Bijen steeds agressiever

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Pol
Berichten:22
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 21:36
Contacteer:
Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Pol » do 18 jul 2013, 12:05

de vos roger schreef:Hier geen 'last' van agressieve bijen, mijn cursisten kunnen gewoon zonder pak alles mee volgen in mijn bijenhal waar momenteel toch zo'n 20 tal volken instaan.
Ook de nieuwe volkjes die ze bij mij kunnen aanschaffen zijn zéér handelbaar, een must voor beginners !
En nee..., het zijn niet allemaal F0 , maar ook F1 en F2 volken .
Hieronder op controle bij twee beginnende imkers.
Afbeelding
In mijn tuin waar de 'afleggers' overal verspeid opgesteld staan.
Afbeelding
groetjes uit vlaanderen van een buckfast-imker :wink:
Ik heb er helemaal niets op tegen dat je zonder beschermende kledij aan de bijen werkt.
Soms heb ik wel het gevoel dat bij veel imkers (en daar bedoel ik u persoonlijk NIET mee) er een soort van stoerdoenerij heerst over wie met het minst kledij aan de bijen kan werken.

Waar ik het wel een klein beetje moeilijk mee heb is dat je aan de bijen werkt terwijl andere mensen ook zonder beschermende kledij meekijken.
Akkoord, je hebt erg brave bijen...maar het blijven dieren en soms kunnen ze erg raar reageren op een geur van parfum, shampoo, alcohol, wasverzachter,...

Als er dan één van je cursisten allergisch reageert, dan kan het wel eens mislopen. (weet ik uit eigen ervaring)
Natuurlijk kan je tijdens een fietstocht ook een fatale bijenprik krijgen, maar we hoeven de kat niet bij de melk te zetten denk ik.

Ik bedoel dit helemaal niet aanvallend, Roger...het is gewoon een bedenking die ik maak. Ik ben er zeker van dat jij voldoende kennis van zaken hebt om de dingen verstandig aan te pakken.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door de vos roger » do 18 jul 2013, 12:50

Inderdaad Pol wat je zegt is waar, maar ik ga geen overbodige risico's nemen, ik schat de situatie eerst goed in.
Maar niemand is verplicht om dichtbij te komen zien als ze zich niet veilig voelen.
Ook mensen die de cursus volgen weten dat ze ooit eens zullen geprikt worden, dat behoort nu eenmaal bij die hobby
Ik heb steeds mijn beroker in de aanslag, en van zodra ik de kast open, zie ik hoe de bijen zich gedragen, zijn ze onrustig dan haal ik de raampjes er meestal niet uit als er bezoekers zijn, of geef ik een vleugje rook.
De ene dag is ook de andere niet, maar dat heeft hier niets met stoerdoenerij te maken, ik ben ondertussen al meer dan dertig jaar bezig met bijen, ik wil alleen aantonen dat bijenhouden met geselecteerde koninginnen veel aangenamer is om aan te werken, of je volk van dichtbij te observeren zonder steeds die vrees te moeten hebben om aangevallen te worden.
Ik raad mijn cursisten ook aan steeds met hun pak en handschoenen aan te werken, ze moeten eerst leren aan hun bijen werken en op hun gemak staan bij hun bijtjes .
Als ze dat onder de knie hebben dan pas kunnen ze het eens proberen zonder handschoenen, en daarna zonder pak.
Het is onverantwoord zich nog met agressieve F16 volken bezig te houden, dat is niet alleen overlast voor jezelf maar ook voor je buren en de bezoekers.In mijn tuin staan nu voor het ogenblik een 40 tal bijenvolken met de afleggertjes bijgerekend.Ik heb 5 aanpalende buren, de enige last die zij van mijn bijen hebben is de poep bij de voorjaarsontlasting, voor de rest geen geklaag hier en een goede verstandhouding met hun.
groetjes uit Vlaanderen
roger

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door belrgerbal » do 18 jul 2013, 21:04

ik heb dit jaar al zeker 100 steken opgelopen, vorige jaren niet minder,,, gelukkig kan ik er steeds beter tegen en heb ik nauwelijks nog reactie. de manier waarop op de fotos met bijen gewerkt wordt is gewoon bizar! zo liefelijk heb ik nog geen bijenvolk gezien.

