Darrenbroedige koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:
Darrenbroedige koninginnen

Bericht door rostohar » ma 15 jul 2013, 22:38

Vorige maand controleerde ik een jonge koningin ongeveer een dag of 12 na uitlopen. Ze had broed. Maar het broed was al zo ver gevorderd dat ze al op de vijfde of zesde dag na uitlopen aan de leg is gegaan. En dat is wel heel erg snel. Een paar dagen later, jawel, bultbroed. Ze was dus darrenbroedig. Omdat ze nog jong was heb ik alle broed uitgenomen en op kale kunstraat gezet in de hoop dat ze alsnog op bruidsvlucht zal gaan.

Vandaag controleerde ik haar weer en nu zag ik in de uitgebouwde ramen eitjes en larfjes. Het is nog even afwachten of dit weer bultbroed is. De koningin zag eruit als een normale volgroeide koningin. Volgende week weten we meer.

Verder zag ik vandaag bij een aflegger waar een koningin inzit die op 8 juli is uitgelopen hetzelfde verschijnsel. Het abdomen van deze koningin is nog niet zo groot en zou nog op bruidsvlucht kunnen gaan. Ook op kale raat gezet. Nu even afwachten.

Beide koninginnen zien er met het blote oog onbeschadigd uit en zouden zich normaal moeten gedragen. Beiden zijn uit een andere lijn, dus geen zusters.
Het is een vreemd verschijnsel dat ik onder de huidige weersomstandigheden en dracht nog niet heb meegemaakt. Ik ben ook benieuwd of ik ze heb kunnen verleiden toch maar een bruidsvlucht te maken. In Schotman heb ik niet kunnen vinden dat jonge koninginnen op de vijfde of zesde dag na uitlopen al onbevruchte eitjes kunnen leggen. Maar ze doen het wel.
Wie heeft een soortgelijke ervaring?
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Alex Mönch » ma 15 jul 2013, 23:11

Dag Henk,
Had een paar weken geleden mogelijk hetzelfde.
Moer darrebroedig,terwijl er voldoende mogelijkheden waren voor een goede bruidsvlucht.
Moertje bekeken en was een mooi moertje zonder uiterlijke beschadigingen.
Ik was erg verbaasd gezien het mooie weer in haar bronstige dagen.
Het enige wat ik kon bedenken is oxaalzuur behandeling van het volkje vlak voordat ze uitliep en mogelijk is het moertje gevoerd met voeding die een aanzienlijke hoeveelheid oxaalzuur bevatte.(mischien oxaalzuur oplossing die niet meer goed was en een te hoog HMF gehalte had ???)
Heb jij dat ook gedaan ?
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op ma 15 jul 2013, 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 15 jul 2013, 23:11

Ik ben heel benieuwd. Ik gok dat ze darrenbroedig blijven.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door A.A. Staals » di 16 jul 2013, 07:11

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ben heel benieuwd. Ik gok dat ze darrenbroedig blijven.

gr.
Ik gok op het tegenovergestelde. Het wil nog al eens gebeuren dat een eierleggende werkbij begint voor de koningin. Ook niet zelden zijn de eerste eitjes van de koningin onbevrucht en komt na een week of wat alles goed.Dus als jonge koningin begint met onbevruchte eitjes even afwachten, meestal komt het goed.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 jul 2013, 08:46

Spannend
JP

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Flevobij » di 16 jul 2013, 09:03

Bij een kast met een jonge, onbevruchte kast overkwam mij hetzelfde zoals beschreven door Henk en Alex. Bij de eerste controle na het uitlopen van de koningin trof ik dit raam aan. Even schrikken, dacht dat de koningin niet goed bevrucht was. Gelukkig had alleen dit raam bultbroed, helemaal vol. Geen varroabestrijdingsmiddel gebruikt of iets dergelijks. De andere ramen hadden gewoon broed. Koningin is nu normaal aan de leg. Heb het raam uit kast verwijderd, heb een aantal larven uit de cellen gehaald om te kijken of er veel varroa in zat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door rostohar » di 16 jul 2013, 22:30

Wat kan zo'n post toch een hoop verborgen imkerleed boven water brengen zeg. :D

Alex, oxaalzuur kan niet de oorzaak zijn want ik heb die afleggers niet met oxaalzuur behandeld maar met Hiveclean. Zoals je misschien weet pas ik, om de mijt te bestrijden, de methode Büchler toe. In het verleden besproeide ik dan de afleggers met oxaalzuur maar dat kostte me op een keer zes koninginnen. Dat oxaalzuur was niet te sterk want dat maak ik aan met behulp van een weegschaaltje en een maatbeker. Daarom ben ik overgestapt op Hiveclean dat waarschijnlijk voor het volk iets milder is.

Ik hoop er op dat Ad gelijk heeft en dat de koningin nog overgaat tot het leggen van bevruchte eitjes.

Volgende week kom ik op dit onderwerp terug.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Alex Mönch » wo 17 jul 2013, 06:55

Henk,let op dat bij hiveclean er ook oxaalzuur in zit en dit beperkt houdbaar is....zeker als het niet in de koelkast bewaard wordt en op kamer temperatuur !!!
Ik ga in het vervolg de bijen die ik gebruik voor bevruchtings volkjes een week van te voren behandelen om elk risico op negatieve effecten op de jonge onbevruchte koningin te vermijden.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 jul 2013, 18:28

In het verleden besproeide ik dan de afleggers met oxaalzuur maar dat kostte me op een keer zes koninginnen. Dat oxaalzuur was niet te sterk want dat maak ik aan met behulp van een weegschaaltje en een maatbeker. Daarom ben ik overgestapt op Hiveclean dat waarschijnlijk voor het volk iets milder is.
Over onbesproken leed gesproken. Dit is er ook een duidelijk voorbeeld van Henk.

Oxaalzuur is toch minder fijn dat ik heb gedacht of hoe er over het algemeen over gesproken wordt door sommige imkers.
Ik heb een aantal (stuk of 5) volken met een iets sterkere oplossing behandeld. Op zich hebben die volken (en K.) dat prima overleefd, maar ik heb toch het idee dat de fut er uit is. Zo heb ik bij al die volken het probleem dat ze zeer slecht suikeroplossing willen opnemen. Er staat al tijden een voerbak op en ze komen er maar niet in of soms een of twee bijen. Qua hoeveeheid bijen had dit al lang gekund is mijn inschatting. Andere volken (niet behandeld) die duiken er wel in.
Er komen nu dan wel jonge bijen in die volken en ze zullen nu toch echt eens de oplossing moeten opnemen, hoop ik (wordt vervolgd). De afgelopen dagen is het heet genoeg en kou kan dus geen probleem zijn mbt het voer negeren.

Dan ben ik nog een 3-ramer en een 10 ramer (waarbij ik al het gesloten broed had verwijderd) zowat helemaal verloren. Deze waren goed aan de gang, maar door het bespuiten met oxaalzuur? kwamen er steeds minder bijen in en verdwenen de bijen op een paar dagen. De drie-ramer was eigenlijk praktisch leeg en K. op een gegeven moment weg. Ik besproei de ramen nu iets minder.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 jul 2013, 18:32

Henk,let op dat bij hiveclean er ook oxaalzuur in zit en dit beperkt houdbaar is....zeker als het niet in de koelkast bewaard wordt en op kamer temperatuur !!!
Bij mijn verkooppunt staat de hiveclean gewoon op de plank op kamertemperatuur. Of geldt het alleen voor open flesjes?

Volgens mij vervalt oxaalzuur oplossing al binnen enige dagen heb ik het idee.
De eerste paar dagen bewaar ik de oplossing trouw in de koelkast maar daarna verdwijnt het in mijn imkerstas. Ik probeer het dan zo gauw mogelijk op te maken.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 50 gasten