Moer zwermt niet ondanks gesloten zwermcellen en 16 dagen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Moer zwermt niet ondanks gesloten zwermcellen en 16 dagen

Bericht door Robbert » zo 30 jun 2013, 23:17

Zaterdag:
Na twee weken vakantie in Frankrijk, zaterdag mijn volken weer geïnspecteerd. Kom ik bij volk 3 aan zie ik allemaal zwermcellen. Nou is dat niet zo spannend.
Ik kijk verder en zie tot mijn verbazing nog steeds eitjes. Dat wil dus zeggen dat de oude moer nog aanwezig zou moeten zijn. Da's raar. Ik zie gesloten doppen en madam is nog aanwezig en nog vrolijk aan de leg. Daar gaat de theorie dat een volk gaat zwermen zodra de eerste dop gesloten is. Dit heb ik al vaker gezien en kan mogelijk door het slechte weer komen. Maar dat ze dan nog aan de leg is dat heb ik dan nog nooit gezien.

Maar goed. Door tijdgebrek heb ik verder niks kunnen doen. Mijn gedachte was dat ze eventueel zondagochtend zouden gaan zwermen maar dat zou eigenlijk niet kunnen want de moer is nog aan de leg. Die is dus nog vol-dik.

Zondag:
Toch maar even kijken of ik een zwerm kan vinden. Niks. Nu maar eens luisteren naar tuters en kwakers. Mogelijk dat het volk al zover is. Maar ik hoor niks gedurende 10 minuten. Dus opnieuw door het volk en na een paar ramen kom ik de oude moer tegen. Geel 80 draagt ze. Haar meteen in een kluisje gedaan en tussen twee ramen gehangen. Ook zie ik op een aantal broedramen een aantal afgebeten doppen. Dat is wel sterk zeg. Zaterdag 15 juni breek ik alle zwermcellen weg. Toen had ik een veger moeten maken maar we gingen die dag op vakantie en ik had geen tijd meer. Nu zondag is het 15 dagen later en zie ik afgeknaagde zwermcellen. Moeren die er 15 dagen over doen om uit te komen maar ik hoor geen tuters en kwakers en er zijn nog zeker 15 andere zwermcellen te vinden waarvan er twee rijp zijn. Die open ik en vang deze ook in aparte kluisjes.

Nu was ik dus lost. Dit nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk heb ik een koninginnenaflegger gemaakt en daar oude moer "geel 80" bij gedaan. De twee nieuwe moertjes tegelijk laten inlopen in het moerloze volk en alle andere zwermcellen verwijderd. Daar was er nog geen een rijp van. De orde en rust is weer terug en over drie weken maar eens zien of er in het oude volk een bevruchte moer aanwezig is.

Toen ik 15 juni al de eerste tekenen van zwermcellen zag had ik natuurlijk meteen een koninginnenaflegger moeten maken. Omdat ik dat niet gedaan had zou de oude moer 6 dagen geleden al moeten gaan zwermen maar heeft dat dus niet gedaan. Wat is er met de twee afgeknaagde doppen gebeurd? Heeft moer "geel 80" die doodgebeten? En waarom hoor ik geen tuters en kwakers? Omdat dit altijd tussen jongen moeren gebeurd en niet tussen één oude en aantal nieuwe?

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Of heeft iemand dit een keer eerder meegemaakt?

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moer zwermt niet ondanks gesloten zwermcellen en 16 dage

Bericht door alfa vulgaris » ma 01 jul 2013, 01:17

Ik maak dit nu bijna mee.

Dag 14 volgensmij, 13:00 haal ik in mijn beleving de laatste doppen uit de bovenbak.
14:30 knoeper van een zwerm.Zwerm slaat terug. Weet in eerste instantie niet zeker of alles terugkomt.

De komende 5 dagen blijf kwakers snijden want ik zie steeds dingen over het hoofd.
Maar de tutende en eileggende oude koning niet. BRIAS!
Vandaag is het tuuten gestopt...naast wat ik nu denk de laatste kwaker was zat zowat precies zo'n cel en die was vanuit de zijkant weggebeten.

Had waarschijnlijk nog een oude moer die tutend rondliep op dag 14 met kwakers.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer zwermt niet ondanks gesloten zwermcellen en 16 dage

Bericht door Hans van der Post. » ma 01 jul 2013, 09:50

Citaat Robert: Toen ik 15 juni al de eerste tekenen van zwermcellen zag had ik natuurlijk meteen een koninginnenaflegger moeten maken. Omdat ik dat niet gedaan had zou de oude moer 6 dagen geleden al moeten gaan zwermen maar heeft dat dus niet gedaan. Wat is er met de twee afgeknaagde doppen gebeurd? Heeft moer "geel 80" die doodgebeten? En waarom hoor ik geen tuters en kwakers? Omdat dit altijd tussen jongen moeren gebeurd en niet tussen één oude en aantal nieuwe?

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Of heeft iemand dit een keer eerder meegemaakt?

Ja dit kan je meemaken bij zo'n merkwaardig voorjaar. Koud, warm het volk bij jou heeft uiteindelijk geen zin in zwermen gehad.
De oude moer mag dus haar rivalen ombrengen. Zij - de oude moer knaagt de dop die bijna rijp is aan de zijkant open en steekt de moer dood. De schoonmakers halen het lijk uit de dop.
Daarom hoor je geen kwakers. Zoals ik al eerder schreef http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 0&start=10 even naar onder scrollen.
!Hans.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Moer zwermt niet ondanks gesloten zwermcellen en 16 dage

Bericht door Robbert » ma 01 jul 2013, 11:21

Dank Hans,

Ik heb je andere bericht ook gelezen. Daar gaat het meer om weer technische redenen en dit keer zal het meer in de "haar zin" liggen. Ik dacht namelijk ook eerst aan het slechte weer maar dan zou ze zaterdag/zondag toch vertrokken moeten zijn. Ik was verbaast dat er nog steeds eitjes in de cellen aanwezig waren dus deze moer had er helemaal geen zin in. Ben dan wel benieuwd of ze uiteindelijk alle doppen zou gaan afsteken of dat ze alsnog een keer zou gaan. Ik denk het eerste en dus had ik geen veger hoeven maken. Ook weer niet heel erg want nu heb ik twee mooie volken. Althans dat zal nog moeten blijken als de nieuwe moer bevrucht is en aan de leg is.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer zwermt niet ondanks gesloten zwermcellen en 16 dage

Bericht door Hans van der Post. » ma 01 jul 2013, 13:39

Het slechte weer zal toch de oorzaak zijn van uitstel zijn geweest. Na de die periode was het -althans hier - geen dracht meer.
Je hebt bijenvolken die zich aan de omstandigheid aanpassen en vermorsen geen onnodige energie die tot niets lijd. - Geen levensvatbaarheid voor de zwermen.
Verder spreek je niet van de koningin of moer wil niet zwermen.
Het volk wil niet zwermen! de moer is ondergeschikt aan het volk en andersom.
De totale eenheid "het volk" heeft een"wil".
Die wil is; "voorgekomen uit de eigenschappen die een bijenvolk heeft" en dan tot uiting komen.
In dit geval veranderde omstandigheid - naar mijn idee - het niet meer willen zwermen.

Ken jou drachtgebied niet.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kreso en 49 gasten