Verder is het zo dat de buren geen last hebben van de bijen, de "agressie" , of verdedigingsdrift is alleen als je in de aanvliegroute gaat staan, of gaat wieden in de buurt van de kast. Aan de andere kant van de haag is er geen last. alleen met zwermen komen ze in de tuin van de buren, maar dan steken ze niet. Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben. In een stadstuintje zou ik het niet doen met deze volken.

Verder zijn er ook momenten dat mijnkasten wel zonder problemen geopend kunnen worden en in theorie zelfs zonder beschermende kleding, die waren de afgelopen tijd niet erg dik gezaaid, gelukkig bij het afhalen van de laatste honing waren ze me wel weer goed gezind. :be9:

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Ewout » vr 19 jul 2013, 00:11

belrgerbal schreef:1: ik knijp geen enkele moer dood
2: een moer mag blijven tot het volk vind dat ie weg moet (of als ie bv darrenbroedig zou zijn)
3: nope geen selectie, ik laat de natuur zoveel mogelijk zn gang gaan , er ontsnappen af en toe ook zwermen. al doe ik wel aan zwermverhindering door bv ruimte te maken en afleggers te maken in het voorjaar. Ik ben nog vrij onervaren, ik vind het al heel wat dat ik geen enkele sterfte heb gehad tot nu toe en dit jaar ook een prima honingopbrengst.
Als je geen moeren doodknijpt, ik zie aan het forum dat je zo in 2011 bent begonnen met bijenhouden, dan zijn de bijen misschien ook niet zo blij met hun koninginnen als je al zoveel wisselingen hebt meegemaakt. Je vertelt niet om hoeveel generaties het gaat, maar stel dat je sinds 2011 ieder jaar een nieuwe moer hebt gekregen, dan zit je nu dus 2 generaties verder. Het kan best zijn dat je oorspronkelijke Carnica bijen met Buckfast darren hebben gepaard (zie je veel gele banden?), in F2+ schijnt dat vaak niet zo goed te gaan (=van horen zeggen). Vooral die eerste paar hybride generaties zullen veel heterosis kenmerken hebben: grote haaldrift, vitaliteit en vaak ook defensief gedrag. Dat zegt nog helemaal niets over de daarop volgende generaties! Die kunnen zo mak als een lammetje zijn.

Het 'de natuur zijn gang laten gaan' (niet aan selectie doen) en toch ontevreden zijn over het gedrag van je volken gaat niet zo goed samen denk ik. Honingbijen zijn huisdieren, die zonder de mens in ons land weinig te zoeken hebben. Een volk leeft in symbiose met de imker, die het verzorgt (overlevingskansen tov natuurlijke situaties drastisch vergroot, ziektes vermijdt) en in ruil daarvoor honing, was , propolis en wat al niet meer oogst. Wat mij betreft is in zo'n symbiose selectie op zachtaardigheid helemaal niet onnatuurlijk.

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Rene » vr 19 jul 2013, 00:37

Het is niet helemaal ontopic, maar sluit wel aan op standbevruchte nateelt.

Ik had vanavond een mooie ervaring met een volk waarvan de moer een kleindochter is van een erg rustige buckfast F1.
De dochter van de F1 had als eigenschap dat de bijen erg veel renden over de raten, er was bijna niet mee te werken omdat ramen terughangen bijna onmogelijk was omdat ze de oren van de ramen massaal bezetten,
Ik heb dus wel verdergeteeld, maar dit was niet de bedoeling. Na het maken van een veger ging de oude moer al snel zwermen, omdat ze zo snel groeiden. Die zit nu in een tbh.

Ik had verwacht dat de kleindochter van de F1 de eigenschap van het rennen zou hebben voortgezet, maar niets bleek minder waar.
De bijen hielden de oren helemaal vrij en bleven rustig op de raat zitten. Ze deden niet onder voor het f1 volk.
Het enige 'nadeel' is dat ze qua kleurstelling geen gele buckfastband meer hebben.
Wellicht heeft de moer met een aantal kwaliteits carnica darren gepaard.

Ik ben in ieder geval blij dat het zo is afgelopen. Het voor morgen geplande vervangen van de moer door een van mijn reservemoertjes heb ik dus gecanceld. Heb geen rook gebruikt, hou daar ook niet van.

Rene

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten