastje waar 6 raampjes in passen. De raampjes zijn zo groot dat je er 4 nodig hebt voor een normaal formaat raam.
Je laat deze raampjes uitbouwen in een groot volk, zodat je hoopt alle stadia te krijgen.

Vervolgens ga je de raampjes opnieuw ordenen en hang je ze los in de kleine kastjes. In de kastjes doe je een koningin en een schep met bijen???

Bij punt 4 zeg je dat je de kastjes op elkaar stapel, hoe dacht je deze kastjes van elkaar te scheiden?? Of scheid je ze uberhaupt niet?
Als je ze van elkaar wilt scheiden zal het kastje op zich een bodem en een dak nodig hebben, want anders zullen straks waarschijnlijk enkele kastjes leeg zijn.

Bij punt 6 wil je ze in een 6-ramer hangen. Zelf ben ik geen fan van 6-ramers, waarom niet meteen in een 10-ramer waar je de aan beide zijkanten 2 ramen er niet inhangt?
(alleen als het volk voor het inwinteren veel te klein is, zal ik het mischien overwegen om een 6-ramer te gebruiken)

nickcroft
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:42
Contacteer:

Re: volkjes kweken, goede techniek?

Bericht door nickcroft » ma 10 jun 2013, 23:11

Egbert schreef: je maakt dus een kastje waar 6 raampjes in passen. De raampjes zijn zo groot dat je er 4 nodig hebt voor een normaal formaat raam.
Je laat deze raampjes uitbouwen in een groot volk, zodat je hoopt alle stadia te krijgen.
indd :)
Egbert schreef:Vervolgens ga je de raampjes opnieuw ordenen en hang je ze los in de kleine kastjes. In de kastjes doe je een koningin en een schep met bijen???
dan ga ik in kleine kastjes doen met een schep bijen en maken ze (hopelijk) zelf een koningin uit de open cellen
Egbert schreef:Bij punt 4 zeg je dat je de kastjes op elkaar stapel, hoe dacht je deze kastjes van elkaar te scheiden?? Of scheid je ze uberhaupt niet?
Als je ze van elkaar wilt scheiden zal het kastje op zich een bodem en een dak nodig hebben, want anders zullen straks waarschijnlijk enkele kastjes leeg zijn.
ik stapel op het broedkamertje dan andere broedkamertjes dat niet van elkaar gescheiden zijn
Egbert schreef:Bij punt 6 wil je ze in een 6-ramer hangen. Zelf ben ik geen fan van 6-ramers, waarom niet meteen in een 10-ramer waar je de aan beide zijkanten 2 ramen er niet inhangt?
(alleen als het volk voor het inwinteren veel te klein is, zal ik het mischien overwegen om een 6-ramer te gebruiken)
goed idee :) bedankt :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten