Bouw van tbh.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Bouw van tbh.

Bericht door peter-koi » do 27 jun 2013, 17:55

Om maar gelijk met een vraag te beginnen over de TBH.
Ik zie tekeningen met een varroa rooster en zonder.
Wat is nu wijsheid in deze, en waarom maken ze tekeningen zonder,of andersom. ?
Of is dit een domme vraag.

Groet Peter.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door Dar-Bert » do 27 jun 2013, 18:26

Altijd een varroa-rooster erin. Er is geen enkele reden om varroa een kans te gunnen terug in het nest te lopen.

De bijen overwinteren er prima in, in elk geval zolang ze niet te veel in de wind staan.
Anders, misschien is dit bodemtype van Phil Chandler iets voor je? Zie filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=SWB-pdlqeFQ

Ik heb geen idee hoe goed deze "compost-bodem" werkt.

Groet, Bert

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door cefas » do 27 jun 2013, 22:23

In die van mij zit gaas. Ventileert, alle wasflintertjes vallen ertussendoor, hoe het met de varroa zal gaan, moet ik nog zien. Ik ga met mierenzuur op sponsdoekjes en met thymovar aan de slag. Ik kan echter onder het gaas geen schuifla oid doen.
De tbh zelf is fantastisch. Het lijkt echt of de bijen rustiger zijn en het bouwen van raat lijkt ook veel sneller te gaan dan het uitbouwen van kunstraat in mijn spaarkasten.
Inmiddels heb ik een van de toplatten van een gat van ongeveer 2 cm voorzien. Hierbovenop kan ik een voerbak zetten. Ik ben benieuwd of dat lukt. Een voerbak (2l) overdwars in de bak zelf doet het al best, maar.... die staat de raatbouw in de weg.
Cefas

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door Dar-Bert » do 27 jun 2013, 22:32

In de TBH gebruik ik beevital hiveclean tegen varroa in juli / augustus. Je kunt dit spul prima druppelen door de latten een klein beetje van elkaar te schuiven, een milimeter of 7, en als je dan het spul druppelt komt het precies op de bijen. Die verplaatsen het medicijn dan verder door de kast door poetsen en rondlopen. In de winter oxaalzuur druppelen heb ik geen ervaring mee, maar ik vraag me af of het de moeite waard is omdat je dan de met propolis dichtgekitte latten los moet halen in een tijd dat de bijen in winterrust zijn. Wellicht beter om dan, indien nodig, te behandelen in het voorjaar.

Voeren doe ik in een voerbakje dat in zijn geheel in de kast past, daarvoor heb je wel voldoende ruimte nodig, dat zou lastig kunnen zijn in een volgebouwde kast.

Bert.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door peter-koi » za 29 jun 2013, 17:40

Bedankt voor de reactie,ik ga er zeker gaas in maken.

Groet Peter.

Rene
Berichten: 34
Lid geworden op: do 27 jun 2013, 20:29
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door Rene » za 29 jun 2013, 18:19

Ik heb vorig jaar vijf tbh's gemaakt en er zwermen in gedaan. Uiteindelijk heeft er 1 volk de winter overleefd. Van mijn 5 spaarkasten zijn ze allemaal goed de winter doorgekomen. Als reden voor de hoge sterfte kan ik niks anders verzinnen dan die gaasbodem van een meter lang.
Ik zag pas in april dat phil chandler nu bedacht heeft dat er onder de gaasbodem een extra bodem kan worden geplaatst. Met isolerend materiaal. Ik ga dit najaar dus zeker dit soort extra bodems onder hangen. Gelukkig heb ik er nu weer vier bevolkt.

Vergeleken met een normale opstelling op 2 broedkamers zit het volk in een tbh wel erg dichtbij de koude bodem. In de winter helemaal dichtmaken is volgens mij beter dan een open bodem.

We zullen zien, al doende leert men, nietwaar?

Groeten, Rene

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door Erik Konijn » za 29 jun 2013, 18:41

kan je niet gewoon een lade maken onder het varoarooster en isolatie op de planken? min of meer afgesloten zo doe ik in ieder geval met mijn dadant kasten. :think:

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door Drosinus » za 29 jun 2013, 22:11

Ik bouw mijn tbh's met varroagaas en 2 latten met een groef eronder waar ik dan een bodemplaat van boord in schuif dan blijft de wind uit de tbh isolatie is verder niet nodig mijn volken hebben de winter wel overleeft.
oxaalzuur druppellen kan goed in de winter als je bij de dierenarts een spuit met dikke naald koopt hoef je de toplatten maar 2 mm uit elkaar te doen en dan kan je eral tussen met de naald.
Voeren kan goed met onderstaande voerbak gemaakt van hout en van binnen waterdicht gemaakt met was je bent dan maar 2 toplatten kwijt maar tegen de tijd dat je gaat voeren zit toch je hele hive niet meer vol tenmiste als je hem groot genoeg maakt ik bouw ze altijd voor 24 toplatten en een verplaatsbaarschot

Groet Drosinus
Bijlagen
topbarhive + schildpadden 005.JPG
topbarhive + schildpadden 004.JPG
topbarhive + schildpadden 001.JPG
topbarhive + schildpadden 003.JPG
topbarhive + schildpadden 002.JPG
topbarhive + schildpadden 006.JPG

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door Samuel Murray » zo 30 jun 2013, 12:46

Drosinus schreef:Ik bouw mijn tbh's met varroagaas en 2 latten met een groef eronder waar ik dan een bodemplaat van boord in schuif...
Wat is de afstand tussen je gaas en de bodem? Ik dacht dat het minimaal 3 cm zou moeten zijn om te voorkomen dat de mijten terugklimmen.

En bij en TBH met geen gaas kan je zeker op 3 cm hoogte bokant de bodem gewoon gaas aanzetten. De bijen hebben dan minder ruimte voorbouwen van de raat, maar als ik de theorie goed begrijp zullen ze niet tot tegenaan de gaas bouwen.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Bouw van tbh.

Bericht door peter-koi » zo 30 jun 2013, 18:09

@Drosinus Goed idee van die voerbak en die bodem als schuif,zo worden we steeds wijzer,bedankt.

Groet Peter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten